Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nové crashtesty: na pět hvězdiček by to za rok nestačilo

  12:00aktualizováno  12:00
Organizace Euro NCAP oznámila výsledky další vlny nárazových zkoušek nových automobilů. Jedenáct z dvanácti vozů si odnáší pětihvězdičkové hodnocení, jen čtyři by na něj dosáhly i příští rok. Jsou to Ford Ranger, Toyota Yaris, BMW 1 a Mercedes M.

Nárazové testy Euro NCAP podzim 2011 | foto: Euro NCAP

Od příštího roku bude pro auta v nárazových testech podstatně těžší získat plný počet pěti hvězdiček. Důvod je poměrně jednoduchý, Euro NCAP zvedne limit počtu bodů, který je pro jejich dosažení potřebný.

Crashtesty Euro NCAP listopad 2011

Audi Q3 
celkový výsledek: 5 hvězd ochrana dospělých: 94 % ochrana dětí: 85 % ochrana chodců: 52 % bezpečnostní prvky: 86 %

BMW 1 
celkový výsledek: 5 hvězd
ochrana dospělých: 91 %
ochrana dětí: 83 %
ochrana chodců: 63 %
bezpečnostní prvky: 86 %

Chevrolet Captiva 
celkový výsledek: 5 hvězd
ochrana dospělých: 88 %
ochrana dětí: 82 %
ochrana chodců: 48 %
bezpečnostní prvky: 71 %

Fiat Freemont 
celkový výsledek: 5 hvězd
ochrana dospělých: 83 %
ochrana dětí: 82 %
ochrana chodců: 50 %
bezpečnostní prvky: 71 %

Ford Ranger 
celkový výsledek: 5 hvězd
ochrana dospělých: 96 %
ochrana dětí: 86 %
ochrana chodců: 81 %
bezpečnostní prvky: 71 %

Hyundai Veloster 
celkový výsledek: 5 hvězd
ochrana dospělých: 96 %
ochrana dětí: 89 %
ochrana chodců: 49 %
bezpečnostní prvky: 71 %

Lancia Thema 
celkový výsledek: 5 hvězd
ochrana dospělých: 83 %
ochrana dětí: 77 %
ochrana chodců: 59 %
bezpečnostní prvky: 71 %

Lancia Voyager 
celkový výsledek: 4 hvězdy ochrana dospělých: 79 %
ochrana dětí: 67 %
ochrana chodců: 47 %
bezpečnostní prvky: 71 %

Mercedes-Benz M 
celkový výsledek: 5 hvězd
ochrana dospělých: 96 %
ochrana dětí: 75 %
ochrana chodců: 60 %
bezpečnostní prvky: 86 %

Opel Astra GTC 
celkový výsledek: 5 hvězd
ochrana dospělých: 91 %
ochrana dětí: 79 %
ochrana chodců: 50 %
bezpečnostní prvky: 71 %

Opel Zafira Tourer 
celkový výsledek: 5 hvězd
ochrana dospělých: 94 %
ochrana dětí: 83 %
ochrana chodců: 53 %
bezpečnostní prvky: 86 %

Toyota Yaris 
celkový výsledek: 5 hvězd
ochrana dospělých: 89 %
ochrana dětí: 81 %
ochrana chodců: 60 %
bezpečnostní prvky: 86 %

Konkrétně půjde o úpravu limitu v oblasti ochrany chodců. Zatímco dnes vozům pro pět hvězdiček stačí v dané disciplíně skóre 40 procent, od počátku příštího roku to bude už 60 procent. A to je hranice, které dosahuje málokterý současný vůz.

Dokázala to i nejnovější vlna crashtestů. Ze dvanácti zkoušených aut jich sice pět hvězd získalo rovnou jedenáct, ale limit pro příští rok splnily pouhé čtyři vozy.

Celkově se dá říci, že všechna testovaná auta dosáhla velmi dobrých výsledků, v ochraně posádky a dětí jen trochu ztrácí pouze rodinný "autobus" Lancia Voyager, což je evropská verze amerického modelu Chrysler Voyager.

I v oblasti ochrany chodců je vidět, že se automobilky snaží připravit na přísné limity pro příští rok. Skóre se totiž u všech testovaných kusů vyhouplo přes současnou 40% hranici s velkou rezervou. EuroNCAP ale stále vidí v této oblasti prostor pro výrazné zlepšení.

Čtyřmi vozy, které příjemně překvapily, jsou BMW 1, Ford Ranger, Mercedes M a Toyota Yaris. Všechny by plný počet hvězdiček získaly i příští rok. Mezi největší překvapení patří právě nový Ford Ranger, který je celkově podstatně bezpečnější než odcházející generace a v současnosti je pravděpodobně nejbezpečnějším pick-upem.

Ranger ale velmi překvapil dosažením 81 procent právě v oblasti ochrany chodců. To nemá na poli užitkových terénních vozů obdoby a patří mezi vůbec nejvyšší v historii testů. Ranger tak dokazuje, že velká SUV a trucky nemusí nutně být pro chodce nejrizikovější skupinou vozů.

Důkazem, že to opravdu jde, je i nový Mercedes M, který dosáhl přesně 60% hranice. Ten si ale k tomuto výsledku pomáhá speciální konstrukcí kapoty. Ta se nadzdvihne ve chvíli, kdy vůz srážku s chodcem detekuje. Tím se technika snaží eliminovat kontakt těla chodce s tvrdými částmi pod kapotou.

Stejný systém využívají i další z testovaných vozů Fiat Freemont, Lancia Thema a Lancia Voyager. Koncern Fiat tak patří mezi průkopníky použití aktivní kapoty. Trochu pikantní je, že všechny zmíněné modely ale pochází z USA a ani v jednom z případů nepomohl tento systém k dosažení mety 60 procent.

Že k chodcům mohou být ohleduplné vozy všech kategorií, dokazují i výsledky nového BMW řady 1 nebo malé Toyoty Yaris. Obě auta se navíc svými výsledky řadí ke špičce svých tříd.

Ostatní vozy se budou muset v této disciplíně trochu zlepšit. Příští rok jim již skóre nebude stačit. I tak ale Audi Q3, Chevrolet Captiva, Hyundai Veloster Opel Astra GTC a Opel Zafira Tourer dokazují, že úroveň bezpečnosti dnešních vozů stále stoupá.

Fotogalerie

Příjemným překvapením je výsledek Hyundai Veloster, který společně s Mercedesem M a Fordem Ranger získal nejvyšší procentuální hodnocení v oblasti ochrany posádky. V oblasti ochrany dětí se jeho skóre nevyrovnal žádný z tentokrát testovaných vozů.

V tomto případě se ale sluší připomenout, že skóre vozů napříč třídami nelze přímo porovnávat. I tak je ale pozoruhodné, že Hyundai výrazně překonal velikostně odpovídající modely BMW 1 a Opel Astra. To dává velmi dobrý příslib bezpečnosti nadcházející generace Hyundai i30.

Prodej Mercedesu M startuje na celém světě ve stejný den: 19. listopadu. Nový Ford Ranger se začne začne v ČR prodávat v prvním čtvrtletí roku 2012. Kdy dorazí Lancie Thema a Voyager prozatím není jasné. Ostatní modely jsou na českém trhu už v prodeji.

EuroNCAP

Organizace EuroNCAP, založená v roce 1997, sídlí v Bruselu a sdružuje představitele ministerstev dopravy zemí EU, automobilových asociací, pojišťoven a zákaznických organizací.

Důkladně zkoumá úroveň pasivní bezpečnosti nových modelů automobilů prováděním nárazových testů. Požadavky programu EuroNCAP jsou přísnější než požadavky legislativy zemí EU. Díky tomu jsou výsledky bariérových testů EuroNCAP mezinárodně uznávány jako etalon hodnocení bezpečnosti nových automobilů.





Nejčtenější

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.