Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nové BMW 3 je sakra dobré a taky pořádně velké

  12:00aktualizováno  12:00
Svezli jsme se jako první z Česka novým BMW řady 3. Kultovní model je jiný a pořád sakramentsky dobrý. Je taky o pořádný kus větší... Co větší, tahle trojka je prostě obrovská.

"Gumy už nejsou nic moc," zubí se princ Leopold von Bayern a v táhlém oblouku, ve kterém se za pískotu pneumatik řítíme stopadesátkou, ještě přidá. "Cítíš, jak se zadek tlačí do zatáčky? Normálně je auto absolutně neutrální. Ale teď už je trochu nedotáčivé, to stačí lehce přidat plyn a srovná se," vykládá pilot a my letíme po katalánském okruhu nedaleko Barcelony, kam redakci na seznamovačku s novinkou BMW pozvalo. "Taky se mi líbí brzdy," dodává. Je to fakt, půldenní bláznění na okruhu, kde se jezdí velká cena Španělska F1, se na jejich účinku vůbec neprojevilo.

Princ Leopold von Bayern má BMW zaryté v srdci, sám to o sobě říká. Z nové trojky je ale očividně nadšený. "Je větší, ale taky lehčí a skvěle vyvážená," říká slavný závodník, kterému však manželka už zakázala závodit.

Nové BMW řady 3

Třemi slovy novou řadu tři dokonale vystihl. BMW 3er, jak mu říkají doma v Mnichově, je nejdůležitější model značky. Tvoří celosvětově třetinu prodejů, za šestatřicet let se ho v pěti generacích prodalo přes 12,5 milionu. Ta nová tedy musí být dobrá, jinak by měli vyznavači BMW zástavu srdce. Dobrá je. Ale je taky úplně jiná, než na co jsou zvyklí a co by čekali.

Nová doba

Stephan Kessel z BMW začíná svou prezentaci nové trojky slovy "prostor a funkčnost". Už to napovídá, že je něco jinak. Řadu 3 totiž BMW do dneška spojovalo hlavně s pojmy "sport a radost z jízdy". Vyznavači řízného svezení mohou být klidní, vývojářům a ladičům se podařilo skloubit všechno dohromady.

Nové BMW 3 v číslech

  • délka × šířka × výška × rozvor 4 624 × 1 811 × 1 429 × 2 810 mm
  • objem kufru 480 l
  • benzinové motory
    328i: 2,0l, 180 kW, 350 Nm, 
    5,9 s (0–100 km/h)
    335i: 3,0l, 225 kW, 400 Nm, 
    5,5 s (0–100 km/h)
  • naftový motor
    320d: 2,0 l, 135 kW, 380 Nm,
    7,5 s (0–100 km/h)
  • základní cena 887 500 Kč (320d)

Uvedení důležitého modelu BMW naplánovalo na český trh až na 11. února 2012, Objednávat novou trojku je ale možné už teď.

Trojkaři (myšleno znalci BMW řady 3) se dlouhá léta usazovali podle speciálního receptu: Pokud nebyli přerostlí, měli správně sedět tak, aby mezi stropem a hlavou bylo místa na ruku zaťatou v pěst. Pro novou bude třeba vymyslet nějaký nový fígl. Je totiž obrovitá. Na délku má dnes tolik, co v osmdesátých letech větší řada pět.

Je skoro o deset centimetrů delší (přesně 93 mm) než předchůdkyně, ale taky o nějakých 45 kilo lehčí. O prostor v trojce nikdy nešlo. Až do dneška...

Lehkonohá

Nová trojka je první svého druhu, která se v zatáčce zhoupne. Kdo je zvyklý na tvrdost a přímočarost předchozích generací, bude možná žehrat, že ta nová je moc měkká.

Zatáčku ale vykrouží s odzbrojující lehkostí. Pohodit si zadkem při přidání plynu umí taky. Jen si musíte zvyknout, že si při nájezdu do ostré zatáčky výrazněji "zaklekne" na přední kolo.

Může se hodit

Líbí se vám BMW 3 a chcete si ho pořídit? Vybírejte na Automodul.cz.

A díky tomu je překvapivě pohodlná. Když si do nové trojky sednete, auto se zhoupne, to zvykem moc nebývalo. Podvozkáři se rozhodli, že upřednostní komfort i za cenu toho, že na trochu razantněji vymetených nerovnostech se zadní náprava lehce zhoupne. Podvozek je ale pořád dokonale jistý. Radost z rychlosti a vymetání zatáček trojka rozhodně neztratila. A skvěle se "nese". Na to, jak je obrovská, působí neskutečně lehce a obratně. A na ty její centimetry "navíc" si zvyknete rychle.

Dýchá turbem

V nabídce má nová trojka jen přeplňované motory. Vyhlášenými šestiválci BMW zatím šetří. V době úzkostlivě šetřící palivem budou hrát prim v nabídce čtyřválce. A pozor, všechno už je připravené i na příchod tříválců, které budou mít litr a půl objemu a v něm schovaných klidně 150 koní.

Nové BMW řady 3

Z těch konvenčnějších jsou připravené k uvedení BMW 320i, BMW 318d e BMW 316d (poslední dva jsou dvoulitry). Prozatím je k mání dvoulitrový nafťák (verze 320d) a benziňák (328i). Vrcholem je zážehový třílitr (335i). V Katalánsku jsme prohnali první dva čtyřválce, vždy spřažené s osmistupňovým příplatkovým automatem; základem je šestistupňová manuální převodovka.

BMW 320d je nyní základním provedením trojky. Zná už také svou cenu: 887 500 Kč, což odpovídá částce za stejné provedení stávající generace. To 328i bude volbou závodníků čekajících na kultovní verzi M3. První má 184 naftových, druhá 245 benzinových koní.

Naftový silák

Když jedete klidně, naftový čtyřválec skoro nevnímáte. Při ostré jízdě o sobě dává vědět charakteristickým dieselovým staccatem. To vám ale bude jedno, až zjistíte, co umí.

Fotogalerie

V klikatých zatáčkách šplhajících a klesajících v okolí Barcelony a nedalekého pohoří Montserrat se totiž ukázalo, že umí držet krok i s benzinovou 328čkou. Jen na výjezdech do kopců na ni trochu ztrácela v dynamice. Naftový motor je hlavně neskutečně točivý, chovat se k němu můžete jako k benziňáku, točivého momentu má na rozdávání. Ještě za čtyřmi tisíci otáčkami má snahu auto zrychlovat.

Když si dobře podřadíte před zatáčkou – na osmistupňovém automatu to chce cvik, podřazuje se třeba o čtyři "kvalty" – vystřelí z ní s okouzlující razancí.  Při prudké jízdě si řeklo o devět litrů nafty, benziňák o patnáct. Při rozumném zacházení výrobce slibuje spotřebu 4,5 litru nafty a 6,2 benzinu. Reálná bude tak o dva tři litry výš.

Nafťák má spoustu sil už od nízkých otáček. U benziňáku se projevuje, že mu dva válce "chybí". Vyhlášená hladkost a přirozená síla atmosférických šestiválců BMW tu není. V 328i si prostě výkon musíte zasloužit, nechat motor pořádně vytočit a držet ho v otáčkách. Klidně až k sedmitisícové rysce. Neduh tři-dva-osmy? Nemá hlas. Zvonivý projev šestiválců nahrazuje tlumené brumendo výfuku.

Maskované centimetry

Designérům se podařilo přimhouřeným pohledem světel a nízkou maskou skvěle zakamuflovat velkou bouli na kapotě, kterou musí mít pro ochranu chodců v případě střetu. Ještě markantnější je při bočním pohledu. Hilke Shaerová z designérského týmu sice zdůrazňuje dynamické linky, které dávají trojce napětí sprintera, ale přikrčená kabina a subtilní zadek pohledově nevyváží obrovitý čumák. Zadní kolo tak v podběhu působí menší než to přední.

Nové BMW řady 3

Hilke Schaerová ještě zdůrazňuje, že trojka vždycky bývala hlavní tváří BMW. Té nové ji dal designér Christopher Weil, autor návrhu karoserie, který se nakonec značka rozhodla dovést do výroby.

I pro vypasené

Uvnitř už nemáte ten pocit intimity, příjemnou stísněnost nahradili rozmáchlou nabídkou místa i pro ty vypasenější šoféry. Dnes už se snad nenajde nikdo, kdo by se do trojky nevešel. Středový panel ovládající klimatizaci se po letech opět natočil k řidiči. Designéři vyzdvihují obrovitý displej navigace a dalších palubních systémů. Závodníci si na něm rovnou nastaví dva digitální budíky ukazující použitý výkon a točivý moment.

Nové BMW řady 3
Nové BMW řady 3

V útrobách má trojka podle Jörna Hofhause z vývojového týmu přes dva kilometry kabelů. Obsluhují mimo jiné bohatou komfortní a bezpečnostní výbavu: couvací kamery, strážce nechtěného vyjetí pruhu nebo mrtvého úhlu zrcátek. Nejvíc se asi líbí celobarevný head-up displej promítající důležité jízdní informace do zorného pole očí řidiče.




Nejčtenější

Svítí vám na palubní desce Aladinova lampa? Okamžitě zastavte

Kontrolky u dieselového vozu. Na rozdíl od benziňáku je zde důležitá kontrolka

Vyznáte se ve všech kontrolkách, které na vás blikají na palubní desce vašeho vozu? Že ne? Nejste jediní. Pokud vám ale...

Nemrznoucí kapaliny do ostřikovačů: mrznou, leptají auto a opijí vás

Ilustrační foto

Kapalinu do ostřikovačů vybírá většina řidičů podle dvou parametrů: deklarované odolnosti mrazu a ceny. I "modrá voda“...



Boom značek na přání pominul: jsou drahé a nedají se nahradit

Za tímto autem se vám pojede klidněji. Pokud teda jeho registrační značka na...

Registrační značky na přání mají dva roky. Zatímco v lednu 2016 zažívala auta s originálními nápisy místo změti čísel a...

Prodáváme ojetého exota. Smlouvají i profesionálové z bazaru

Chrysler PT Cruiser

Po telefonu vám slíbí cokoliv, ale když pak přijedete na výkup, je z toho rázem polovina - taková je běžná zkušenost s...

Škoda nestíhá vyrábět, fabie vozí lakovat daleko do Německa

(Ilustrační snímek)

Česká značka má maximálně vytížené kapacity. Výroba jede naplno. Na některé žádané modely se čeká velmi dlouho, na SUV...

Další z rubriky

Malý svalovec představuje nový diesel. První jízda Fordem Ecosport

Ford Ecosport

Má parádní design, pohon všech kol a rezervu na dveřích kufru, jak to mívali jeho prapředci do terénu. Ford Ecosport se...

Alfa Stelvio Quadrifoglio je supersport mezi SUV, už jsme s ní jeli

Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio Verde

Zkřížit SUV a sporťák je úkol, který se dnes snaží splnit většina automobilek. Pravda, připomíná to zadání podojit...

Koncept Xmotion ukazuje drsnější stránku Nissanu

Nissan Xmotion

Automobilka Nissan zavzpomínala na úspěchy svých terénních automobilů a do Detroitu přivezla svérázný koncept, na...

Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D  Dakar
Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D Dakar

r.v. 2009, naj. 252 617 km, diesel
295 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz