Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nové BMW Z4: budoucnost patří aluminiu

  11:10aktualizováno  11:16
"Zetko" od BMW = spousta radosti za volantem a vlasy rozcuchané větrem. Právě teď přišel čas na další lekci zábavy - nová Z4 je tady. Hliník na podvozku a motorech se rozmnožil i na střechu, stalo se tak poprvé v historii roadsterů z Mnichova.

Autosalon Detroit

Přijíždí nový roadster (v Itálii jim říkají "Spider") klasického střihu. Má předlouhý čumák, dvě sedadla na dosah zadní nápravě a zadek neposedně klouzající každou zatáčkou. Pokud se vaše sportovní prožitky za volantem neomezují jen na tupé sešlápnutí pravého pedálu v levém dálničním pruhu, víte moc dobře, o čem je řeč.

Právě takovým sporťákem ze "staré školy", ve kterém si řízení užíváte na sto procent i při cestě pro rohlíky, je BMW Z4.

Lehkonohý, obratný roadster v nové generaci přibyl o 15 centimetrů do délky na konečných 423. Od přední k zadní nápravě (rozvor) je to bez centimetr dva a půl metru. Nová "zet-čtyřka" se o centimetr víc přikrčila a na výšku má teď metr dvacet.

Největší změnou oproti stávající generaci jednoho z nejzábavnějších BMW v nabídce je materiál použitý na střeše. Sešité plátno nahradil rozstřihaný plech. Dvoudílná hliníková pokrývka hlavy se sama složí nebo natáhne za dvacet sekund. Manipulovat s ní můžete až do padesátikilometrové rychlosti.

Při výletu do alpských průsmyků s sebou poberete 310 litrů zavazadel, to ale jen v "zimní" konfiguraci, když půjde střecha dolů, pobere kufr jen 180 litrů.

Přetáčivé zábavě v zatáčkách se u BMW nově říká sDrive. Zadní kola roztáčí samozřejmě řadové přímovstřikové šestiválce vyrobené z hořčíku a hliníku. Samozřejmě benzinové. Startuje se u verze sDrive23i (204 koní, 250 Nm), komu je to málo, může zvolit sDrive30i s výkonem 258 koní a 310 krouticími newtonmetry.

Pro začátek bude tvořit vrchol nabídky sDrive35i, osazené dvěma turbodmychadly, která nabídne 306 koní a 400 Nm. Je ale pravděpodobné, že se dočkáme ještě něčeho mnohem šťavnatějšího s písmenem M ve jméně.

Standardně budou motory spolupracovat s šestistupňovou manuální převodovkou. Nejsilnější motor bude za příplatek k mání se sedmistupňovým dvouspojkovým automatem M-DCT. K ostatním motorům můžete mít šestistupňový automat s klasickým měničem.

Nejpomalejší BMW Z4 je na stovce za 6,6 sekundy a uhánět umí až 242 km/h. Benzin a životní prostředí šetří soubor spořivých opatření Efficient Dynamics, který třeba řídí odběr pomocných agregátů v závislosti na výkonu motoru, rekuperací nabírá energii při brzdění nebo napovídá řidiči správný moment k přeřazení.

V mnichovské novince ale pravděpodobně více oceníte systém Driving Dynamic Control, který umožňuje různé nastavení charakteristiky vozu. Ovládá tuhost podvozku, mění rychlost odezvy plynového pedálu a automatické převodovky, chování motoru a posilovače řízení, posouvá se také hranice, kdy vám do řízení začne mluvit stabilizační systém.

Do zatáček vyrazí nová "zet-čtyřka" na jaře, poprvé jí bude tleskat publikum v Detroitu a pak turné pokračuje v Ženevě. Ve výbavičce nebude chybět ani nový systém iDrive s 8,9palcovým displejem, kterému dodává informace 80GB harddisk. Základní německá cena by měla být pod 36 tisíci eur.

Produkce nového BMW Z4 bude probíhat v německém Regensburgu ve společnosti trojkového kabrioletu, který se také chlubí plechovou skládací střechou. Továrna v americkém Spartanburgu, která vyráběla stávající generaci roadsteru Z4, se už bude zabývat jen výrobou sportovně-užitkových BMW, jejichž jména začínají písmenem X.

BMW Z4 v číslech Z4 sDrive35i Z4 sDrive30i Z4 sDrive23i
motor benzinový řadový šestiválec TwinTurbo s přímým vstřikováním paliva benzinový řadový šestiválec s přímým vstřikováním paliva VALVETRONIC benzinový řadový šestiválec s přímým vstřikováním paliva VALVETRONIC
objem (ccm) 2 979 2 996 2 497
max. výkon (kW/k) 225/306 při 5 800 ot./min 190/258 při 6 600 ot./min 150/204 při 6 200 ot./min
max. krouticí moment (Nm) 400 při 1 300-5 000 ot./min 310 při 2 750 ot./min 250 pži 2 950 ot./min
zrychlení 0-100 km/h (s) 5,2 (5,1 s M-DCT) 5,8 6,6
maximální rychlost (km/h) 250, el. omezeno 250, el. omezeno 242
kombinovaná spotřeba (l/100 km) 9,4 8,5 8,5

Autor:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai Kona
První dojmy: městský floutek Hyundai Kona má štramácký kabát

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Zatraktivnit značku, oslovit nové zákazníky a přispět k dosažení pozice nejsilnější asijské značky v Evropě – takovými hesly začíná oficiální popis nového vozu...  celý článek

Honda Urban EV Concept
OBRAZEM: Elektrický sen doktora Blažeje, to je nádherná hondička

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Doktor Arnošt Blažej jezdil civikem první generace do nemocnice na kraji města a snilo o něm celé Československo (o autě pánové, o fešákovi Arnoštovi dámy)....  celý článek

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.