Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nové auto vyjede z Kolína za čtyři roky

  11:12aktualizováno  11:12
V době, kdy z automobilek přicházejí jen zprávy o tom, jak dlouho nebudou vyrábět a kolik lidí propustí, je kolínský závod TPCA už doslova unikátem. Auta tu sjíždějí z linek, jako by trval největší automobilový boom. A na příští rok místo šetření chystá společný závod Toyoty a francouzského PSA ještě další zvýšení výroby.

Faceliftovaná Toyota Aygo | foto: Toyota

"Jsme ve velmi specifické situaci a zůstáváme nadále velmi optimističtí," říká výkonný viceprezident Bernard Million-Rousseau.

Jedním z jeho úkolů je připravit továrnu na to, aby mohla příští rok vyrobit až 340 tisíc aut. Postavena byla přitom tak, aby zvládla o čtyřicet tisíc aut méně. Už letos zřejmě automobilka, která končí výrobu až 23. prosince a začíná už 2. ledna, překročí s počty aut hranici 325 tisíc.

"Nemáme od našich vlastníků zatím žádné signály o tlumení poptávky," dodal Million-Rousseau. Jeho slova potvrzují i dodavatelé TPCA. "Jsou pro nás trošku záhadou, jedou naplno, zatímco ostatní automobilky už mají naplánované odstávky," říká jeden z dodavatelů, který si nepřál být jmenován.

TPCA už vymýšlí, jak urychlit příští rok výrobu. Podle viceprezidenta půjde hlavně o změny v rozložení pracovních operací na linkách. "Pro zaměstnance bude montáž ergonomičtější," dodal. To by mělo pomoci zvýšit rychlost linky a zkrátit výrobní interval z 57 až na 55 sekund. Jinými slovy, každých 55 sekund sjede z linky jeden vůz.

Podle něj si zvýšení výroby vyžádá i nábor dalších lidí. Ale už ne tak masivní jako v minulosti. "Půjde maximálně o desítky lidí," odhaduje.

V TPCA vyrobili před několika dny už miliontý vůz, od začátku listopadu už dělají jen upravené vozy s novým vzhledem. Proměnou prošlo zhruba 200 dílů, linka se kvůli tomu téměř nezastavila.

Úplně nové auto by mělo přijít do čtyř let. Zatím není jasné, zda majitelé v Kolíně udrží výrobu tak malého auta, nebo tu budou chtít větší vůz. Design má na starosti Toyota, nicméně do vzhledu zasahuje každá ze tří značek, které se v Kolíně vyrábějí, tedy i Peugeot a Citroën.

"Závod je postaven na malá auta, takže můžeme vyrábět jen o několik centimetrů větší vozy," dodal Million-Rousseau, který do TPCA přišel letos v dubnu.

Krize malým autům přeje. Jejich prodeje vzrostly letos v Evropě o pětinu. Nejprve jim pomohly vysoké ceny benzinu, teď jejich prodeje podporuje snaha lidí šetřit i při nákupu auta.

"Lidé více myslí na rozpočet. Navíc benzin jistě zase podraží," říká Million-Rousseau. Konkurence mezi minivozy však prudce houstne.

Ale i v TPCA kvůli útlumu ekonomiky podstatně více hlídají náklady než dosud. "Je to i kvůli euru. Když se závod stavěl, byznys plán byl postaven na kurzu 32 korun za euro," vysvětlil Million-Rousseau. Některé úspory tak mohou vypadat až úsměvně: například zákaz barevného tisku pro interní účely.

Kolínský závod už majitelům dobře vydělává. Firma navíc snížila i základní jmění z 9,5 miliardy na 5,1 miliardy korun. Rozdíl získali majitelé zpět. "Už skončila doba velkých investic, a proto není tak velké základní jmění potřeba," vysvětlil Million-Rousseau.

Bernard Million-Rousseau
Bernard Million-Roussau

Viceprezident TPCA nastoupil do kolínské automobilky v dubnu letošního roku. Přišel z mateřského koncernu PSA Peugeot Citroën. Před příchodem do kolínské automobilky byl manažerem rozvoje řídících pracovníků v technickém centru PSA ve Velizy.

Pro společnost PSA Peugeot Citroën pracuje od roku 1978. Zastával manažerské posty v oblasti výroby, personalistiky a nákupu ve francouzských závodech PSA v Montbeliard a Paříži. Million-Rousseau vystudoval strojní inženýrství na pařížské univerzitě ENSAM, na univerzitě v Loughborough získal titul Master of Technology.

Autor:




Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Další z rubriky

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.