Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nové auto vyjede z Kolína za čtyři roky

  11:12aktualizováno  11:12
V době, kdy z automobilek přicházejí jen zprávy o tom, jak dlouho nebudou vyrábět a kolik lidí propustí, je kolínský závod TPCA už doslova unikátem. Auta tu sjíždějí z linek, jako by trval největší automobilový boom. A na příští rok místo šetření chystá společný závod Toyoty a francouzského PSA ještě další zvýšení výroby.

Faceliftovaná Toyota Aygo | foto: Toyota

"Jsme ve velmi specifické situaci a zůstáváme nadále velmi optimističtí," říká výkonný viceprezident Bernard Million-Rousseau.

Jedním z jeho úkolů je připravit továrnu na to, aby mohla příští rok vyrobit až 340 tisíc aut. Postavena byla přitom tak, aby zvládla o čtyřicet tisíc aut méně. Už letos zřejmě automobilka, která končí výrobu až 23. prosince a začíná už 2. ledna, překročí s počty aut hranici 325 tisíc.

"Nemáme od našich vlastníků zatím žádné signály o tlumení poptávky," dodal Million-Rousseau. Jeho slova potvrzují i dodavatelé TPCA. "Jsou pro nás trošku záhadou, jedou naplno, zatímco ostatní automobilky už mají naplánované odstávky," říká jeden z dodavatelů, který si nepřál být jmenován.

TPCA už vymýšlí, jak urychlit příští rok výrobu. Podle viceprezidenta půjde hlavně o změny v rozložení pracovních operací na linkách. "Pro zaměstnance bude montáž ergonomičtější," dodal. To by mělo pomoci zvýšit rychlost linky a zkrátit výrobní interval z 57 až na 55 sekund. Jinými slovy, každých 55 sekund sjede z linky jeden vůz.

Podle něj si zvýšení výroby vyžádá i nábor dalších lidí. Ale už ne tak masivní jako v minulosti. "Půjde maximálně o desítky lidí," odhaduje.

V TPCA vyrobili před několika dny už miliontý vůz, od začátku listopadu už dělají jen upravené vozy s novým vzhledem. Proměnou prošlo zhruba 200 dílů, linka se kvůli tomu téměř nezastavila.

Úplně nové auto by mělo přijít do čtyř let. Zatím není jasné, zda majitelé v Kolíně udrží výrobu tak malého auta, nebo tu budou chtít větší vůz. Design má na starosti Toyota, nicméně do vzhledu zasahuje každá ze tří značek, které se v Kolíně vyrábějí, tedy i Peugeot a Citroën.

"Závod je postaven na malá auta, takže můžeme vyrábět jen o několik centimetrů větší vozy," dodal Million-Rousseau, který do TPCA přišel letos v dubnu.

Krize malým autům přeje. Jejich prodeje vzrostly letos v Evropě o pětinu. Nejprve jim pomohly vysoké ceny benzinu, teď jejich prodeje podporuje snaha lidí šetřit i při nákupu auta.

"Lidé více myslí na rozpočet. Navíc benzin jistě zase podraží," říká Million-Rousseau. Konkurence mezi minivozy však prudce houstne.

Ale i v TPCA kvůli útlumu ekonomiky podstatně více hlídají náklady než dosud. "Je to i kvůli euru. Když se závod stavěl, byznys plán byl postaven na kurzu 32 korun za euro," vysvětlil Million-Rousseau. Některé úspory tak mohou vypadat až úsměvně: například zákaz barevného tisku pro interní účely.

Kolínský závod už majitelům dobře vydělává. Firma navíc snížila i základní jmění z 9,5 miliardy na 5,1 miliardy korun. Rozdíl získali majitelé zpět. "Už skončila doba velkých investic, a proto není tak velké základní jmění potřeba," vysvětlil Million-Rousseau.

Bernard Million-Rousseau
Bernard Million-Roussau

Viceprezident TPCA nastoupil do kolínské automobilky v dubnu letošního roku. Přišel z mateřského koncernu PSA Peugeot Citroën. Před příchodem do kolínské automobilky byl manažerem rozvoje řídících pracovníků v technickém centru PSA ve Velizy.

Pro společnost PSA Peugeot Citroën pracuje od roku 1978. Zastával manažerské posty v oblasti výroby, personalistiky a nákupu ve francouzských závodech PSA v Montbeliard a Paříži. Million-Rousseau vystudoval strojní inženýrství na pařížské univerzitě ENSAM, na univerzitě v Loughborough získal titul Master of Technology.

Autor:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Chcete vidět Černobyl na vlastní oči? Máme návod k použití

Před opuštěním zóny absolvují návštěvníci dozimetrickou kontrolu.

Pozůstatek černobylské tragédie dnes ukazuje následky společenského selhání i panenskou přírodu. Proč stojí za to...

Další z rubriky

Pojízdné vraky i prémiová auta: ukrajinské silnice jsou plné kontrastů

UAZ 3303 Buchanka

Na Ukrajině prakticky neexistuje střední třída. Žijí tam buď boháči, nebo lidé s nízkými příjmy. A tyto rozdíly zrcadlí...

Chcete vidět Černobyl na vlastní oči? Máme návod k použití

Před opuštěním zóny absolvují návštěvníci dozimetrickou kontrolu.

Pozůstatek černobylské tragédie dnes ukazuje následky společenského selhání i panenskou přírodu. Proč stojí za to...

Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Najdete na iDNES.cz