Nové fáro pro 007: Fiat Panda

  • 23
Buď Bond šetří, nebo se chce více přilížit nám, smrtelníkům. Tajného agenta jejího Veličenstva už sporťáky omrzely a rozhodl se zloduchy, kteří si dělají zálusk na ovládnutí světa, prohánět v maličké pandě.

Nesmrtelný a neporazitelný Bond... James Bond bude vnadné krásky ohromovat svým šarmem v chystaném filmu Casino Royale.

Uvidíme, jak zareagují, až spatří nejnovější přírůstek ve flotile jeho "bond-aut".

Řízené střely se jménem Aston Martin, Lotus nebo BMW doplňuje populární nákupní taška z Itálie.

V jedenadvacátém filmu bude Agent 007 zachraňovat svět také po boku Fiatu Panda.

Řidičské umění není Bondovi cizí, pro prohánění padouchů si ale pro jistotu objednal pandu s pohonem všech kol.

Výkony Aston Martinu Vanquish, ve kterém honil zloduchy v poslední bondovce, a italské nákupní tašky se diametrálně liší. Nejsilnější Panda 4x4 ujede za hodinu maximálně 145 kilometrů a zrychlení z nuly na stovku není jako u Aston Martinu otázkou sekund (4,8 s), ale spíše desítek sekund (20 s).

Možná už se doktorovi R do dvoumístných a jako blesk rychlých sporťáků všechna Bondova udělátka (katapultovací sedadla, zbraně hodné tanku, trysky vypouštějící olej nebo dým, zneviditelňovací lak...) nevešla, a tak musel 007 doporučit něco praktičtějšího.

Nadšení majitelů pand, kteří se už už chtějí chlubit vlastnictvím bondova bouráku, mírní sama turínská automobilka. Fiat dodal dvě černé pandy 4x4 produkční společnosti, která natáčení Casino Royale chystá. Prozatím ale není jasné, pro jaké účely budou použity.

Auta Jamese Bonda,  agenta 007: "bondcars"

Překrásná žena, luxusní hodinky, martini s vodkou, které se nemíchá ale protřepává... a hlavně rychlé auto.

Za svou kariéru vystřídal agent jejího Veličenstva s pořadovým číslem 007 hodně aut, asi nejlépe se mu protivníci proháněli v aston martinech, lotusech a BMW. Špatně si nevedl ani ve fordu, AMC Hornetu, nebo Citroënu 2CV.

Ať šlo o Seana Conneryho nebo Pierce Brosnana, vždy byl bondův styl vybraný. Jaká auta James Bond vlastně řídil?

Sunbeam Alpine

Bleděmodrý Sunbeam Alpine z roku 1961 byl vůbec prvním autem  ve filmovém zpracování Jamese Bonda. Sunbeam se objevil ve filmu Dr. No a bylo to zcela normální běžně prodávané auto bez zvláštních úprav.

Také v druhé bondovce Srdečné pozdravy z Ruska nezaznamenal čtyřapůllitrový Bentley Sports Tourer žádný větší ohlas. Přestože právě Bentley mělo být podle Fleminga Bondovo oblíbené auto, je Bond spojován se zcela jiným vozem.

Aston Martin DB5

Aston Martin proslavil jak Jamese Bonda, tak anglickou závodní školu. Aston Martin se značkou BMT 216 A se objevil ve filmech Goldfinger a Thuderball. Toto auto je narozdíl od svých předchůdců doslova přecpáno různými vylepšeními, zbraněmi a vůbec nesčetnými hračkami z dílny vynálezce Q. Bond měl tak k dispozici například samopaly za parkovacími světly, kouřovou clonu, katapultovatelné sedadlo spolujezdce, nebo výměnné poznávací značky všech evropských zemí (ve skutečnosti pouze Velké Británie, Francie a Švýcarska). Přestože bylo auto po instalaci všech těchto vymožeností dost těžké, dosahovalo s upraveným motorem o 330 koních rychlosti 232 km/h.

Aston Martin DB5 byl k vidění také v posledních bondovkách, kde plní úlohu Bondova soukromého auta. DB5 účinkovalo třeba v úvodní scéně k filmu Zlaté oko, kde se s ním Pierce Brosnan pouští do závodu s červeným Ferrari 355 GTS. Není to však původní auto z Goldfingera a Thunderballu, poznávací značka je nyní BMT 214 A.

Toyota 2000 GT

V roce 1965 přilákala pozornost filmařů Toyota 2000 GT. Neobvyklé tvary japonského sportovního auta vzbudily velký zájem na dvanácté Tokyo Motor Show. Dva vozy zakoupené pro film byly předělány na kabriolety tak, že ze zadní části automobilu zbyly původní pouze světla a nárazníky. Ve filmu Žiješ jenom dvakrát s ním jezdí spíše Bondova kolegyně Aki. Auto samozřejmě zůstává věrno svému japonskému původu. Je vybaveno nejmodernější elektronikou, obsahuje tak například bezdrátový telefon, hi-fi přijímač nebo uzavřený televizní okruh s kamerami schovanými za poznávacími značkami. 

Aston Martin DBS

Poté přišel Aston Martin DBS, který je nástupcem slavné DB Pětky.

Proháněl se v něm James Bond v podání George Lazenbyho ve filmu Ve službách jejího Veličenstva. DBS ale nikdy nedosáhl popularity svého předchůdce. 

Ford Mach I Mustang

Ford Mach I Mustang z filmu Diamanty jsou věčné se proslavil díky jízdě po dvou kolech. Jediným problémem je, že zatímco do úzké uličky v Las Vegas, kam uniká svým pronásledovatelům, vjíždí po levých kolech, z uličky vyjíždí po pravých. Což bývá považováno za jeden z největších trapasů v dějinách kinematografie.

AMC Hornet

Když člověk vidí scénu z filmu Muž se zlatou zbraní, kdy Roger Moore jako James Bond se svým vozem AMC vjede na rozbořený most a po vývrtce ve skoku dopadne bezpečně na druhý konec, pomyslí si okamžitě, že je to trik. Ale není tomu tak.

Skok byl propočítán na počítačích Cornell University v Kalifornii. Vzdálenost konců mostu byla stanovena na 15,86 metrů a auto o celkové váze 1460,06 kg muselo najet na rampu rychlostí 64,36 km/h. Skok byl snímán šesti kamerami a na místě bylo shromážděn velký záchranný tým. Všechno však proběhlo hladce a James Bond za volantem AMC Hornet bezpečně dopadl zpět na kola. 

Lotus Esprit

Poté přišlo období lotusů. Bílý sporťák Lotus Esprit se ve filmu Špión, který mě miloval představil v dalším náročném úkolu. Autoři scénáře nechají udělat z Lotusu Esprit ponorku. Kola auta zajedou dovnitř, ven se vysunou ploutve a periskop.

I zde si tvůrci filmu dali záležet. Například při pohybu pod vodou se užilo modelu v životní velikosti. Na sedadle řidiče byla jen figurína, neboť auto řídil potápěč. Ten ovládal čtyřmi akumulátory napájené motory, se kterými auto dosahovalo rychlosti deset uzlů (cca 18,5 km/h). 

Dva Lotusy Esprit Turbo se objevily ve filmu Přísně tajné. Bílý Lotus byl k vidění na začátku filmu, kdy se děj odehrával na ostrově Korfu. Do auta se snaží dostat "nepřátelé", a tak se bílý Lotus zničí autodestrukčním mechanismem.

V druhé části filmu, odehrávající se v italské Cortině d'Ampezzo, jezdí Bond v Lotusu Esprit Turbo v měděné barvě. Auta pro natáčení byly sice dvě, jenže nejprve byla obě bílá. Měděný lak dostala až dodatečně. Auto zůstalo až na tři změny úplně stejné. Byla přidělána zahrádka na čtyři páry lyží, odmontována anténa a vypojena brzdová světla (což divák samozřejmě nemohl poznat, protože James Bond nikdy nebrzdí).  

Citroën 2CV

Bond nejezdí jen auty snů, ve filmu Přísně tajné byl k vidění také v lidové "kachně" - Citroënu 2CV. Nebyla to však úplně obyčejná kachna, nýbrž celkem rozsáhle upravený model vyrobený v továně Citroënu ve Sloughu v Anglii.

Aby malé autíčko zvládlo rychlou honičku a aby vydrželo jízdu jízdu z kopce zkracovanou čatso mimo silnici, muselo být vybaveno například silnějším motorem o výkonu 54 (místo běžných 29) koní, lepšími tlumiči nebo speciálními sedačkami. Protože nový motor změnil zvukový projev, musel být namontován zvláštní výfukový systém, aby mělo auto znovu "normální" zvuk.

Mercedes Benz 250 SE

Ve filmu Chobotnička bylo asi poprvé k vidění německé auto v kladné roli. Doposud byla v bondovkách používána jako vozidla gangsterů a všech možných lumpů. V Chobotničce překročí šoférem řízený černý Mercedes Benz 250 SE hranici západního a východního Berlína s Jamesem Bondem a M na zadním sedadle.  

Renault 11

V Renaultu 11 se Roger Moore jako James Bond zúčastnil automobilové honičky ve filmu Vyhlídka na smrt.

Auto se, poté co sjede ze schodů, rozlomí. Bonda ale nezastaví ani to a bez mrknutí oka pokračuje v jízdě.

Aston Martin

Ve filmu Dech života, kde roli Jamese Bonda poprvé ztvárnil Timothy Dalton, znovu zazářila značka Aston Martin. Pro film byla použita celkem tři auta - dvě V8 s klasickou střechou a kabriolet V8 Volante.

Auto bylo zase po delší době vybaveno celou řadou vylepšení. Bondův Aston Martin má raketový pohon, zařízení na řezání ledu, speciální lyže zajišťující bezpečnou jízdu na sněhu nebo ledu a displej k navádění zabudovaných raket.

Zimní scény, které se měly odehrávat na Slovensku, byly točeny na zamrzlém Weißensee v rakouských  Korutanech. Českým divákům se tento Aston Martin pravděpodobně nejvíce zapsal do paměti, když laserem zneškodnil dotěrnou Veřejnou bezpečnost. Scéna, kdy se pod ladou proboří led a příslušníci okusí chladnou vodu, byl natáčen v Pinewood Studios, neboť tehdejší zimu byl led na Weißensee 87 cm tlustý. 

BMW Z3

Když producenti v roce 1994 hledali auto pro novou bondovku Zlaté oko, rozhodli se po návštěvě mnichovského BMW design centra pro BMW Z3. Bylo to vůbec první německé oficiální auto Jamese Bonda.

Pro ospravedlnění tohoto faktu mluvilo, že společnost BMW právě koupila britský Rover a kromě toho byl vůz použitý ve filmu vyroben v závodě v USA - BMW Z3 tak mělo téměř mezinárodní charakter.

Mnichovská automobilka zapůjčila pro filmování dva vozy. Nový kabriolet  Z3 byl až do premiéry filmu držen v tajnosti a na veřejnost nesměla proniknout jediná fotka. Obecenstvo tak mohlo spatřit nové BMW až 13. listopadu, kdy mělo GoldenEye premiéru v newyorské Radio City Music Hall. 
 
BMW 750iL

Novým autem Jamese Bonda ve filmu Zítřek nikdy neumírá se stal sedan BMW 750iL ve stříbrné metalíze. Bond se ve filmu s tímto autem na konci automobilové honičky dostane do jednoho z vyšších pater velkého parkoviště. Zde vystoupí z auta a řídí ho dál mobilním telefonem. Auto nakonec skončí po pádu z patrového parkoviště ve výloze kanceláře půjčovny aut. 

BMW Z8

Potřetí se BMW objevilo po boku Jamese Bonda ve filmu Jeden svět nestačí. Jedná se o sporťák Z8. Pro natáčení v Baku a v Pinewood Studios v Angii byly firmou BMW zapůjčeny tři vozy ve stříbrné metalíze v hodnotě 700 tisíc marek (cca. 12 miliónů korun).

Auto je opět doslova nabito různými vylepšeními z dílny vynálezce Q. Například dálkové ovládáni auta skryté v mobilním telefonu, navigační systém nebo rakety země - vzduch. Nádherný sporťák nakonec helikoptéra pro stříhání stromů bohužel rozřízne na dva kusy. 

Aston Martin Vanquish V12

V poslední bondovce Dnes neumírej se agent jejího veličenstva vrátil k Aston Martinu. Novým bondovým autem se stal upravený model Aston Martin Vanquish V12. Aby mohlo auto s pohonem zadních kol absolvovat honičku na zamrzlém jezeře, muselo být přestavěno na vůz s náhonem na všechna čtyři kola.

Navíc musel být vyměněn originální dvanáctiválcový motor Aston Martin za menší osmiválec Ford, aby vzniklo místo pro zbraně. Šestirychlostní převodovka byla vyměněna za třírychlostní. Auto je vybaveno klasickým arzenálem z dílny R (nástupce Q), Bond ho samozřejmě může ovládat pomocí dálkového ovládání. Specialitou je dokonalá kamufláž, která dělá auto neviditelným.

...více o Bondovi na http://agent007.webz.cz

 

Aston Martin DB5

AMC Hornet (1947)

Aston Martin DB5 (1965)

Aston Martin BD5 (1965)

Aston Martin V8

Aston Martin DB5 GT Vantage (1965): Šestiválcový motor DOHC, objem 4 litry, maximální výkon 325 koní

Lotus Esprit S2 (1980)

Lotus Esprit S2 (1980)