Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na D1 se objeví nový typ svodidel, bude vyžadovat plné soustředění

  19:56aktualizováno  19:56
Při opravách dálnice D1 chtějí silničáři poprvé v Česku použít evropská ocelová svodidla. Červenobílé stojany, které používali doteď, totiž považuje policie za nebezpečné. Místo takzvaných klemmfixů se objeví nízká pevná svodidla, která se běžně používají v zahraničí. Zabrání hlavně čelním střetům.

Nová svodidla budou vyžadovat větší pozornost. | foto: ProTec 120

"Když jsme měli s pracovníky schůzku, řekli jsme jim naše zkušenosti s klasickými vodicími značkami. Neustále je musíme kontrolovat a rovnat, protože řidiči do nich v zúžených pruzích narážejí a posunují je. A když se značky ocitnou v protisměru, je to nebezpečné," uvedl vedoucí dálničního oddělení Bernartice Pavel Holejšovský.

Modernizace dálnice D1 ve Středočeském kraji

První úseky oprav: 

  • exit 41 Šternov – exit 49 Psáře 
  • exit 66 Loket – exit 75 Hořice

Termín zahájení: začátek října

Cena: každý úsek bude stát přibližně miliardu korun.

Doba omezení: více než rok

Opatření: rychlost bude snížena na 80 km za hodinu, v každém směru povedou dva zúžené pruhy.

Co práce zahrnují: nový povrch, silnice se místy rozšíří o 75 cm, opraví se mosty, nová svodidla, zřídí se přechody pro zvěř.

"Pokud bychom značky při rekonstrukci chtěli narovnat, museli bychom zastavit provoz, a to by byl problém. Utvořila by se kolona a určitě by došlo vzadu k ťukancům, tedy k lehkým nehodám. Pevná svodidla jsou bezpečnější," míní Holejšovský.

Přestože jsou dražší, pracovníci Ředitelství silnic a dálnic souhlasili a zapracovali si tuto podmínku do zadávací dokumentace.  

Stavební firma si svodidla bude muset pronajmout a zajistit jejich údržbu. V Evropě je jen několik firem, které je nabízejí.

"Je to nákladné, i proto se zatím nepoužila, ale na D1 při intenzitě čtyřicet tisíc vozidel denně, kdy omezení potrvá minimálně rok, to je nezbytné," upozornil státní zmocněnec pro D1 Jiří Švorc.

Důvodů, proč lepší zábrany použít, je podle něj několik. "Poprvé se v takovém rozsahu a za provozu bude pracovat na takto vytížené silnici. Jde o dlouhé úseky kolem deseti kilometrů. Zabrání se hlavně čelním střetům. Po svodidle se auto sveze a odře si maximálně blatník," řekl Švorc.

V podstatě jakákoli nehoda na D1 znamená, že se zastaví provoz na dálnici a řidiči vyhledávají, kudy nehodu objet. Tím se zátěž přenáší do okolních obcí.

Zúžené pruhy budou mít jen 2,5 metru

"Je to prevence, aby se nehody nestaly, protože kvůli vyšetřování čelního střetu může doprava zkolabovat na půl dne," míní Švorc.

"Nechceme také, aby se stalo něco podobného jako ve Velkém Meziříčí při opravě mostu, kde v noci někdo posunul značení a auta jela proti sobě," doplnil. Řidičům se v zúženém pruhu 2,5 metru lépe pojede.

"Pro naše řidiče, kteří tak často necestují do zahraničí, to bude nová zkušenost. Vyžaduje to maximální věnování se řízení, dodržování předepsané rychlosti a odstupu. V omezení není příliš místa na manévrování, ale nevymýšlíme nic nového," řekl Švorc s tím, že například v Německu je tato povinnost dokonce předepsaná, nikdo nemůže udělat uzavírku bez těchto svodidel.

Ocelová svodidla, která jsou asi sedmdesát centimetrů vysoká, se nainstalují v jednom kuse na celý úsek. Při krátkodobých uzavírkách v první etapě, kdy se budou bourat mosty, se nepoužijí. Až v další fázi, kdy bude provoz sveden do protisměru v uspořádání 2+2 pruhy. Na silnici tak budou minimálně čtyři měsíce.

Termín začátku modernizace zatím není jasný, protože ještě není znám vítěz výběrového řízení. Zhotovitelé teď budou podávat nabídky do poloviny září. Pokud půjde vše bez odvolání, začít by se mohlo už v říjnu. Ve Středočeském kraji se to týká dvou úseků - od Šternova po Psáře a od Lokte po Hořice.





Nejčtenější

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Další z rubriky

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka (vlevo) a odborník na problematiku emisí Libor...
ROZSTŘEL: Za problémy s filtry pevných částic může zanedbaná údržba

Ovzduší znečišťuje také doprava. Mezi nejnebezpečnější znečišťovatele patří naftová auta s poškozenými či odstraněnými filtry pevných částic. Proč je auta mají...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.