Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Škodovácká legenda je zpátky. Nové erko je supersport s technikou Audi

  7:16aktualizováno  7:16
Designér a milovník aut Petr Novague je fascinován škodováckým kupé ze sedmdesátých let. Prototyp odkazující na Škodu 110 R spolu s příběhem jeho vzniku vystavuje pražské centrum DOX. Instalaci nazvanou R200 non-fiction doplňují černobílé fotografie Antonína Kratochvíla z průběhu výroby.

Kupé Škoda 110 R patří dodnes k nejobdivovanějším modelům celé historie mladoboleslavské automobilky a jeho závodní verze 130 RS posbírala i mnohé ceny a patří k ikonám tuzemského designu. Protože Petru Novaguovi stejně jako mnoha dalším příznivcům podobný model chyběl, rozhodl se nové auto navrhnout.

Moderní interpretace Škody 110 R.  R200 NON-FICTION od Petra Novague

Říká mu Erko a jako technický základ pro stavbu použil Audi R8 s manuální převodovkou, z něhož byl zachován vzadu uložený osmiválcový motor, podvozek a okenní skla. Většina komponentů pochází od koncernu Volkswagen. „Počítá se s jeho malosériovou výrobou,“ slibuje Marek Hoffmann, ředitel společnosti Kovovýroba Hoffmann, kde prototyp auta vznikal.

„Škoda 130 RS je automobil, o kterém se nemusí psát, mluvit ani ho stavět na piedestal slávy jako něco legendárního. On prostě skutečná československá legenda je a zvolit si jeho tvar jako východisko k naší prvotině pro nás bylo přirozenou volbou,“ vysvětlují autoři volbu své inspirace. Ikonická silueta Škody 130 RS je totiž podle nich nejpovedenější karoserií poválečného období v Československu. Práce na prvním prototypu trvala tvůrcům rok a půl.

Moderní interpretace Škody 110 R.  R200 NON-FICTION od Petra Novague.

„Měla by to být malá série aut pro lidi, kteří chtějí mít v garáži něco zajímavého a nechtějí vždy po pěti letech měnit auto a omílat stále stejnou značku,“ říká Novague. Tvar podle tvůrců „nadiktovala“ architektura výchozího Audi a jejich snahou bylo, aby i přes relativně robustní základ byl nový model elegantní. Podobně jako u originálu ani u nového automobilu nechybí ladně se svažující linie střechy či kulaté přední a hranaté zadní světlomety. Dodrželi i postranní grafické žebrování a pro první model zvolili leskle oranžovou barvu, která také odkazuje k původním erkům.

Fotogalerie

Cena automobilu podle Hoffmanna, jehož firma vyrábí komponenty pro světové automobilky (Bentley, VW, Volvo), stanovena není. Bude se vyvíjet podle poptávky, může do ní prý promluvit i to, zda zájemci přijdou z tuzemska či zahraničí. Auto se podle něj staví z velké části ručně, firma je schopná vyrobit dva vozy měsíčně. Automobil je určen pro jízdu na silnici, nejde o model pro závodní okruhy. V galerii DOX bude erko k vidění do 11. května.

Čtyřiatřicetiletý Petr Novák, který se nechal přejmenovat na Novague, patří ke známým českým designérům. Vystudoval produktový design na Vysoké škole uměleckoprůmyslové, design studoval i v Německu a na Slovensku. Několikrát získal ocenění v prestižní soutěži Red Dot, kde bodoval mimo se svou celohliníkovou stohovatelnou židlí Edge. Navrhl design smartphonu Verzo nebo nový model kola Favorit.

Legenda Haugland se škodovkou na okruhu:

Autoři: ,


Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...



Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Další z rubriky

Konec dieselů. Volvo S60 Made in USA už je mít nebude

Volvo S60 2018

Volvo v nové šedesátkové řadě nejprve představilo kombík, na sedan přišla řada za půl roku až se slavnostním otevřením...

Corolla se vrací. Nový kombík s velkým kufrem jede do Paříže

Toyota Corolla kombi

Ještě na jaře se to auto jmenovalo Auris, Toyota se ovšem nyní rozhodla, že důležitému modelu pro evropské trhy bude...

Autofotka týdne: Krásné unikátní kombi Bentley je křížené s mercedesem

Bentley S2 Wendler

Zlatá šedesátá, řeknete si, když si prohlédnete výjimečné kombi Bentley, které na zakázku vytvořila německá karosárna...

Najdete na iDNES.cz