Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škodovácká legenda je zpátky. Nové erko je supersport s technikou Audi

  7:16aktualizováno  7:16
Designér a milovník aut Petr Novague je fascinován škodováckým kupé ze sedmdesátých let. Prototyp odkazující na Škodu 110 R spolu s příběhem jeho vzniku vystavuje pražské centrum DOX. Instalaci nazvanou R200 non-fiction doplňují černobílé fotografie Antonína Kratochvíla z průběhu výroby.

Kupé Škoda 110 R patří dodnes k nejobdivovanějším modelům celé historie mladoboleslavské automobilky a jeho závodní verze 130 RS posbírala i mnohé ceny a patří k ikonám tuzemského designu. Protože Petru Novaguovi stejně jako mnoha dalším příznivcům podobný model chyběl, rozhodl se nové auto navrhnout.

Moderní interpretace Škody 110 R.  R200 NON-FICTION od Petra Novague

Říká mu Erko a jako technický základ pro stavbu použil Audi R8 s manuální převodovkou, z něhož byl zachován vzadu uložený osmiválcový motor, podvozek a okenní skla. Většina komponentů pochází od koncernu Volkswagen. „Počítá se s jeho malosériovou výrobou,“ slibuje Marek Hoffmann, ředitel společnosti Kovovýroba Hoffmann, kde prototyp auta vznikal.

„Škoda 130 RS je automobil, o kterém se nemusí psát, mluvit ani ho stavět na piedestal slávy jako něco legendárního. On prostě skutečná československá legenda je a zvolit si jeho tvar jako východisko k naší prvotině pro nás bylo přirozenou volbou,“ vysvětlují autoři volbu své inspirace. Ikonická silueta Škody 130 RS je totiž podle nich nejpovedenější karoserií poválečného období v Československu. Práce na prvním prototypu trvala tvůrcům rok a půl.

Moderní interpretace Škody 110 R.  R200 NON-FICTION od Petra Novague.

„Měla by to být malá série aut pro lidi, kteří chtějí mít v garáži něco zajímavého a nechtějí vždy po pěti letech měnit auto a omílat stále stejnou značku,“ říká Novague. Tvar podle tvůrců „nadiktovala“ architektura výchozího Audi a jejich snahou bylo, aby i přes relativně robustní základ byl nový model elegantní. Podobně jako u originálu ani u nového automobilu nechybí ladně se svažující linie střechy či kulaté přední a hranaté zadní světlomety. Dodrželi i postranní grafické žebrování a pro první model zvolili leskle oranžovou barvu, která také odkazuje k původním erkům.

Fotogalerie

Cena automobilu podle Hoffmanna, jehož firma vyrábí komponenty pro světové automobilky (Bentley, VW, Volvo), stanovena není. Bude se vyvíjet podle poptávky, může do ní prý promluvit i to, zda zájemci přijdou z tuzemska či zahraničí. Auto se podle něj staví z velké části ručně, firma je schopná vyrobit dva vozy měsíčně. Automobil je určen pro jízdu na silnici, nejde o model pro závodní okruhy. V galerii DOX bude erko k vidění do 11. května.

Čtyřiatřicetiletý Petr Novák, který se nechal přejmenovat na Novague, patří ke známým českým designérům. Vystudoval produktový design na Vysoké škole uměleckoprůmyslové, design studoval i v Německu a na Slovensku. Několikrát získal ocenění v prestižní soutěži Red Dot, kde bodoval mimo se svou celohliníkovou stohovatelnou židlí Edge. Navrhl design smartphonu Verzo nebo nový model kola Favorit.

Legenda Haugland se škodovkou na okruhu:

Autoři: ,




Nejčtenější

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Dopravní nehoda mezi obcemi Nelahozeves a Velvary (3. října 2017).
Bílé čáry na silnici mají řidičům napovídat, změnit je není jednoduché

Tragická nehoda u Nelahozevsi, při které řidič předjíždějící v zatáčce na plné čáře zabil sebe a matku dvou dětí, rozpoutala diskuzi ohledně vodorovného...  celý článek

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Škoda Octavia CNG 1,4 TSI / 81 kW...
Škoda Octavia CNG 1,4 TSI / 81 kW...

r.v. 2016, naj. 31 700 km, CNG + benzín
449 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.