Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nové Audi A8 je nejmodernější auto světa, už jsme v něm seděli

  0:15aktualizováno  0:15
Auto pro pány ředitele, prezidenty, celebrity - Audi A8 je výstavní skříň moderních technologií německé značky. Model patřící společně s BMW řady 7 a Mercedesem třídy S na úplný vrchol automobilové produkce se představuje v nové generaci.

Této silné trojce se snaží konkurovat ještě Lexus se svým LS, Jaguar s modelem XJ a Maserati Quattroporte. Pozice německých značek je však v této extratřídě (alespoň co se prodejů a zájmu klientů týče) neotřesitelná.

Zajímavé je, jak se vyvíjejí prodeje těchto aut v průběhu jejich životního cyklu. Protože každá nová generace přiveze ty nejmodernější technologie, které se postupem času začnou šířit i do plebejštějších tříd, je představení nové A8, „sedmičky“ či „eSka“ důležitým milníkem.

Audi A8
Audi A8

Chcete příklad technologie zítřka, kterou dnes A8 představuje? Tak třeba funkce upozorňování na uvolněné kolo (třeba v servisu špatně utáhli šrouby kol). Je to zajímavá drobnost využívající čidla stabilizačního systému. Audi A8 tuto funkci vlastně představuje světu (je součástí sériové výbavy) a časem se určitě propracuje do většiny modelů značky.

Audi A8 v číslech

  • délka: 5172 milimetrů (A8) (+37 milimetrů v porovnání s předchůdcem)
  • 5302 milimetrů (A8 L) (+37 milimetrů v porovnání s předchůdcem)
  • šířka: 1945 milimetrů (A8 a A8 L) (-4 milimetry v porovnání s předchůdcem)
  • výška: 1473 (A8) (+13 milimetrů v porovnání s předchůdcem)
  • rozvor: 2998 (A8) (+6 milimetrů v porovnání s předchůdcem)
  • zavazadlový prostor má objem 505 litrů u obou modelů A8 a A8 L

A vnímají to tak i zákazníci, ti kdo si takové auto kupují jako nové (často je v něm vozí řidič), chtějí mít to nejnovější a nejlepší. A tak vždycky po premiéře vystřelí prodeje raketově vzhůru, aby po dvou letech začaly klesat s představením nové generace konkurenta.

A tak se tito tři němečtí králové střídají na trůnu. Jednotlivé značky dokonce podle toho upravují jejich životní cyklus, aby vše mělo správný takt, prostě pünktlich.

Budoucnost začíná

Prot je tu teď nové Audi A8; v přesně načasovaný okamžik. Značka se naparuje, že je to milník. Nejvíc se chlubí tím, že je plně připraveno na autonomní řízení stupně 3. Dietmar Voggenreiter, jeden z členů představenstva značky, to při představení nové generace vlajkové lodi vysvětlil jednoduše. Prostě pustíte volant a auto se postará samo o všechno další (za volantem ovšem zůstat budete muset pro řešení nenadálých událostí).

Pečlivá příprava Audi předběhla dobu, legislativa na auta, která řídí robot místo člověka, není totiž ještě připravená. A tak Audi aspoň zatím slíbilo, že v průběhu příštího roku postupně zavede u A8 funkci, která auto sama zaparkuje do garáže, zatímco řidič už si doma zouvá boty. Auto také bude umět samo jezdit v kolonách až do 60 km/h na dálnicích a hlavních tazích se stavebně oddělenými protisměrnými jízdními pruhy. Funkce autonomní jízdy v koloně zajišťuje rozjezd vozidla, zrychlení, řízení a brzdění. Řidič již nemusí vozidlo nepřetržitě hlídat a může třeba místo řízení číst iDNES.cz. Kromě radarů, kamer a ultrazvukových senzorů kvůli tomu A8 dostalo také laserový skener a navrch infračervenou kameru asistenta nočního vidění.

Audi A8
Audi A8

A8 má být výrazná také svým designem, který je dílem týmu Marca Lichteho. Auto je zas o kus delší než předchůdce, nově má 517 centimetrů a to se představila také o 13 centimetrů prodloužená verze. Auto bude mít v ceníku 17 až 21palcové ráfky. Nadšeni budou milovníci LED technologie, přední světla jsou výhradně z nich (HD Matrix LED), bohatí zákazníci si ale určitě rádi připlatí za laserové provedení předních lamp. Každý světlomet HD Matrix LED se všemi svými funkcemi včetně dynamických ukazatelů směru zahrnuje 138 diod LED a jednu vysokovýkonnou laserovou diodu. Zadní světla zase využívají OLED technologii. V každém zadním světlometu je 135 elektroluminiscenčních diod. Vůz se díky nim s řidičem vítá a loučí prostřednictvím jedinečných světelných animací.

Ponton karoserie opticky snižuje výrazný prolis v úrovni klik. Zadní sloupek a okno jsou hodně splývavé, trochu to připomíná ladné sportbacky Audi. Záď je trochu kulatější, šmrnc jí přidává výrazná tenká linka světel. Mimochodem, právě to je detail, který má Marc Lichte na celé A8 nejraději. „Když jsme před dvěma roky představili koncept Prologue, ze kterého nová A8 vychází, říkali nám právě o této lince, že se na sériové auto nedostane. A nám se to povedlo,“ řekl Lichte pro iDNES.cz.

Vnitřek je luxusní a minimalistický, přístrojová deska nemá téměř žádná tlačítka a spínače. Většina ovladačů je dotykových, elektricky jsou ovládané i kryty výdechů ventilační soustavy nebo kliky dveří. Ruka musí kliku vytáhnout jen do vzdálenosti pěti milimetrů, aby se dveře otevřely.

Za pozornost stojí zmizení otočného ovladače světel, vše ovládá automaticky mozek auta, zbyla jen tlačítka rozsvícení parkovacích světel a mlhovek. Hračičkové budou ohromeni bodovými čtecími lampičkami vetknutými do stropu nad zadními sedadly. Jsou typu Matrix LED, to znamená, že je každá osazená sedmi diodami. Cestující si může nastavit jas, velikost a směr světelného kuželu prostřednictvím dálkového ovládání.

Přístrojovce vévodí displeje, první Full HD (1920 x 720 pixelů), který nahrazuje klasické budíky pod volantem, uprostřed druhý 10,1palcový s navigací a infotainmentem a na konzole středového tunelu třetí s úhlopříčkou 8,6 palce a rozlišením 1280 x 660 pixelů. Řidič na něm ovládá klimatizaci a komfortní funkce. K mání bude i průhledový (head-up) displej promítající řidiči navigační pokyny na silnici.

Vývojáři vymysleli úplně nový koncept, který ze středového tunelu odstranil známé otočné tlačítko a touchpad, kterými se ovládal infotainment s navigací. Vše se ovládá dotyky.

Audi A8 při světové premiéře v Barceloně
Audi A8 při světové premiéře v Barceloně
Audi A8 při světové premiéře v Barceloně

Ovládací tlačítka a displeje dávají ruce haptickou odezvu. I přesto, že mají skelně hladký povrch, má člověk pocit, že mačká mechanický ovladač. Vše funguje rychle a má dobrou odezvu, na první ozkoušení má ovšem člověk pocit, že musí na jednotlivá virtuální tlačítka silněji poklepávat. Jakmile se prst řidiče dotkne skla displeje, nedojde okamžitě k aktivaci příslušné funkce, ruka musí vyvinout mírný tlak s definovanou silou. Jako potvrzení pocítí impulz, který vzniká tím, že elektromagnet vychýlí sklo displeje nepatrně ke straně. Zároveň z malého reproduktoru zazní kliknutí.

„Řidič může mnoho funkcí v automobilu aktivovat novým hlasovým ovládáním, které rozpoznává hovorovou řeč. Informace o cílech a médiích jsou buď k dispozici v systémech vozidla, nebo jsou stahovány rychlým připojením LTE z cloudu,“ dodává Jiří Rozkošný, mluvčí značky pro český trh..

Navigační systém se sám učí, a to na základě dosud projížděných tras. Mapa navíc zahrnuje velmi detailní modely evropských velkoměst ve formátu 3D.

Audi A8

V nóbl limuzínách je stěžejní požadavek na komfort. Audi dodává přední sedadla v několika verzích. Vrcholnou variantou je komfortní sedadlo s individuálně nastavitelnými bočními polštáři. Kromě pneumatického nastavování bočních polštářů sedáku a opěradla disponuje na přání funkcemi vyhřívání a odvětrávání, které lze nastavovat samostatně ve třech stupních.

Vývojáři rozšířili také příplatkovou masážní funkci. V každém opěradle je uloženo 16 malých vzduchových bublin, vždy tři tělesa nad sebou, které poskytují masáž celých zad. Sedící osoba má na výběr sedm programů a tři intenzity. Každé sedadlo je vybaveno malým kompresorem, který vyvine tlak až 0,5 baru.

Obě karosářské varianty modelu A8 – s normálním i prodlouženým rozvorem – jsou sériově dodávány se třemi sedadly vzadu, na přání s otvorem pro přepravu dlouhých předmětů nebo chladicí schránkou. Na přání mohou být krajní sedadla vyhřívaná a elektricky nastavitelná v podélném směru. Bederní opěrka je pak nastavitelná pneumaticky. Na přání je i v tomto případě k dispozici masážní funkce s 18 trojitými masážními prvky v každém sedadle.

Nejexkluzivnější místo je v těchto limuzínách šikmo od řidiče vzadu (v našich končinách tedy vpravo). Za příplatek tam může být speciální relaxační sedadla s mnoha různými možnostmi nastavování polohy a opěrkou pro nohy. „Na tomto sedadle si může cestující nechat v několika stupních zahřívat a masírovat chodidla opřená o zadní stěnu sedadla předního spolujezdce,“ popisuje Rozkošný.

Audi A8
Audi A8

Podvozek dostal dynamické řízení všech kol, které spočívá v tom, že převod řízení na přední nápravě se mění v závislosti na rychlosti jízdy a zadní kola se natáčejí v závislosti na rychlosti jízdy o několik stupňů ve stejném nebo opačném směru.

Natáčení zadních kol zajišťuje vřetenový pohon a dvě spojovací tyče řízení. V nízké rychlosti se zadní kola natáčejí až o pět stupňů v opačném směru, což usnadňuje manévrování a zmenšuje průměr otáčení o přibližně jeden metr (11,4 metru u modelu A8 a 11,8 metru u modelu A8 L). Při vyšších rychlostech se zadní kola natáčejí až o dva stupně ve stejném směru jako přední kola. Tím se zvyšuje stabilita.

Fotogalerie

U Audi je fenoménem pohon všech kol, systém quattro (u AA sériově) má samosvorný mezinápravový diferenciál, který rozděluje točivý moment v běžném provozu mezi přední a zadní nápravu v poměru 40:60 %. Dojde-li k prokluzu kol jedné nápravy, přenese se až 70 procent hnací síly dopředu, nebo až 85 procent dozadu. Pohon může být doplněn sportovním diferenciálem, který aktivně rozděluje hnací sílu mezi zadní kola.

Ještě zajímavější je aktivní podvozek. Vzduchové dopružení je doplněné o elektrické akční členy u každého kola, které umožňují individuálně regulovat jeho pohyb nahoru nebo dolů. Ke každému kolu je přiřazen jeden elektromotor, který je napájen z hlavní elektrické sítě. Součástí systému je rovněž převodka, otočná trubka s uvnitř uloženou torzní tyčí z titanu a páka, která prostřednictvím spojovací tyče působí na odpružení točivým momentem až 1100 Nm. „Novinkou aktivního podvozku je především schopnost individuálně zatěžovat a odlehčovat všechna čtyři kola, a tím aktivně regulovat pohyby karoserie v každé jízdní situaci,“ vysvětluje Rozkošný.

To umožnilo konstruktérům nadělit nové A8 zajímavou bezpečnostní funkci, když systém kamer a dalších čidel vyhodnotí, že přichází boční střet v rychlostí více než 25 km/h, zdvihnou členy podvozku karoserii na ohrožené straně během půl sekundy až o 80 milimetrů. Díky tomu působí největší část nárazových sil na nejvíce odolné části, jako jsou boční prahy a struktura podlahy. „Deformace prostoru pro cestující a zatížení cestujících, především v oblastech hrudníku a břicha, se tím sníží až o 50 procent v porovnání s bočním nárazem bez zvýšení karoserie,“ dodává Jiří Rozkošný.

Aby auto všechny - často energeticky náročné - systémy uživilo, používá A8 jako hlavní elektrickou síť u všech variant 48voltové napájení.

Pod kapotu dostane šesti, osmi i dvanáctiválce. Základem bude 3.0 TDI s výkonem 210 kW (286 k) a 600 Nm, benzinový třílitr TFSI je vyladěn na 250 kW (340 k) a 500 Nm. Čtyřlitrové osmiválce mají 320 kW/435 k (4.0 TDI) a 338 kW/460 k (4.0 TFSI). Exkluzivním vrcholem bude W12 se zdvihovým objemem 6,0 litru s výkonem 430 kW (585 k) a 800 Nm.

Všechny motory jsou spárované s osmistupňovým automatem a spolupracují s řemenem poháněným generátorem BAS (Belt Alternator Starter) s funkcí startéru, který je srdcem 48V elektrické sítě. Tato technika částečně hybridního pohonu (MHEV – mild hybrid electric vehicle) umožňuje setrvačnou jízdu s vypnutým motorem včetně komfortního opětovného spuštění motoru. Navíc disponuje rozšířenou funkcí start-stop a vysokým rekuperačním výkonem až 12 kW.

Všechny motory s výjimkou jednotky 3.0 TFSI jsou vybaveny aktivními ložisky motoru pro pohlcování vibrací; 4.0 TFSI, 3.0 TFSI e-tron a W12 navíc s aktivním systémem snižování hluku ANC (Active Noise Cancellation), který cíleně vysílá zvukové vlny s opačnou amplitudou prostřednictvím reproduktorů audiosystému.

Audi A8

Později bude následovat A8 L e-tron quattro s hybridní soustavou se zážehovým motorem 3.0 TFSI a elektromotorem. Celkový výkon je 330 kW (449 k) a točivý moment 700 Nm. Lithium-iontové akumulátory pojmou elektrickou energii na přibližně 50 kilometrů jízdy. „Na přání lze akumulátory nabíjet bezkabelově systémem Audi Wireless Charging o výkonu 3,6 kW. Elektrická energie je přitom indukčně přenášena mezi deskou v podlaze domácí garáže a přijímací cívkou v automobilu,“ popisuje Jiří Rozkošný.

Audi bude nové A8 montovat v závodě v Neckarsulmu, kde pro něj postavilo zcela novou výrobní halu. Na český trh doputuje na sklonku podzimu 2017. „Vstupní ceny pro český trh ještě nebyly stanoveny, budou zveřejněny se zahájením předprodeje v závěru léta,“ uvádí šéf českého Audi Tomáš Velek.





Nejčtenější

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

BMW Group představila ve Frankfurtu BMW i Vision Dynamics - slibuje nový...
Nové BMW na baterky půjde proti tesle, má ujet 600 kilometrů

Podznačka elektromobilů „i“ u mnichovské značky se už nějakou dobu nedočkala nového příspěvku. BMW na něm ale teď usilovně pracuje, příští model, který bude...  celý článek

Továrna Nokian ve Vševovolžsku
Jak se peče pneumatika? Známe recept, ale ingredience jsou tajné

Recept na tuto specialitu obsahuje kolem čtyřiceti ingrediencí a je přísně tajný. Peče se při 120 °C a celá výroba trvá 84 hodin. Výsledek se ovšem jíst nedá....  celý článek

Testování reakcí okolí na auto bez řidiče. Testovací jezdec se převlékl za...
Testy aut bez šoféra: řidič převlečený za sedadlo, auto se dvěma volanty

Vývoj autonomních vozů není jen otázkou senzorů, procesorů a učících se algoritmů. Automobilky musí vyřešit i řadu psychologických problémů. Vznikají tak...  celý článek

Vedoucí rubriky Auto.iDNES.cz František Dvořák (vlevo) v diskusním pořadu...
Autosalony to mají nahnuté, jsou drahé, říká expert

Evropské autosalony to mají nahnuté. Výrobci znají mnohem efektivnější a levnější způsoby, jak auta představit. Soumrak autosalonů, jak je známe, potvrzuje ten...  celý článek

Další z rubriky

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Honda Urban EV Concept
OBRAZEM: Elektrický sen doktora Blažeje, to je nádherná hondička

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Doktor Arnošt Blažej jezdil civikem první generace do nemocnice na kraji města a snilo o něm celé Československo (o autě pánové, o fešákovi Arnoštovi dámy)....  celý článek

Nová generace elektromobilu Nissan Leaf
Nový elektromobil Nissanu má větší dojezd a jen jeden pedál

Japonská automobilka Nissan Motor představuje druhou generaci svého elektromobilu Leaf. Hatchback na baterky má mít větší dojezd, technologii na automatické...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.