Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nové BMW Z4: budoucnost patří aluminiu

  11:10aktualizováno  11:16
"Zetko" od BMW = spousta radosti za volantem a vlasy rozcuchané větrem. Právě teď přišel čas na další lekci zábavy - nová Z4 je tady. Hliník na podvozku a motorech se rozmnožil i na střechu, stalo se tak poprvé v historii roadsterů z Mnichova.

Autosalon Detroit

Přijíždí nový roadster (v Itálii jim říkají "Spider") klasického střihu. Má předlouhý čumák, dvě sedadla na dosah zadní nápravě a zadek neposedně klouzající každou zatáčkou. Pokud se vaše sportovní prožitky za volantem neomezují jen na tupé sešlápnutí pravého pedálu v levém dálničním pruhu, víte moc dobře, o čem je řeč.

Právě takovým sporťákem ze "staré školy", ve kterém si řízení užíváte na sto procent i při cestě pro rohlíky, je BMW Z4.

Lehkonohý, obratný roadster v nové generaci přibyl o 15 centimetrů do délky na konečných 423. Od přední k zadní nápravě (rozvor) je to bez centimetr dva a půl metru. Nová "zet-čtyřka" se o centimetr víc přikrčila a na výšku má teď metr dvacet.

Největší změnou oproti stávající generaci jednoho z nejzábavnějších BMW v nabídce je materiál použitý na střeše. Sešité plátno nahradil rozstřihaný plech. Dvoudílná hliníková pokrývka hlavy se sama složí nebo natáhne za dvacet sekund. Manipulovat s ní můžete až do padesátikilometrové rychlosti.

Při výletu do alpských průsmyků s sebou poberete 310 litrů zavazadel, to ale jen v "zimní" konfiguraci, když půjde střecha dolů, pobere kufr jen 180 litrů.

Přetáčivé zábavě v zatáčkách se u BMW nově říká sDrive. Zadní kola roztáčí samozřejmě řadové přímovstřikové šestiválce vyrobené z hořčíku a hliníku. Samozřejmě benzinové. Startuje se u verze sDrive23i (204 koní, 250 Nm), komu je to málo, může zvolit sDrive30i s výkonem 258 koní a 310 krouticími newtonmetry.

Pro začátek bude tvořit vrchol nabídky sDrive35i, osazené dvěma turbodmychadly, která nabídne 306 koní a 400 Nm. Je ale pravděpodobné, že se dočkáme ještě něčeho mnohem šťavnatějšího s písmenem M ve jméně.

Standardně budou motory spolupracovat s šestistupňovou manuální převodovkou. Nejsilnější motor bude za příplatek k mání se sedmistupňovým dvouspojkovým automatem M-DCT. K ostatním motorům můžete mít šestistupňový automat s klasickým měničem.

Nejpomalejší BMW Z4 je na stovce za 6,6 sekundy a uhánět umí až 242 km/h. Benzin a životní prostředí šetří soubor spořivých opatření Efficient Dynamics, který třeba řídí odběr pomocných agregátů v závislosti na výkonu motoru, rekuperací nabírá energii při brzdění nebo napovídá řidiči správný moment k přeřazení.

V mnichovské novince ale pravděpodobně více oceníte systém Driving Dynamic Control, který umožňuje různé nastavení charakteristiky vozu. Ovládá tuhost podvozku, mění rychlost odezvy plynového pedálu a automatické převodovky, chování motoru a posilovače řízení, posouvá se také hranice, kdy vám do řízení začne mluvit stabilizační systém.

Do zatáček vyrazí nová "zet-čtyřka" na jaře, poprvé jí bude tleskat publikum v Detroitu a pak turné pokračuje v Ženevě. Ve výbavičce nebude chybět ani nový systém iDrive s 8,9palcovým displejem, kterému dodává informace 80GB harddisk. Základní německá cena by měla být pod 36 tisíci eur.

Produkce nového BMW Z4 bude probíhat v německém Regensburgu ve společnosti trojkového kabrioletu, který se také chlubí plechovou skládací střechou. Továrna v americkém Spartanburgu, která vyráběla stávající generaci roadsteru Z4, se už bude zabývat jen výrobou sportovně-užitkových BMW, jejichž jména začínají písmenem X.

BMW Z4 v číslech Z4 sDrive35i Z4 sDrive30i Z4 sDrive23i
motor benzinový řadový šestiválec TwinTurbo s přímým vstřikováním paliva benzinový řadový šestiválec s přímým vstřikováním paliva VALVETRONIC benzinový řadový šestiválec s přímým vstřikováním paliva VALVETRONIC
objem (ccm) 2 979 2 996 2 497
max. výkon (kW/k) 225/306 při 5 800 ot./min 190/258 při 6 600 ot./min 150/204 při 6 200 ot./min
max. krouticí moment (Nm) 400 při 1 300-5 000 ot./min 310 při 2 750 ot./min 250 pži 2 950 ot./min
zrychlení 0-100 km/h (s) 5,2 (5,1 s M-DCT) 5,8 6,6
maximální rychlost (km/h) 250, el. omezeno 250, el. omezeno 242
kombinovaná spotřeba (l/100 km) 9,4 8,5 8,5

Autor:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Chcete vidět Černobyl na vlastní oči? Máme návod k použití

Před opuštěním zóny absolvují návštěvníci dozimetrickou kontrolu.

Pozůstatek černobylské tragédie dnes ukazuje následky společenského selhání i panenskou přírodu. Proč stojí za to...

Další z rubriky

Toyota má nový královský sedan, který neznáte. Teprve třetí za 50 let

Toyota Century

Se značkou Toyota si v Evropě málokdo spojuje luxusní limuzíny s velkými motory. Pro nás je to značka s dobrým poměrem...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Hummer H1 se vrací, je pekelně drahý a výkonný

Hummer H1 Mil-Spec Automotive

Hummery se už dávno neprodávají, ekonomická krize je poslala do automobilového důchodu. Přesto můžete mít takřka...

Najdete na iDNES.cz