Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

BMW, jaké tu nikdy nebylo: předokolka, MPV a tříválce

aktualizováno 
O tom, že u BMW chystají revoluci, se vědělo dlouho dopředu. Milovníci značky, kteří jezdí snad i pro noviny na roh bokem v táhlém smyku, se už dopředu děsili. Krok je to ale nevyhnutelný. Pro BMW si chodí i obyčejnější řidiči a právě takoví auto jako Active Tourer chtějí.

BMW Concept Active Tourer | foto: BMW

Na pařížském autosalonu BMW představí prozatím jen koncept nového modelu, který se postaví hlavně Mercedesu třídy B. Automobilka o novince říká, že "propojuje komfort a prostornost s dynamikou a stylem".

Nechtěná revoluce je nutná

Hlavním důvodem, proč takové auto staví, je to, že v následujících letech se očekává až pětiprocentní růst segmentu malých a kompaktních prémiových vozů. Můžeme si to vyložit také tak, že BMW potřebuje masovější auto, aby mohlo vyrábět hračky pro fajnšmekry, jako je třeba M3.

Concept Active Tourer je prvním BMW v historii, které dostane pohon předních kol. Toto řešení je jednodušší, lacinější a prostorově méně náročné. A ostatně stejně ortodoxní Mercedes se s třídou A k takovému kroku odhodlal před patnácti lety a taky mu to neuškodilo.

BMW Concept Active Tourer

Bachratý hatchback, který má nakročeno k rodinnému MPV, ale nebude jediné BMW s touto architekturou. Už dlouho se mluví o tom, že malá BMW budou mít pohon všech kol. Ostatně před lety si BMW nechalo udělat průzkum a většina majitelů modelu řady 1 stejně netušila, že v jejich autě motor pohání zadní kola.

V rodinném BMW se tak sedí výš a důležitá při návrhu byla také prostornost 4 350 mm dlouhého, 1 834 mm širokého a 1 560 mm vysokého auta, rozvor je 2 670 mm. Kdo by před patnácti lety pomyslel, že se v souvislosti s BMW bude skloňovat termín "variabilita". U MPV z Mnichova je ale třeba zmínit dnes už tradiční výbavu "rodinných dodávek": opěradla zadního sedadla jsou dělená v poměru 40:20:40, lze u nich nezávisle na sobě měnit sklon a je možné je sklápět. Po sklopení všech tří částí opěradel vzniká zcela rovná podlaha prostoru pro náklad. Další vychytávky pro rodinné výpravy? Na zadní straně předních sedadel je svislá kolejnice, na kterou lze uchytit do různých výšek různá příslušenství. Třeba stolky, ale také doplňkové úložné schránky nebo speciální držáky tabletů.

Fotogalerie

Hybrid a tříválce

Nový koncept současně ukáže jedno z hnacích ústrojí budoucnosti, které je určené pro malé vozy. Active Tourer je totiž o plug-in - tedy ze zásuvky dobíjený hybrid. Použitý typ pohonu je označen pojmem eDrive. "V budoucnu jím budou označovány všechny automobily poháněné elektřinou nebo hybridními systémy," vysvětluje Veronika Jakubcová, tisková mluvčí českého zastoupení značky.

Půlka šestiválce

BMW v novém konceptu prezentuje také nový přeplňovaný tříválcový benziňák 1,5 litru vybavený přímým vstřikováním paliva. Motor je podle výrobce odvozen z řadového šestiválce BMW TwinPower Turbo.

BMW slibuje, že bude velmi tichý a kultivovaný: "Chod tohoto typu motoru je prost rázů 1. a 2. řádu."

Nová jednotka vystačí s jedním protiběžným vyvažovacím hřídelem. "Pohyby tříválcového motoru při změnách otáček méně ovlivňují pohyby karoserie, než je tomu u čtyřválců," uvádí mnichovská automobilka.

Motor pohánějící v případě konceptu dvacetipalcová kola je uložený vpředu napříč. U hybridního provedení jsou akumulátory živící elektromotory hybridního systému uložené pod podlahou kufru. Lithium-iontové akumulátory lze dobíjet z běžné elektrické zástrčky s napětím 230 V. Při jízdě se dobíjejí rekuperací kinetické energie při brzdění. U BMW ale vymýšlejí ještě další vychytávky, jak ušetřit. Hybridní systém mimo jiné spolupracuje s navigačním systémem a podle zvolené trasy vypočítává sekce, kde je ideální využít asistenci elektromotoru, nebo případně dobíjet akumulátory. Podle BMW se tak ušetří až 10 procent energie.

V úsporném režimu ECO PRO umí na základě profilu trasy a jízdního stylu řidiče poradit, jak dosáhnout pro danou cestu nejnižší možné spotřeby paliva. Jeden z asistentů je totiž schopen řidiči napovídat s předstihem. Když například ví, že se auto blíží k ostré zatáčce, kterou ještě řidič nevidí, s předstihem mu poradí, aby uvolnil nohu na plynu. Pro tuto nápovědu pracuje nejen se zatáčkami, ale také se zastavěnými oblastmi, kruhovými objezdy, křižovatkami nebo dálničními sjezdy. Dané situaci je samozřejmě aktivně přizpůsobena také strategie řazení převodovky.

BMW Concept Active Tourer

U sériového provedení ale dojde i na konvenčnější pohonné ústrojí. Toto revoluční auto tak nastoupí do nabídky BMW s další velkou novinkou značky: novými přeplňovanými tříválci 1,5 litru.

I v BMW Concept Active Tourer tak hraje pod kapotou první housle zážehový 1,5litr, který je spojen se synchronním elektromotorem. Benziňák pohání kola přední nápravy. Elektromotor je umístěn vzadu, kde pohání zadní kola. Auto může jet až 30 kilometrů jen na elektřinu.

Celkový výkon hnací soustavy je 140 kW/190 k. Z klidu na stovku toto převratné BMW zrychlí za méně než osm sekund a frčí až dvoustovkou. Normovaná spotřeba má být 2,5 l/100 km.

Hi-tech ve jménu úspor

Designéři, rozpočtáři i konstruktéři jsou nadšení z 10,5palcového displeje, který v kapličce přístrojovky nahradil klasické budíky. Designéři proto, že si mohou do jejich grafiky vymyslet vlastně cokoliv, konstruktéři proto, že instalace tenkého a lehkého displeje do palubky je jednoduchá, pak už je to hlavně práce pro programátory a konečně pro ekonomy proto, že takový displej je dnes lacinější než přístrojový štít s poctivou mechanikou.

Samozřejmostí je barevný head-up displej promítající důležité provozní údaje do zorného pole řidiče. Zbytku posádky se spíš zalíbí prosklená střecha s plynule měnitelnou průhledností.



Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Milovník betonu. Morandiho mosty jsou krásné, ale moc nevydrží

04

Vzděláním inženýr, duchem architekt. Riccardo Morandi patřil k nejvýznamnějším italským tvůrcům 20. století, díky své...

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Kombík lady vypadá k světu. Atmosferická 1,8 zaujme, ale odradí cenou

Lada Vesta SW Cross

Ruská automobilka Avtovaz pod křídly aliance Renault-Nissan-Mitsubishi vzkvétá a chrlí jeden model za druhým....

Další z rubriky

Toyota má nový královský sedan, který neznáte. Teprve třetí za 50 let

Toyota Century

Se značkou Toyota si v Evropě málokdo spojuje luxusní limuzíny s velkými motory. Pro nás je to značka s dobrým poměrem...

T-Cross trénuje v přestrojení. Nejmenší VW možná poleze do terénu Škodě

Volkswagen T-Cross maskovaný prototyp

Volkswagen reaguje na neutuchající zájem o vozy SUV či crossovery a zahušťuje své portfolio takto stavěných aut....

V Praze spustili sdílení mikroautíček. Zaparkujete je i zadkem k chodníku

Sdílená autíčka Revolt. Povšimněte si maličkého otevíracího "subokénka"...

Dvě sedačky, malinkatý zavazadlový prostor a okénko jak na poště. Společnost Revolt v Praze zahájila „carsharing“...

Najdete na iDNES.cz