Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nové BMW řady 3: První test v ČR!

  16:47aktualizováno  16:47
Tvorba nové generace auta, které se už za svého života stalo kultem, znamenala pro automobilku z bavorské metropole našlapování na tenkém ledě. Jak neodradit skalní příznivce značky a zároveň dát novému autu tvář, která by více korespondovala se stylem nových modelů BMW?Nezapomeňte na FOTOGALERII
Nové BMW řady 3

Nové BMW řady 3

Každá nová generace jakéhokoliv auta, ať je z kteréhokoliv konce světa musí být lepší, hezčí, větší... čímž si na sebe BMW s předchozí trojkovou řadou "ušilo bič".

BMW řady 3 čtvrté generace, představené v roce 1998, považují mnozí za nejvyváženější auto posledního desetiletí. Překonat žijící legendu vyžaduje notnou dávku odvahy, sebevědomí a umu.

Vývojáři BMW se s nelehkým úkolem poprali víc než dobře.

Vše nejlepší

Ke třicátým narozeninám modelu s označením začínajícím trojkou si dalo BMW dárek. Nová trojka je vzhledově umírněnější než ostatní "bavoráci". Po svezení s šestiválcovým benzínovým třílitrem a čtyřválcovým dvoulitrem požírajícím naftu se vkrádá myšlenka, kam che BMW v podvozkové dokonalosti "zadokolek" zajít. I když se to zdálo nemožné, našli podvozkáři další příčku na škále dokonalosti.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily BMW řady 3 můžete koupit na www.automodul.cz

Trojka však bohužel zůstává stále trojkou, ve které je sice místa pro čtyři, ve dvou "je to ale lepší". I když narostla do všech stran a o něco více se rozkročila (o 35 mm se zvětšil rozvor a o 29 mm rozchod), stále je BMW řada tři spíše vozem pro šlachovité sportovce konvenčních měr, než pro břicháče a dlouhány. Ostatně, asi tomu tak automobilka chce.

Nerada se fotí

Chrisi Bangleovi, nejznámějšímu to pánovi v celém automobilovém vesmíru, a jeho týmu se opět podařilo postavit auto, které je nevyfotitelné. Zmohutnění a nakynutí karoserie se dá z obrázků ještě "pochytit", základní tvary lze také alespoň přibližně vyčíst. Při setkání "face-to-face" (z očí do světel) ale zjistíte, že je trojka ale úplně jiná. Předek vypadá mnohem agresivněji, na zádi pak objevíte křivky, plochy a přechody, které dvourozměrná fotografie neodhalí. Za domácí úkol: Nastudovat umístění předních mlhovek a tvarování plochy hostící BMWledvinky a registrační značku. Aktivní prostudují tvarování zrcátek s výraznou dělící linií a styk tří ploch na rozích víka kufru se "strženou hranou".

Kdo si zamiloval nekonvenční vypouklé, promáčklé, vylomené, zalomené, zlomené... tvary a linie nových "bavoráků", si možná pomyslí, že Chris Bangle protentokrát notně zmírnil svůj rozlet. Tři prodané miliony předchozí generace ale nelze přejít a BMW musí uspokojit i zákazníky s usedlejšími představami o karoserii vozu.

Sportovní teorie a praxe

Do katalogů si automobilky píší ledacos, každá na svém novém autě hledá sportovního ducha, trojka je jedním z mála aut, u kterého toto označení nikoho nepřekvapí a připisuje si ho právem. Až se do auta celkem malými předními dveřmi usadíte a přizpůsobíte vše k "pilotáži", auto vás "sevře" a volantu se nebudete chtít pustit.

Co na tom, že středový panel už není natočený výhradně k řidiči, co na tom, že už vám v kapse nechřestí klíče a ocelové stádo budíte k životu mačkáním knoflíku na přístrojové desce. Na světě totiž existují ergonomové, a ti novou trojku postavili přesně kolem vás... alespoň vám to tak připadá. Subjektivně je rozsah nastavení v nové trojce větší než u předchůdkyně, o možnostech nastavení volantu i sedačky ve všech myslitelných směrech nemluvě.

Nové BMW řady 3 v číslech: Návrat do budoucnosti

I když se na vás příroda opravdu vyřádila, za volantem se usadíte bez větších problémů. Dvoumetrový čahoun na místě řidiče však už sedí "na doraz". Lahůdka v podobě pneumaticky seřiditelných bočnic, které obejmou těla řidiče a spolujezdce nechybí ani zde, stejně jako bederní opěrka seřiditelná ve čtyřech směrech.

Pokud nastupujete do auta s náručí plnou haraburdí, trojka vás tohoto zlozvyku brzo zbaví. Stejně jako u předchozí generace, považovali konstruktéři odkládací prostory za přežitek. Přibyly dva držáky nápojů pro pilota a spolujezdce, cestující vzadu se napijí před cestou. Kapsy v zadních dveřích jsou podle BMW také zbytečné, takže vás peněženka a mobil budou tlačit v kapse.

Kufr nabyl o dvacet litrů na konečných 460 decimetrů krychlových, které sklopením zadních dělených opěradel ještě narostou. Do kufru toho ale díky úzkému vstupu stejně moc nenacpete. Pokud si připlatíte za šuplík uchycený na stropě kufru, budete ve své trojce vozit už jen placaté věci. Nezbytnosti, na kterých trvá vyhláška, můžete schovat pod podlahu, kde díky "runflatovým" pneumatikám nepřekáží rezerva.

BMW řady 3 si však nekupujeme pro účely stěhování. Auto je možná podprůměrné nabídkou prostoru, úroveň jízdních vlastností přesahující chápání smrtelníků ji ale bohatě vyváží.

Pohon zadních kol aut z Mnichova budí respekt i neodolatelnou přitažlivost. Po pár kilometrech v nové trojce je nejistota tatam a požitek z řízeného přetáčivého rodea dělá hravého čaroděje silnic z každého řidiče.

Aktivní řízení
Elektronicky řízený variabilní převod řízení, závislý na rychlosti. V nízkých rychlostech systém snižuje počet otáček volantu, při vysokorychlostním cestování po dálnici je tomu naopak.

I při opravdu extrémních rychlostech je podvozek dokonale klidný a čitelný, je dokonale tuhý, nevyklepe ale z posádky duši.

Adrenalinovou kombinaci precizního ovládání (v případě šestiválců pod kapotou podpořené aktivním řízením), ideálního rozložení hmotností (50:50), dlouhatánského rozvoru s minimálním předním převisem a množství výkonu na zadních kolech si nakonec začne užívat každý.

Znalcům, kteří si předcházející typ osahali na vlastní kůži, pomůže srovnání. Jízdní vlastnosti "nové" = stará "trojka" vybavená sportovním tzv. M-paketem. Nová trojka je citelně klidnější i za extrémně vysokých rychlostí.

"Klidová rychlost" je posunuta někam k dvojnásobku zbytku konvenčního automobilového světa. Větší problémy má řidič s ukočírováním emocí, než auta. Bdí nad ním elektroničtí andělé DSC  a DTC. Nejsou to žádné citlivky, než si začnou protírat oči kontrolek, které na řidiče začnou pomrkávat, je třeba si hodně zahrávat se zákony silozpytu (fyziky). To, že významnému pomrkávání stabilizačních systémů rozumíte, můžete potvrdit zmáčknutím knoflíku na přístrojové desce, systémy se deaktivují a jízda do zatáčky dveřmi napřed může začít.

Najít hranici, ve kterém ruce pana Newtona začnou auto nemilosrdně odnášet ze zatáčky, vyžaduje pud sebezáchovy pilota kamikadze. Jedinými limitujícími faktory podvozku nové trojky je nedokonalost člověka, použité pneumatiky a dostatečně početné stádo schované pod kapotou.

Klid a zběsilost v srdci

První zákazníci budou vybírat ze čtyř motorů. Dvoulitrové čtyřválce, kterým chutná benzin i nafta a dva hořčíkové benzinové šestiválce s objemy 2,5 a tři litry. V rámci testu jsme si osahali dieselovou a nejadrenalinovější benzinovou variantu.

320d

Řadový čtyřválec vybavený systémem přímého vstřikovaní nafty commonrail se 120 kilowatty výkonu (163 koňmi) bojuje s vysokými nároky podvozku statečně. Dieseloví koně neúnavně táhnou už od nejnižších otáček, žádné výrazné "nakopnutí" spínajícího turbodmychadla ve chvíli, kdy to řidič nejméně potřebuje, se nekoná.

Motor sice nepatří zrovna k tichošlápkům, dává o sobě neustále vědět, zvuková kulisa je ale příjemně sportovní. S postupným srůstáním s autem ovšem řidič začíná přicházet na to, že sice patří k nejrychlejším na silnici, ale vůz má na víc. Točí motor k omezovači, a ten se jako každý spořádaný diesel odmění konstantní dodávkou točivého momentu, ovšem bez čitelného maxima.

330i

Poté řidič uzavře životní pojistku, začnou ho svrbět ruce a usedne do auta s označením 330i na víku kufru. Šestiválcové furioso burácí výfukem, řidič se neodváží byť jen pohledět na knoflík ovládající stabilizační systém a hurá na projížďku. Základní charakteristikou řadového šestiválce vybaveného variabilním časováním a zdvihem ventilů je jeho pružnost.

Bez odmlouvání umí jezdit jak pomalu a spořádaně, stejně jako s ručičkou otáčkoměru kmitající v pravé polovině stupnice. Líně se převalující písty se po sešlápnutí plynového pedálu rozzuří a vystřelí auto, v těch chvílích začínají řidiči splývat barvy okolní krajiny. Trojku v tu chvíli žene 190 kW, pneumatiky se musí vypořádat s 300 Newtonmetry kroutícího momentu.

Oba motory si notují s šestistupňovou manuální převodovkou. Po vzoru ostatní nových BMW má vcelku dlouhé dráhy, má ale dostatečně přesný a tuhý chod. Hodně dlouhá je také její hlavice. Převodovky jsou příjemně odstupňované, v případě třílitru se pětka a šestka víceméně překrývají.

Časy se mění

Leckterá automobilka by z výroby stávajícího BMW řady 3 "žila" ještě možná několik let, koloběh modelů je však neúprosný a ostatní sourozenci z Mnichova jsou natolik odlišní, že na novou generaci muselo dojít. Stará trojka si ještě důchod nezaslouží, nová je ale o krok dál.

Pro nové BMW řady 3 vyrazí první zájemci v březnu. Kombík, verze 4x4  a další motory (318i, 330d, 318d) přibudou na podzim.

Autoři:




Nejčtenější

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Kia Stinger
Žihadlo s pohonem zadních kol a šestiválcem je tady. Řídili jsme Stinger

Toto auto ukazuje, že to s automobilismem ještě není tak zlé. Má pohon zadních kol a pod kapotou podélně uložený benzinový šestiválec. Tahle kia je jedno z...  celý článek

Lexus LC
Supersport s přehazovačkou je první hybrid, který řidiče baví

U Lexusu jsou frajeři, že takové auto v této podobě dovedli do výroby. Kupé LC je automobilová socha a navíc i technická lahůdka. Za 2,8 milionu.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.