Nové auto často znamená větší bezpečnost

-
Nejen ekonomické hledisko může hrát důležitou roli při váhání, zda koupit nový, či jetý automobil. S každou nastupující generací automobilů totiž přicházejí vozy bezpečnější, než byly jejich předchůdci. Většinou proto platí, že nové auto dává posádce lepší ochranu než ojetina starších modelových řad. Příkladem může být zrovna značka Ford. Její model Escort byl dlouhá léta jedním z nejprodávanějších v nižší střední třídě. Pak přišel nástupce Focus a nezávislá instituce Euro NCAP (program pravidelných nárazových zkoušek nových aut) oba modely postavila proti sobě v nárazových testech. Zatímco focus si vysloužil v hodnocení čtyři hvězdičky, což je maximum, escort dostal hvězdičky dvě. V protokolu, který komise escortu vystavila, stálo, že populární ford trpí při čelním nárazu velkými deformacemi kabiny, která tak dává špatnou ochranu řidičovým nohám. V porovnání s novými vozy escort nadprůměrně zatížil také hrudník řidiče při bočním i čelním nárazu. Zato u focuse komise po nárazu kritizovala jen slabší ochranu pravé řidičovy holeně. Ford není jediným příkladem rostoucí bezpečnosti aut. Fiat Punto první generace, který nedávno nahradil nový model, dostal před dvěma lety ve zkouškách Euro NCAP podobně jako escort dvouhvězdičkové hodnocení. Z čelního nárazového testu totiž figurína, která při zkouškách zastupuje řidiče, vyvázla hodně "poraněná". Náraz poznamenal hrudník, hlavu i spodní končetiny. Fiat Punto nové generace se však o posádku stará již mnohem lépe - nejnovější nárazové testy Euro NCAP italskému autu přiřadily čtyři hvězdičky. Zatímco staré punto dostalo v dílčích hodnoceních na pětistupňové škále v několika případech nelichotivou čtyřku a pětku, nový model fiatu si nevysloužil horší známku než trojku. Protože nezávislé nárazové testy jsou stále ještě mladé a výsledků není k dispozici tolik, aby lidem poradily v případě zájmu o jakýkoliv vůz, je bezpečnost většiny prodávaných aut velkou neznámou. Automobilky sice pořádají často s velkou pompou nárazové testy svých výrobků, věrohodnost takových testů je však nulová. Vždyť se velmi často konají na půdě automobilky, která má test pod plnou kontrolou. A to i mediálně. Při nárazu blikají blesky sezvaných fotoreportérů a novináři plní své notesy pochvalnými zprávami... Naprosto jinak lze naložit s výsledky zkoušek, jak je dělá Euro NCAP. Několik nezávislých spotřebitelských institucí dá dohromady peníze, přispějí i státní rozpočty, potom organizátoři auta nakoupí v nejběžnějším prodeji a pošlou je proti zdi. K dispozici tak jsou důvěryhodné výsledky testů bezpečnosti automobilů. To vše se týká pasivní bezpečnosti vozidel, která řidiči a posádce zaručí, že když už se nehoda stane, je ve větším či menším bezpečí. To aktivní bezpečnost auta je od toho, aby pokud možno nehodě zabránila. V tomto ohledu může být opět mezi novým a ojetým autem propastný rozdíl. Hlavně jízdní vlastnosti totiž dělají u nových aut stále větší kroky směrem kupředu. Stačí porovnat fabii s felicií. Nová škodovka drží jízdní stopu jako přibitá a pomůže řidiči v ošemetných situacích mnohem více než při vyhýbacích manévrech těžkopádná předchůdkyně felicia.