Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nová Toyota Prius: dietní jízda pro kliďasy

  10:00aktualizováno  10:00
Když se řekne hybrid, i těm méně zasvěceným motoristům se automaticky vybaví Prius. Zatímco ostatní automobilky s elektromotorem pomáhajícím spalovacímu agregátu teprve začínají, Toyota už vyjíždí s třetí generací svého "nejzelenějšího" modelu. Základ zůstal stejný, všechno se ale řádně vylepšilo.

Na autosalonu v Ženevě jsme novou generaci hybridní toyoty poznali zvenčí, a něco se dozvěděli i o její technice. V okolí Stockholmu jsme měli díky pozvání automobilky možnost vyzkoušet, jak funguje v praxi. První dojmy jsou povzbudivé. Větší motor priusu pomohl, a navíc má nižší spotřebu.

Hybridní toyota

Světově první sériově vyráběný hybridní automobil, prius první generace, se uvedl už v roce 1997 a o tři roky později odstartoval jeho prodej i na trzích mimo Japonsko.

V roce 2004 přišla Toyota s nástupcem, který se už představil i na našem trhu, třetí generace dorazí na světové trhy letos.

Za dvanáct let se ve světě prodalo téměř 1,3 milionu hybridního modelu Prius, z tohoto počtu zamířila zhruba desetina na evropský trh. Poptávka po vozech s alternativním pohonem ale rok od roku stoupá.

Přísné ekologické limity, stoupající ceny pohonných hmot a tolik diskutovaná ekonomická krize prodejům priusu nahrávají.

V České republice je zájem o model Prius zatím prakticky zanedbatelný, chybí zde totiž legislativa nebo motivační programy, které by majitele ekologicky šetrných automobilů zvýhodňovaly, podobně jako v některých zemích (daňová zvýhodnění, bezplatné parkování, prominutí mýtného, vyhrazené jízdní pruhy...).

Evoluce

Prius třetí generace má stejně jako předchůdci jednoprostorovou karoserii a jeho exteriér je opět striktně podřízen aerodynamice. Důkazem je koeficient odporu vzduchu, který byl snížen na výtečných 0,25.

Z hlediska tvarů a proporcí se novinka od předchůdce příliš neliší, designéři se tentokrát zaměřili především na detaily. Přepracované čelní partie ve stylu současných modelů značky, výše položená linie bočních oken, ostřejší prolisy na bocích a pár drobných detailů ale stačily k tomu, aby hybridní toyota získala sebevědomější tvář.

Interiér budoucnosti

Uvnitř dostala invence podstatně větší prostor. Interiér si sice ponechal technicistní pojetí, oproti předchůdci má ale podstatně uhlazenější a pohlednější tvary. Toyotí hybrid tradičně postrádá klasickou přístrojovou kapličku.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Toyota můžete koupit
na www.automodul.cz

Údaje o rychlosti, spotřebě, využití hybridního pohonu a další informace se zobrazují na několika průhledových displejích a ve více vrstvách uvnitř širokého informačního panelu, který je umístěn v zorném poli řidiče zhruba uprostřed přístrojovky. Základní údaje se navíc promítají prostřednictvím tzv. Head-Up displeje i na okno před řidičem.

Moderní pracoviště řidiče je od spolujezdce nově odděleno vysokou středovou konzolí, na které jsou umístěny volicí páka převodovky, displej klimatizace a navigačního systému a ovládající prvky. Tlačítek je uvnitř třetí generace opravdu přemíra. Většina z nich je sice rozdělena do funkčních skupin, a všechna jsou z pozice řidiče dobře dostupná, orientovat se mezi nimi ale vyžaduje trochu cviku a zbytečně odvádí pozornost.

Toyota Prius

Interiér je tvořen výhradně tvrzenými plastovými materiály, je však kvalitně zpracovaný, takže ani na nerovnostech uvnitř nic nevrže ani neskřípe. Výtečné je také odhlučnění motoru od prostoru posádky, tradičně hůře je na tom prius s výhledem dozadu skrze dělené okno pátých dveří. Celkový dojem trochu kazí zastaralá tlačítka k ovládání vnějších zrcátek a především nejednotná grafika informačních displejů.

Pohled do tabulek říká, že rozvor se mezigeneračně nijak nezměnil, pocitově je ale uvnitř místa o trochu více. Vpředu se s prostorem čarovalo minimálně, cestující na zadních sedadlech ale dostali k dobru pár centimetrů pro nohy, zvětšila se i často kritizovaná výška mezi sedákem a stropním polstrováním.

Výrazně si polepšil také zavazadlový prostor, skladný a pravidelný tvar mu zůstal, oproti předchůdci ale nabízí o 45 litrů objemu navíc. Solidní přepravní kapacitu 445 litrů lze příležitostně rozšířit sklopením asymetricky dělených zadních sedadel až na 1 120 litrů.

Kliďas

Z konstrukčního hlediska je podvozek nové generace prakticky shodný s předchůdcem, zásadní změny jízdních vlastností tedy posádku nečekají. Vpředu je náprava McPherson, vzadu zůstala prostorově nenáročná vlečná ramena. Podvozek má nyní o trochu tužší charakter, což se projevuje především menšími náklony karoserie v zatáčkách, jeho naladění přesto odpovídá spíše rodinnému charakteru.

Toyota Prius

Na standardních patnáctipalcových pneumatikách s nízkým valivým odporem prius s přehledem překonává většinu menších nerovností, aniž by docházelo k přenosu vibrací do interiéru.

Řízení dostalo nový elektrický posilovač a mezigeneračně se zlepšilo z hlediska účinnosti a odezvy, komunikativní vlastnosti ale postrádá i nadále. Pro dynamickou jízdu se nový prius příliš nehodí a nejde zdaleka jen o řízení, svou roli zde hraje i vyšší pohotovostní hmotnost, koncepce pohonu a převodovky.

Doba elektrická

Nový prius dostal zážehový čtyřválec 1,8 VVT-i, který opět pracuje v Atkinsonově cyklu. Motor má díky krátkému expanznímu zdvihu velmi malé čerpací ztráty, ale s ohledem na zdvihový objem i podprůměrný výkon 73 kW (98 koní). Spolu se synchronním elektromotorem, který disponuje dalšími 60 kilowatty (80 koní), produkuje celý systém maximální výkon 100 kW (136 koní).

jak to funguje

Elektromotor zajišťuje plynulou akceleraci z klidu a je schopný udržovat konstantní rychlost vozu zhruba do 50 km/h.

V městském provozu není problém jezdit výhradně na elektrický pohon, to v případě, že mají akumulátory umístěné v zadní části vozu dostatek energie.

Pokud dojde k jejich vybití, samočinně se aktivuje spalovací agregát, který zajišťuje pohon vozu a ve chvílích, kdy jeho potenciál není zapotřebí, obstarává dobíjení baterií.

Vůz je navíc vybaven i systémem rekuperace brzdné energie, k dobíjení tedy dochází i při brzdění.

Při dynamické jízdě nebo při jízdě rychlejším tempem je využíván potenciál obou agregátů, opět v závislosti na stavu elektrické energie v akumulátorech nebo na zvoleném režimu jízdy.

Oba hnací agregáty jsou spojeny prostřednictvím planetového soukolí, takže rozdělování síly spalovacího motoru mezi pohonem a výrobou elektřiny, případně jeho spojení s elektromotorem je zcela hladké a plynulé. Řazení probíhá krátkou volicí pákou, která má čtyři polohy, (D) pro jízdu vpřed, (R) pro couvání, (N) neutrál a (B) pro brzdění motorem.

Parkovací mód se volí samostatným tlačítkem před volící pákou. Systém je nově vybaven třemi jízdními režimy, EV (Electric Vehicle), pro výhradně elektrický pohon, ECO ve kterém je optimalizována činnost spalovacího motory a například i klimatizace a POWER pro dynamický styl jízdy.

Nárůst výkonových parametrů v porovnání s předchůdcem se pozitivně projevil na dynamických vlastnostech, prius s pořadovým číslem 3 akceleruje z klidu na 100 km/h za 10,4 vteřiny (-0,5 s) a dosahuje maximální rychlosti 180 km/h (+10 km/h).

Přestože je dynamika a především pružnost systému velmi solidní, pravověrného motoristu asi příliš nenadchne. Reakce na pokyn k prudké akceleraci jsou sice velmi hladké a nastartování spalovacího agregátu poznáte především podle zvuku. Zrychlování, které je doprovázeno monotónním vrčením motoru, ale není tou pravou kulisou pro závodivé choutky.

Na dietě

Výhody hybridního pohonu ocení především řidiči s defenzivním stylem jízdy, odměnou jim bude nejen prakticky nehlučný provoz, ale především příznivá spotřeba a pocit, že dělají něco pro zlepšení životního prostředí.

Nejnovější verze systému Hybrid Synergy Drive, je oproti předchůdci o něco úspornější. Optimalizací systému došlo k výraznému snížení spotřeby zejména při jízdě mimo město. V běžném kombinovaném cyklu není problém jezdit za méně než 4,5 litru, při dynamické jízdě se dostanete zhruba k šesti litrům naturalu, při maximálním využití výkonového potenciálu stěží překročíte hranici 7,5 litru.

Hybridní technologie vyžaduje určitou spolupráci řidiče, plynulejší akcelerací, pozvolnějším brzděním a jízdou konstantní rychlostí se dá ušetřit hodně. Ve snaze o úspornou jízdu jsme dvacetikilometrový testovací úsek zdolali při průměrné rychlosti 53 km/h se spotřebou 3,1 litrů, nejspořivější posádka stejnou trasu ujela se spotřebou pouhých 2,3 litru, ovšem stylem, za který by v běžném provozu asi nesklidila pochvalu od ostatních řidičů.

Ceny pro český trh ještě nebyly zveřejněny, předpokládá se ale, že novinka bude mít obdobnou cenovou politiku jako stávající generace. Ta se nyní doprodává za příznivých 679 900 Kč, lépe vybavená verze Lux je o 20 tisíc dražší. Optimismu nahrává i katalogová cena v sousedním Německu, tam se bude třetí generace v základním provedení prodávat za 24 950 eur (cca 650 tisíc Kč)

Toyota Prius III v číslech
pohonná jednotka zážehový čtyřválec 1,8 VVT-i + synchronní elektromotor
maximální výkon spal. motoru (kW / koní) 73 / 98
maximální výkon elektromotoru (kW / koní) 60 / 80
celkový výkon (kW / koní) 100 / 136
maximální rychlost (km/h) 180
zrychlení 0 – 100 km/h (s) 10,4
kombinovaná spotřeba (l/100 km) 3,9
délka x výška x šířka x rozvor (mm) 4460 x 1491 x 1745 x 2700
objem zavazadlového prostoru (l) 445 - 1120
pohotovostní hmotnost (kg) 1390





Nejčtenější

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Další z rubriky

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Škdoa Karoq
První kilometry se Škodou Karoq: má skvělý podvozek na české cesty

Na Sicílii mají silnice rozbombardované podobně jako ve Středočeském kraji. I na nich je Karoq obdivuhodně pohodlný. I když je podvozek nádherně vláčný, je i...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.