Nové Audi A8 konečně přichází

  • 19
Nástupce vlajkové lodi z Inglostadtu je hotov. Jeden z revolučních vozů, který před osmi lety inovativně přišel s hliníkovou karosérií, tak opět získává na síle a jeho boj s převážně německou konkurencí bude nadějnější. Manažeři nejsilnějších korporací se mají nač těšit.

Němečtí inženýři nepřišli s žádnou extravagantní designérskou novinkou, ale snažili se zachovat konzervativní prvky ingolstadtského stylu. Na rozdíl od Renaultu, který extravagantností vel satisu či modelu avantime zaútočil i na rozvážné boháče, Audi neriskuje.

Přesto je karosérie povedená. Působí dynamicky, což nebývá u takto dlouhých vozů pravidlem. Zakulacením přídě se podařilo zkrátit přední převis karosérie, ale prodloužená záď musela být zachována. Právě ta dodává limuzíně důstojnost.

Dle informací z automobilky by měly být všechny nové A8 vybavovány systémem quattro, který byl dosud součástí jen některých verzí. Prodej novinky odstartuje na podzim s dvěma osmiválci o objemu 3,7 a 4,2 litru, které jsou oproti předcházejícím motorům přepracovány a jsou tedy výkonnější.

První jednotka disponuje výkonem 206 kW (280 koní) a 360 Nm točivého momentu. Dokáže 1,77 tuny těžký (tedy relativně lehký) vůz zrychlit z klidu na 100 km/h za 7,3 vteřiny. Výkon druhého agregátu 4,2 vrcholí na 246 kW (335 k) a točivý moment dosahuje maxima 430 Nm při 3500 ot/min, což umožnuje zrychlení za solidních 6,3 sekundy. Maximální rychlost obou variant bude  elektronicky omezena na 250 km/h.

Od výrobce již pronikly i informace o spotřebě. Slabší agregát dosahuje kombinované spotřeby 11,7 litru na sto kilometrů, silnější si řekne ještě o dva decilitry navíc.

Přenos síly na všechna čtyři kola zajišťuje nová šestistupňová převodovka tiptronic, která na volantu umožňuje i manuální řazení (již ale za příplatek).

Příští rok se paleta motorů samozřejmě rozšíří. Pravděpodobně přibube třílitrový benzínový šestiválec (162 kW/220 k) známý z modelu A4 i A6. Nejbohatší magnáti pak jistě zvolí šestilitrový dvanáctiválec W12 ze sesterského VW Phaeton (309 kW/420 k). Chybět by neměl ani diesel. Z koncernu pronikají informace, že půjde o vyvijený V8 4,0 TDI.

Novinkou nejluxusnější řady Audi je pneumatické odpružení se třemi předvolbami, které umožní jak komfortní jízdu na dálnici tak i sportovní průjezd zatáčkami s extratvrdým podvozkem. Sportovního charakteru limuzíny se lidé z Audi nechtějí vzdát, zdůrazňuje jej i související tisková zpráva. Dalšího rozvinutí se dočkaly i hliníkové prvky. Nové Audi A8 přináší ojedinělé hliníkové zavěšení kol (vpředu čtyřprvkové závěsy, vzadu lichoběžníkové).

Ptáte se na cenu za tento špás? Zatím ji dovozce nezmiňuje, ale lze očekávat, že se bude pohybovat mírně nad hranicí základní ceny svého předchůdce. Tedy těsně pod dvěma milióny korun (v případě příznivého kursového vývoje i méně). A Konkurenti? Vedle nového BMW řady 7 bude novinka se čtyřmi kruhy na kapotě soupeřit s Mercedesem S a phaetonem sesterského Volkswagenu. Nakolik bude úspěšná ukáže až čas.