Kaipan 14 | foto: Dan Materna, MF DNES

Nové české auto: roadster za 160 tisíc s duší favorita

  • 139
Továrna na automobily - tak si říká miniautomobilka Kaipan ze Smržovky. Právě dnes v Praze představila nový sportovní dvousedadlový kabriolet s lapidárním označením Kaipan 14. Sporťák pro mladé, kteří mají hluboko do kapsy.

Rodina oslaví osmnáctiny svého syna, otec předá slavnostně klíčky od rodinného favorita, aby se synátor "vyjezdil". A následující den odjedou na dovolenou. Po návratu z Kanárských ostrovů ovšem staré dobré "fáčko" nepoznají.

Má o dvě sedačky míň, krabicoidní tvary nahradí ladné křivky, pod kapotou však stále bije statečné OHV srdce. A pokud je synáček zručný, zvládne proměnu sám s přibližně stopadesátitisícovou investicí. Kaipan 14 - sporťák pro dorost.

Od samého začátku byl vymýšlen a koncipován jako ryze český automobil za málo peněz. Při jeho konstrukci se postupovalo od prvotních náčrtů přes 3D počítačové modely až po konečnou verzi. Kaipan 14 je nízký velmi otevřený roadster, kde vám vítr fouká do vlasů a řve do uší.

Hlavním krédem Kaipanu 14 je jednoduchost. S trochou šikovnosti je postavený za 100 hodin - právě tak akorát, než se rodiče vrátí z dovolené. K tomu poslouží Škoda Favorit, kterou dnes pořídíte už skoro zadarmo.

Mladoboleslavský model, kolem kterého se v továrnách Škodovky prohnala sametová revoluce, je využit na maximum. Kaipan 14 z něho dostal nápravy, motor, převodovku i brzdy.

Michal Hradský celou operaci obrazně popisuje tak, že se ze starého favorita vyhodí ohnilá karoserie, vyndají se sedačky a na nový trubkový rám se připevní laminátové díly dvoumístné karoserie.

Nový kaipan tak bohužel nedostane klasickou koncepci s hnanými zadními koly. 40 - 50 favoritích kilowattů roztáčí kola přední nápravy. Nový český sporťák pro mladé tuto koncepci zachová.

Továrník Hradský ovšem prozradil, že při výběru základu auta pro přestavbu byla ve hře i legendární "stodvacítka" s motorem vzadu a pohonem zadních kol. Přestalo se o ní uvažovat jen proto, že dostupnost náhradních dílů začíná být problematická.

Základní stavebnice "J“, v níž chybějí kola a některé další součásti, stojí 134 tisíce. Lépe vystrojená sada "K“ včetně kol a kvalitnějšího finiše hotových dílů, včetně chromování, vyjde na 219 tisíc. Hotovou "čtrnáctku" nabízí Kaipan za 457 tisíc, zájemce na něj bude čekat půl roku.

S registrací hotového kusu prý problémy nejsou, sestaveného kaipana zkontroluje technik, do původního TP od favorita se nechá zapsat změna, vůz projde STK a vystaví se nové osvědčení o registraci. Tato procedura stojí 25 tisíc. Kaipan 14 je tedy "převlečeným“ favoritem i z pohledu magistrátu.

Po vzoru Lotusu 7 bude "čtrnáctka" lehká jako pírko - s 659 kilogramy pohotovostní hmotnosti si legendární škodovácký motor 1,3 OHV hladce poradí. Jeho výhodou je především konstrukční jednoduchost, nízká hmotnost celohlínikové konstrukce a snadná dostupnost náhradních dílů.

Nový kaipan umí pelášit přibližně stočtyřicítkou, průměrná spotřeba se dostane k sedmi litrům. Při sportovním svezení bude mladý závodník jezdit za 8 - 12 litrů a stovku pokoří přibližně za 8 sekund (záleží na typu použitého motoru).

KAIPAN 14 v číslech

motor

Škoda Favorit

objem (ccm)

1289

max. výkon, dle typu (kW/otáčky)

40 / 500 – 50 / 5500

max. točivý moment, dle typu (Nm/otáčky)

90 / 3000 – 100 / 3750

převodovka

Škoda Favorit, manuální, pětirychlostní

karoserie

kompozitní materiály

rám

svařovaný z ocel. trubek

délka x šířka x výška (mm)

3815 x 1640 x 1220

poháněná náprava

přední

hmotnost pohotovostní (kg)

659

pneu

195/50 R15

max. doporučená rychlost
(km/h)

140

spotřeba při rozumné/sportovní jízdě
(l/100km)

6,8/8-12

Ze Škody favorit jsou použity tyto díly: nápravy, motor, převodovka, spojka, řazení a řadicí páka, brzdym včetně ruční brzdy, řízení, výfukové potrubí a tlumiče, elektroinstalace, houkačka, nádrž, pedály, palubní přístroje, chladič s ventilátorem a vyrovnávací nádobkou, bezpečnostní pásy, páčky a tlačítka palubní desky.

Mechanické skupiny projdou v případě potřeby repasí.


Prozatím bez střechy  
"Dnes ho vidím poprvé naživo," říká designér Jan Hrbek, autor designu. Rozhodl se dát mladým adeptům volantu nářadí sportovního charakteru za lidovku. Základní design, který připodobňuje k nejdokonalejšímu tvaru na světě - ženskému tělu - prý dal dohromady za 14 dní. Rok a půl technici ve Smržovce stavěli auto a další rok s ním objížděli úřady kvůli homologaci.

Michalu Hradskému - majiteli miniautomobilky Kaipan v jizerskohorské Smržovce - přezdívají "pane továrníku". Jeho osm zaměstnanců vyrábí repliky legendárního nejortodoxnějšího sporťáku všech dob Lotusu 7 už více než 15 let. První byl Kaipan 47 - volná replika Lotusu Seven, poháněná dvoulitrem Ford Sierra EFI, který uděloval lehkému roadsteru jízdní vlastnosti a dynamiku okruhové formule.

V roce 2003 následoval model Kaipan 57 s novým motorem Škoda Octavia 1,8 20V turbo. Obou těchto vzrušujících roadsterů se dosud prodalo více než sto kusů. Tento, na poměry malé manufaktury vysoký počet, má na svědomí především příznivá pořizovací cena, způsobená také tím, že všechny Kaipany jsou alternativně k mání jako stavebnice, čímž je velká část výrobních nákladů přenesena na kupce.

Většina dosud prodaných Kaipanů cestovala ke svým budoucím majitelům v rozloženém stavu, stejný model proto výrobce uplatní i v případě "čtrnáctky“.

Vezměte jednoho postaršího favorita, vykuchejte, sloupněte karoserii, přisypte něco pikantních dílů, to vše vyztužte rámem a zabalte do nové karoserie Kaipan 14. Navrch nasypte nějaká světélka, chromečky a ozdobičky, nalijte trochu benzinu, nastartujte a pomalu zahřívejte při mírném ohni ve válcích. Potom si jen vychutnávejte jízdu s větrem ve vlasech...
                                                                                          (Kaipan)

,