Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nová třídveřová astra: tělo a podvozek sportovce, výkony rozvážné

aktualizováno 
Astra GTC alias třídveřová verze populárního hatchbacku s bleskem ve znaku přijíždí ve své druhé generaci. Kromě jména a pár detailů nemá se svým pětidveřovým sourozencem prakticky nic společného. Nové GTC se sice tváří jako kupé, dokáže být ale i praktické. Jen sportování od něj nečekejte.

Ještě před pár lety měly "oplí" sourozenci v nižší střední třídě prakticky stejný design karoserie. Od roku 2004, kdy na trh přišla třetí generace Astry s označením "H" se ale situace změnila a stylistika tří a pětidveřových hatchbacků se začala výrazně odlišovat.

Proč? Z výrobního programu automobilky definitivně vypadla verze kupé, která byla logickým nástupcem kdysi populární calibry. Která hlavně mnohem dramatičtěji vypadala, než jezdila. Sportovně střižený hatchback jménem Astra GTC (gran tourismo compact) dostal za úkol díru v nabídce alespoň částečně zacelit.

Opel Astra GTC

K dovádění na okreskách se třídveřová astra příliš nehodí, ačkoliv její emotivní design k tomu přímo vybízí, funkci příjemného společníka pro každodenní provoz ale splňuje skvěle. Kromě atraktivních tvarů se můžete těšit i z účelně obestavěného vnitřního prostoru, který je i nečekaně prostorný a praktický.

Opel Astra GTC v číslech

  • délka × šířka × výška × rozvor  4 466 × 1 840 × 1 482 × 2 695 mm
  • rozchod kol vpředu/vzadu 1584/1588 mm
  • objem kufru 380 l
  • pohotovostní hmotnost* 162–1 626 kg
  • základní cena 376 900 Kč

* v závislosti na motorizaci a výbavě

GTC je ale hlavně velmi solidním základem pro nezkrotnou verzi OPC, která dorazí na trh v příštím roce. Jestli bude nová generace tak ostrým náčiním, jakým byl předchůdce, máme se na co těšit, slibovaných 280 koní a 400 Nm totiž vypadá opravdu lákavě...

Zvenku jiná

Ve druhé generaci "gétecéčka", která přichází na trh právě teď s cenami od 377 tisíc, už se nedá hovořit o odlišnostech, jednodušší je výčet společných prvků karoserie s pětidveřovou astrou.

Anténa, vnější zpětná zrcátka a kliky dveří jsou totiž jediné spojitosti na karoseriích obou verzí. GTC má i jiné rozměry, vyjma výšky povyrostlo o pár milimetrů ve všech směrech, o centimetr delší je i rozvor. Karoserie dostala velmi dynamické tvary, úzké boční prosklení a svalnaté blatníky, které ukrývají až dvacetipalcová kola (za příplatek).

Uvnitř čeká posádku příjemně stylizované prostředí, které už je na rozdíl od vnějšku prakticky shodné s pětidveřovým sourozencem. Výraznější design se sportovním nádechem si Opel patrně schovává až pro nabroušenou verzi OPC.

Interiér "gétécéčka" nabízí solidní prostor pro posádku. Svobodu pohybu prakticky v každém směru si užívají hlavně pasažéři vepředu, překvapivě hodně místa je ale i na zadních sedačkách.

Jediným úskalím je přístup k zadní řadě sedadel, s tím se ale u třídveřového modelu musí počítat.

Pracoviště řidiče je pohledné a přehledné, trochu cviku vyžaduje jen orientace mezi tlačítky na středovém panelu. Červené podsvícení, které klade důraz na sportovní zaměření modelu, působí efektně. Zavazadlový prostor nabízí slušných 380 litrů objemu.

Fotogalerie

Druhá generace se bude na našem trhu prodávat ve dvou stupních výbavy Enjoy a Sport. Mimo to láká takřka dvoustránkový seznam příplatkové výbavy. Zahrnuje třeba skvěle fungující automatické světlomety, panoramatické čelní okno nebo navigační systém.

Rychlý podvozek

Sportovní zaměření zdůrazňují také úpravy na podvozku. Přední kola dostala nové zavěšení HiPerStrut s oddělenou těhlicí, stejné, jakým je vybavena i vrcholná verze Insignie s nápisem  OPC. Velmi výrazně se tím snížil přenos trakční síly do řízení a zlepšila ovladatelnost v zatáčkách. Jak jezdí Opel Insignia OPC čtěte zde

Vlečná zadní náprava doplněná Wattovým přímovodem sice zůstala téměř beze změn, výsledkem je ale brilantně odladěný podvozek, který i s nízkoprofilovým obutím na devatenáctipalcových kolech výtečně žehlí nerovnosti.

Díky systému Flex-Ride (za příplatek 20 tisíc korun), který umožňuje nastavení tlumičů ve třech stupních (Sport, Normal, Tour) je možné jízdní komfort ještě o několik pomyslných stupňů rozšířit, rozdíly mezi jednotlivými režimy jsou totiž opravdu markantní. V závislosti na změně jízdního režimu se mění i nastavení posilovače řízení. Stisknutím tlačítka Sport sice řízení příjemně ztuhne, nedostatek zpětné vazby to ale nepotlačí.

Devět motorů

Pro novou Astru GTC bude v nabídce celkem devět pohonných jednotek, pět benzinových a čtyři naftové. Sportovce bude nejvíce zajímat přeplňovaná jedna-šestka, která je až do příchodu nekompromisního "opécečka" výkonovým vrcholem.

Sto smdesát koní a 230 newtonmetrů vypadá slibně, bohužel jen na papíře. V praxi má turbem dopovaný čtyřválec pocitově tak o padesát koní méně. Chybí mu totiž charakter, chuť hnát se do otáček stejně jako výkonová špička. 

Řidiče nečeká ani rychlá reakce na pokyny pravého pedálu, absence technologie přímého vstřiku spolu s přísnými emisními limity může za to, že motor zkrátka nejde za plynem tak, jak by se dalo očekávat.

Svůj díl viny na nevalném projevu nese i šestistupňová manuální převodovka. Řazení je sice poměrně přesné a klade příjemný odpor, odstupňování s dlouhými převody ale akcentuje spíše ekonomickou stránku provozu než dynamiku.

Při běžné konstantní jízdě si toho možná ani nevšimnete, v zápalu boje s klikatou tratí ale vyniknout všechny neduhy naplno. Na výběr totiž máte mezi vytočenou a nehezky uřvanou dvojkou nebo letargickou trojkou. Změna převodu směrem nahoru znamená propad takřka o dva tisíce otáček. Uším se sice uleví, na výjezdu ze zatáčky vás ale místo divoké akcelerace čeká jen velmi vlažné zrychlování.

Opel Astra GTC

Síla dieselu

Přeplňovaný naftový dvoulitr rozhodně nemá ambice okouzlit sportovně zaměřenou klientelu, zato má s jeden a půl tuny vážícím vozem o poznání snazší práci.

Výkon 165 koní a především mocných 350 Nm krouticího momentu propůjčují "gétécéčku" o poznání lepší dynamiku při méně časté změně převodových stupňů.

Na klikatých horských vlásenkách obvykle stačí zařadit trojku a v klidu se věnovat řízení. Mohutný příval síly, který je k dispozici už v nízkých otáčkách, vás z každé zatáčky vytáhne s mnohem větší chutí než v případě benzinového protějšku.

Řízení dieselové verze je méně citlivé a nepatrně čitelnější. Více zatížená přední náprava sice způsobuje citelnější nedotáčivost, díky kladným bodům, které Astra GTC s motorem 2.0 CDTi sbírá za sílu, pružnost, nízkou spotřebu a hlučnost je tento faktor prakticky zanedbatelný.

Opel Astra GTC

Nová Astra GTC se navenek  tváří jako drsný, rychlý a sebevědomý hatchback, řidiče za jeho volantem ale kýžená  adrenalinová zábava nečeká. Skvěle odladěnému podvozku nedokáže sekundovat ani jeden z nabízených motorů.

Paradoxně nejpříjemnější sportovní svezení přináší nejsilnější z turbodieselových pohonných jednotek. Ta je ostatně dobrou volbou i z hlediska provozních nákladů. Pří velmi ostré jízdě s přeplňovanou zážehovou jednašestkou jsme dosáhli kombinované spotřeby 15,7 litrů, vznětový dvoulitr si ve stejném cyklu vystačil (jen) s 8,7 litry nafty na sto kilometrů.

Motory nového Opelu Astra GTC
Motor1,41,4 Turbo1,6 Turbo1,81,7 CDTi1,7 CDTi2,0 CDTi2,0 CDTi
typbenzinovýnaftový
objem1 3981 3641 5981 7961 6861 6861 9561 956
výkon (kW/k)74/10088/120132/180103/14081/11096/13096/130121/165
toč. mom. (Nm)130200230175280280300350
max. rychl. (km/h)178192220200182196200210
zrychl. 0-100 km/h (s)14,510,98,310,711,910,89,98,9
prům. spotř. (l/100 km)5,95,97,26,84,54,55,37,8
cena (Kč)376 900 425 900462 900416 900463 900478 900482 900482 900




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Range Rover Velar
Redukcionalismus je nový sloh autodesignu. Jeho poslem je Velar

Britský Land Rover přichází s novým modelem, který je jen o kousek menší než současný Range Rover Sport. Tvůrci novinky pojmenované Range Rover Velar se proto...  celý článek

Škdoa Karoq
První kilometry se Škodou Karoq: má skvělý podvozek na české cesty

Na Sicílii mají silnice rozbombardované podobně jako ve Středočeském kraji. I na nich je Karoq obdivuhodně pohodlný. I když je podvozek nádherně vláčný, je i...  celý článek

Kia Stonic
Kia Stonic je povedený fešák, který se jako SUV naštěstí jen tváří

Jednoduchý, veselý, líbivý design, to je obrovská deviza Kie Stonic. Nový model bude miláčkem publika kvůli svému vzhledu. Je to crossover, dnes nejmódnější...  celý článek

Mercedes Třída E 2,0 220d...
Mercedes Třída E 2,0 220d...

r.v. 2016, naj. 15 500 km, diesel
1 064 219 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.