Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nové BMW Z4: budoucnost patří aluminiu

  11:10aktualizováno  11:16
"Zetko" od BMW = spousta radosti za volantem a vlasy rozcuchané větrem. Právě teď přišel čas na další lekci zábavy - nová Z4 je tady. Hliník na podvozku a motorech se rozmnožil i na střechu, stalo se tak poprvé v historii roadsterů z Mnichova.
BMW Z4

BMW Z4 | foto: BMW

Autosalon Detroit

Přijíždí nový roadster (v Itálii jim říkají "Spider") klasického střihu. Má předlouhý čumák, dvě sedadla na dosah zadní nápravě a zadek neposedně klouzající každou zatáčkou. Pokud se vaše sportovní prožitky za volantem neomezují jen na tupé sešlápnutí pravého pedálu v levém dálničním pruhu, víte moc dobře, o čem je řeč.

Právě takovým sporťákem ze "staré školy", ve kterém si řízení užíváte na sto procent i při cestě pro rohlíky, je BMW Z4.

Lehkonohý, obratný roadster v nové generaci přibyl o 15 centimetrů do délky na konečných 423. Od přední k zadní nápravě (rozvor) je to bez centimetr dva a půl metru. Nová "zet-čtyřka" se o centimetr víc přikrčila a na výšku má teď metr dvacet.

Největší změnou oproti stávající generaci jednoho z nejzábavnějších BMW v nabídce je materiál použitý na střeše. Sešité plátno nahradil rozstřihaný plech. Dvoudílná hliníková pokrývka hlavy se sama složí nebo natáhne za dvacet sekund. Manipulovat s ní můžete až do padesátikilometrové rychlosti.

Při výletu do alpských průsmyků s sebou poberete 310 litrů zavazadel, to ale jen v "zimní" konfiguraci, když půjde střecha dolů, pobere kufr jen 180 litrů.

Přetáčivé zábavě v zatáčkách se u BMW nově říká sDrive. Zadní kola roztáčí samozřejmě řadové přímovstřikové šestiválce vyrobené z hořčíku a hliníku. Samozřejmě benzinové. Startuje se u verze sDrive23i (204 koní, 250 Nm), komu je to málo, může zvolit sDrive30i s výkonem 258 koní a 310 krouticími newtonmetry.

Pro začátek bude tvořit vrchol nabídky sDrive35i, osazené dvěma turbodmychadly, která nabídne 306 koní a 400 Nm. Je ale pravděpodobné, že se dočkáme ještě něčeho mnohem šťavnatějšího s písmenem M ve jméně.

Standardně budou motory spolupracovat s šestistupňovou manuální převodovkou. Nejsilnější motor bude za příplatek k mání se sedmistupňovým dvouspojkovým automatem M-DCT. K ostatním motorům můžete mít šestistupňový automat s klasickým měničem.

Nejpomalejší BMW Z4 je na stovce za 6,6 sekundy a uhánět umí až 242 km/h. Benzin a životní prostředí šetří soubor spořivých opatření Efficient Dynamics, který třeba řídí odběr pomocných agregátů v závislosti na výkonu motoru, rekuperací nabírá energii při brzdění nebo napovídá řidiči správný moment k přeřazení.

V mnichovské novince ale pravděpodobně více oceníte systém Driving Dynamic Control, který umožňuje různé nastavení charakteristiky vozu. Ovládá tuhost podvozku, mění rychlost odezvy plynového pedálu a automatické převodovky, chování motoru a posilovače řízení, posouvá se také hranice, kdy vám do řízení začne mluvit stabilizační systém.

Do zatáček vyrazí nová "zet-čtyřka" na jaře, poprvé jí bude tleskat publikum v Detroitu a pak turné pokračuje v Ženevě. Ve výbavičce nebude chybět ani nový systém iDrive s 8,9palcovým displejem, kterému dodává informace 80GB harddisk. Základní německá cena by měla být pod 36 tisíci eur.

Produkce nového BMW Z4 bude probíhat v německém Regensburgu ve společnosti trojkového kabrioletu, který se také chlubí plechovou skládací střechou. Továrna v americkém Spartanburgu, která vyráběla stávající generaci roadsteru Z4, se už bude zabývat jen výrobou sportovně-užitkových BMW, jejichž jména začínají písmenem X.

BMW Z4 v číslech Z4 sDrive35i Z4 sDrive30i Z4 sDrive23i
motor benzinový řadový šestiválec TwinTurbo s přímým vstřikováním paliva benzinový řadový šestiválec s přímým vstřikováním paliva VALVETRONIC benzinový řadový šestiválec s přímým vstřikováním paliva VALVETRONIC
objem (ccm) 2 979 2 996 2 497
max. výkon (kW/k) 225/306 při 5 800 ot./min 190/258 při 6 600 ot./min 150/204 při 6 200 ot./min
max. krouticí moment (Nm) 400 při 1 300-5 000 ot./min 310 při 2 750 ot./min 250 pži 2 950 ot./min
zrychlení 0-100 km/h (s) 5,2 (5,1 s M-DCT) 5,8 6,6
maximální rychlost (km/h) 250, el. omezeno 250, el. omezeno 242
kombinovaná spotřeba (l/100 km) 9,4 8,5 8,5

Autor:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...