Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

BMW, jaké tu nikdy nebylo: předokolka, MPV a tříválce

aktualizováno 
O tom, že u BMW chystají revoluci, se vědělo dlouho dopředu. Milovníci značky, kteří jezdí snad i pro noviny na roh bokem v táhlém smyku, se už dopředu děsili. Krok je to ale nevyhnutelný. Pro BMW si chodí i obyčejnější řidiči a právě takoví auto jako Active Tourer chtějí.

BMW Concept Active Tourer | foto: BMW

Na pařížském autosalonu BMW představí prozatím jen koncept nového modelu, který se postaví hlavně Mercedesu třídy B. Automobilka o novince říká, že "propojuje komfort a prostornost s dynamikou a stylem".

Nechtěná revoluce je nutná

Hlavním důvodem, proč takové auto staví, je to, že v následujících letech se očekává až pětiprocentní růst segmentu malých a kompaktních prémiových vozů. Můžeme si to vyložit také tak, že BMW potřebuje masovější auto, aby mohlo vyrábět hračky pro fajnšmekry, jako je třeba M3.

Concept Active Tourer je prvním BMW v historii, které dostane pohon předních kol. Toto řešení je jednodušší, lacinější a prostorově méně náročné. A ostatně stejně ortodoxní Mercedes se s třídou A k takovému kroku odhodlal před patnácti lety a taky mu to neuškodilo.

BMW Concept Active Tourer

Bachratý hatchback, který má nakročeno k rodinnému MPV, ale nebude jediné BMW s touto architekturou. Už dlouho se mluví o tom, že malá BMW budou mít pohon všech kol. Ostatně před lety si BMW nechalo udělat průzkum a většina majitelů modelu řady 1 stejně netušila, že v jejich autě motor pohání zadní kola.

V rodinném BMW se tak sedí výš a důležitá při návrhu byla také prostornost 4 350 mm dlouhého, 1 834 mm širokého a 1 560 mm vysokého auta, rozvor je 2 670 mm. Kdo by před patnácti lety pomyslel, že se v souvislosti s BMW bude skloňovat termín "variabilita". U MPV z Mnichova je ale třeba zmínit dnes už tradiční výbavu "rodinných dodávek": opěradla zadního sedadla jsou dělená v poměru 40:20:40, lze u nich nezávisle na sobě měnit sklon a je možné je sklápět. Po sklopení všech tří částí opěradel vzniká zcela rovná podlaha prostoru pro náklad. Další vychytávky pro rodinné výpravy? Na zadní straně předních sedadel je svislá kolejnice, na kterou lze uchytit do různých výšek různá příslušenství. Třeba stolky, ale také doplňkové úložné schránky nebo speciální držáky tabletů.

Fotogalerie

Hybrid a tříválce

Nový koncept současně ukáže jedno z hnacích ústrojí budoucnosti, které je určené pro malé vozy. Active Tourer je totiž o plug-in - tedy ze zásuvky dobíjený hybrid. Použitý typ pohonu je označen pojmem eDrive. "V budoucnu jím budou označovány všechny automobily poháněné elektřinou nebo hybridními systémy," vysvětluje Veronika Jakubcová, tisková mluvčí českého zastoupení značky.

Půlka šestiválce

BMW v novém konceptu prezentuje také nový přeplňovaný tříválcový benziňák 1,5 litru vybavený přímým vstřikováním paliva. Motor je podle výrobce odvozen z řadového šestiválce BMW TwinPower Turbo.

BMW slibuje, že bude velmi tichý a kultivovaný: "Chod tohoto typu motoru je prost rázů 1. a 2. řádu."

Nová jednotka vystačí s jedním protiběžným vyvažovacím hřídelem. "Pohyby tříválcového motoru při změnách otáček méně ovlivňují pohyby karoserie, než je tomu u čtyřválců," uvádí mnichovská automobilka.

Motor pohánějící v případě konceptu dvacetipalcová kola je uložený vpředu napříč. U hybridního provedení jsou akumulátory živící elektromotory hybridního systému uložené pod podlahou kufru. Lithium-iontové akumulátory lze dobíjet z běžné elektrické zástrčky s napětím 230 V. Při jízdě se dobíjejí rekuperací kinetické energie při brzdění. U BMW ale vymýšlejí ještě další vychytávky, jak ušetřit. Hybridní systém mimo jiné spolupracuje s navigačním systémem a podle zvolené trasy vypočítává sekce, kde je ideální využít asistenci elektromotoru, nebo případně dobíjet akumulátory. Podle BMW se tak ušetří až 10 procent energie.

V úsporném režimu ECO PRO umí na základě profilu trasy a jízdního stylu řidiče poradit, jak dosáhnout pro danou cestu nejnižší možné spotřeby paliva. Jeden z asistentů je totiž schopen řidiči napovídat s předstihem. Když například ví, že se auto blíží k ostré zatáčce, kterou ještě řidič nevidí, s předstihem mu poradí, aby uvolnil nohu na plynu. Pro tuto nápovědu pracuje nejen se zatáčkami, ale také se zastavěnými oblastmi, kruhovými objezdy, křižovatkami nebo dálničními sjezdy. Dané situaci je samozřejmě aktivně přizpůsobena také strategie řazení převodovky.

BMW Concept Active Tourer

U sériového provedení ale dojde i na konvenčnější pohonné ústrojí. Toto revoluční auto tak nastoupí do nabídky BMW s další velkou novinkou značky: novými přeplňovanými tříválci 1,5 litru.

I v BMW Concept Active Tourer tak hraje pod kapotou první housle zážehový 1,5litr, který je spojen se synchronním elektromotorem. Benziňák pohání kola přední nápravy. Elektromotor je umístěn vzadu, kde pohání zadní kola. Auto může jet až 30 kilometrů jen na elektřinu.

Celkový výkon hnací soustavy je 140 kW/190 k. Z klidu na stovku toto převratné BMW zrychlí za méně než osm sekund a frčí až dvoustovkou. Normovaná spotřeba má být 2,5 l/100 km.

Hi-tech ve jménu úspor

Designéři, rozpočtáři i konstruktéři jsou nadšení z 10,5palcového displeje, který v kapličce přístrojovky nahradil klasické budíky. Designéři proto, že si mohou do jejich grafiky vymyslet vlastně cokoliv, konstruktéři proto, že instalace tenkého a lehkého displeje do palubky je jednoduchá, pak už je to hlavně práce pro programátory a konečně pro ekonomy proto, že takový displej je dnes lacinější než přístrojový štít s poctivou mechanikou.

Samozřejmostí je barevný head-up displej promítající důležité provozní údaje do zorného pole řidiče. Zbytku posádky se spíš zalíbí prosklená střecha s plynule měnitelnou průhledností.





Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Elektrická tříkolka Nobe
Autofotka týdne: Nádherná elektrotříkolka z Estonska

Zatím je to jen počítačová vizualizace, pokud ale tvůrci seženou peníze na vývoj a start výroby, bude to parádní retro odkazující na italskou designérskou...  celý článek

SsangYong Rexton
Rexton je po 16 letech nový. Offroadové techniky se nevzdal

V době, kdy nová generace u teréňáku znamená hlavně nárůst luxusu nebo rovnou odklon od jízdy v terénu, se SsangYong rozhodl postavit zcela nový model, který...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.