Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nové auto často znamená větší bezpečnost

aktualizováno 
-
Nejen ekonomické hledisko může hrát důležitou roli při váhání, zda koupit nový, či jetý automobil. S každou nastupující generací automobilů totiž přicházejí vozy bezpečnější, než byly jejich předchůdci. Většinou proto platí, že nové auto dává posádce lepší ochranu než ojetina starších modelových řad. Příkladem může být zrovna značka Ford. Její model Escort byl dlouhá léta jedním z nejprodávanějších v nižší střední třídě. Pak přišel nástupce Focus a nezávislá instituce Euro NCAP (program pravidelných nárazových zkoušek nových aut) oba modely postavila proti sobě v nárazových testech. Zatímco focus si vysloužil v hodnocení čtyři hvězdičky, což je maximum, escort dostal hvězdičky dvě. V protokolu, který komise escortu vystavila, stálo, že populární ford trpí při čelním nárazu velkými deformacemi kabiny, která tak dává špatnou ochranu řidičovým nohám. V porovnání s novými vozy escort nadprůměrně zatížil také hrudník řidiče při bočním i čelním nárazu. Zato u focuse komise po nárazu kritizovala jen slabší ochranu pravé řidičovy holeně. Ford není jediným příkladem rostoucí bezpečnosti aut. Fiat Punto první generace, který nedávno nahradil nový model, dostal před dvěma lety ve zkouškách Euro NCAP podobně jako escort dvouhvězdičkové hodnocení. Z čelního nárazového testu totiž figurína, která při zkouškách zastupuje řidiče, vyvázla hodně "poraněná". Náraz poznamenal hrudník, hlavu i spodní končetiny. Fiat Punto nové generace se však o posádku stará již mnohem lépe - nejnovější nárazové testy Euro NCAP italskému autu přiřadily čtyři hvězdičky. Zatímco staré punto dostalo v dílčích hodnoceních na pětistupňové škále v několika případech nelichotivou čtyřku a pětku, nový model fiatu si nevysloužil horší známku než trojku. Protože nezávislé nárazové testy jsou stále ještě mladé a výsledků není k dispozici tolik, aby lidem poradily v případě zájmu o jakýkoliv vůz, je bezpečnost většiny prodávaných aut velkou neznámou. Automobilky sice pořádají často s velkou pompou nárazové testy svých výrobků, věrohodnost takových testů je však nulová. Vždyť se velmi často konají na půdě automobilky, která má test pod plnou kontrolou. A to i mediálně. Při nárazu blikají blesky sezvaných fotoreportérů a novináři plní své notesy pochvalnými zprávami... Naprosto jinak lze naložit s výsledky zkoušek, jak je dělá Euro NCAP. Několik nezávislých spotřebitelských institucí dá dohromady peníze, přispějí i státní rozpočty, potom organizátoři auta nakoupí v nejběžnějším prodeji a pošlou je proti zdi. K dispozici tak jsou důvěryhodné výsledky testů bezpečnosti automobilů. To vše se týká pasivní bezpečnosti vozidel, která řidiči a posádce zaručí, že když už se nehoda stane, je ve větším či menším bezpečí. To aktivní bezpečnost auta je od toho, aby pokud možno nehodě zabránila. V tomto ohledu může být opět mezi novým a ojetým autem propastný rozdíl. Hlavně jízdní vlastnosti totiž dělají u nových aut stále větší kroky směrem kupředu. Stačí porovnat fabii s felicií. Nová škodovka drží jízdní stopu jako přibitá a pomůže řidiči v ošemetných situacích mnohem více než při vyhýbacích manévrech těžkopádná předchůdkyně felicia.
Autor:






Nejčtenější

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Sbírka starých škodovek trutnovského spolku Reincars.
Jejich vášní jsou staré škodovky, nadšenci jich obnovili už tři desítky

Je jich šest a spojuje je láska ke starým škodovkám. Členové trutnovského spolku Reincars dávají desítky let starým automobilům nový život.  celý článek

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Nejhorší je dát si dopředu nové zimní pneumatiky a vzadu nechat ojeté
VIDEO: Kdo šetří a kupuje jen dvě nové zimní gumy, měl by je dát dozadu

Doba přezouvání na zimní obutí začíná. Měníte jen dvě pneumatiky? Dejte je na zadní nápravu auta i přesto, že vaše auto má poháněná přední kola.  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.