Čekání na novou tvář: kolíňata se připravují na facelift.

Čekání na novou tvář: kolíňata se připravují na facelift.

Nová trojčata z Kolína vyjedou v prosinci

  • 13
Kolínská automobilka TPCA rozjede výrobu omlazené toyoty, peugeotu a citroënu. Nejmenší auta vyráběná v Česku projdou do konce roku omlazovací kúrou. Jejich sériová výroba by měla začít už v prosinci.

Toyota Aygo, Citroën C1 a Peugeot 107, které vznikají v automobilce TPCA v Kolíně, už mají připravenou do výroby mírně upravenou podobu. Jde o takzvaný facelift, tedy drobné designérské úpravy běžné po několika letech od uvedení vozidla na trh.

Tři nové tváře
Výrobu omlazených malých aut potvrdilo MF DNES několik na sobě nezávislých zdrojů z automobilky a jejich dodavatelů. „Facelift se chystá, termín uvedení ale ještě není stanoven,“ uvedla mluvčí Peugeotu v České republice Radka Mathé. „Představení se plánuje v závěru roku 2008,“ řekl mluvčí Toyoty Tomáš Vaněk.

Podle informací MF DNES projdou úpravou najednou všechna tři malá auta, která se od sebe příliš neliší. Změní se hlavně přední část, v případě toyoty se mají například omladit i zadní světla.

Jako první se veřejnosti představí pravděpodobně předělaný citroën. Automobilka sice nechce žádné detaily sdělovat, nový vůz C1 by měl být představen již na počátku října na autosalonu v Paříži.

Ani kolínská automobilka nechce plány nijak komentovat. V oboru jde o běžný postup – výrobci aut tají do poslední chvíle své nové vozy a detaily o jejich výrobě. „K aktivitám a plánům mateřských společností se nevyjadřujeme,“ uvedl mluvčí TPCA Radek Kňava.

Už v lednu v rozhovoru pro MF DNES viceprezident TPCA Jiří Černý potvrdil, že s omlazením se počítá. „Je běžné, že po třech až čtyřech letech se mírně mění vzhled auta,“ řekl tehdy Černý. Automobilky Toyota a PSA (Peugeot a Citroën) také v současnosti už vymýšlejí následníky vozů z Česka.

Kolínská automobilka loni vyrobila přes 308 tisíc vozů, což je o osm tisíc více, než původně firma plánovala. Letošní výsledky TPCA navíc ukazují, že firma loňský výrobní rekord ještě překoná. Podle mluvčího Radka Kňavy letos do srpna firma vyrobila 220 tisíc aut, o 15 tisíc více než za stejné období loni. To je nárůst o více než 7 procent, celková roční výroba by se tak mohla přiblížit 320 tisícům.

Vyrobení jednoho vozu trvá v Kolíně 57 vteřin, v Japonsku v současnosti zkoušejí ještě dvě vteřiny ušetřit.
Na rozdíl od jiných automobilek zatím necítí vozy z Kolína pokles poptávky v Evropě. Můžou za to děkovat především čím dál většímu zájmu o auta s nižší spotřebou – motory z Kolína o objemem jeden litr peněženku svých majitelů příliš nezatíží.

K zájmu v Evropě přispívají i nižší daně, některé země rozlišují poplatek za používání vozu právě podle objemu motoru nebo objemu emisí skleníkových plynů.

V Česku se minivozům z Kolína na trhu tolik nedaří. Je to částečně způsobené i relativně vysokou cenou oproti jiným, srovnatelně velkým modelům. Oslovení tuzemští prodejci v tom nevidí takový problém. Podle nich nejde o auta, která by byla primárně určena pro český trh.

Auta z Kolína
Auta z Kolína
TPCA, společný podnik Toyoty a PSA Vyrobené vozy 2007: 308 478 Tržby: 51,3 miliard Zisk: 1,5 miliardy
Prodeje kolínských aut v Česku1–8/071–8/08
Citröen C1387268
Toyota Aygo300161
Peugeot 107370417
Pramen: Sdružení dovozců automobilů