Lancia Flavia

Lancia Flavia | foto: Lancia

Američtí imigranti v Itálii: nové lancie jsou vlastně chryslery

  • 28
Za necelé dva týdny otvírá nejdůležitější evropská autoudálost první poloviny roku, 81. ženevský autosalon. Ke stánku Lancie se návštěvníci nehnali v posledních letech jako k prvnímu. Letos to bude jinak, italská značka si připravila hned čtyři novinky. Většinu už ale známe se značkou Chrysleru.

Za pozornost stojí už to, jak vznikly. Vyjma nové generace malé Lancie Ypsilon mají všechny americký původ. Je to rok, co se Lancia začala kamarádit s Chryslerem. Právě loni v Ženevě měly značky společný stánek, který stvrdil úzkou spolupráci.

Autosalon Ženeva 2011

Evropská značka s neopakovatelnou historií a ne zrovna zářivou současností rozšíří nabídku o americké křižníky Chrysleru. Proměna v lancie spočívá vesměs hlavně v přeznačkování.

Lancia Grand Voyger

Lancia Thema

K pohonu zadních kol se moc chce vrátit Alfa Romeo, Lancia ji ale předběhla. Přeznačkovaný Chrysler 300 je i jako Thema čistokrevná "amerika". S pohonem zadních kol a silnými velkoobjemovými motory (paradoxně nejlíp šly v posledních letech fiaťáckým motorářům maloobjemové agregáty).

Pro Lancii Thema bude na výběr ze dvou šestiválců: benziňák Pentastar o objemu 3,6 litru (292 koní) s osmistupňovým automatem, nebo turbodiesel od italského VM Motoru (3,0 litry, 190 a 224 koní) s pětistupňovým automatem.

Lancia Thema

Thema je dlouhá 5 084 mm, široká 1891 a vysoká 1507 mm, s rozvorem 3051 mm.  Lancia tvrdí, že chování auta je laděné jinak než u třístovky, aby vyhovovalo chutím evropských řidičů.

Pro pojmenovávání nových lancií se automobilka ohlédla do minulosti. V Ženevě se tak představí Thema a Flavia, ta prozatím v podobě dvou konceptů, limuzíny a kabria. Jejich původ je jasný, jsou to přeznačkované Chryslery 300 a 200.

Stejné je to s další novinkou, která v nabídce Lancie nahradí velkoprostorový rodinný autobus Phedra. V tomto případě už se Lancia k partnerství s Chryslerem hlásí otevřeně. Kdo bude shánět sedmimístné auto a byl zvyklý na Chrysler Voyager (nebo Grand Voyager), koupí je teď v Evropě se značkou italské automobilky.
 
Lancia se donedávna snažila profilovat jako luxusní značka. Její nabídku tvořil okouzlující thesis, šik ypsilon, netradiční delta a šarmantní musa. Od lehkého snobismu se s novými modely posouvá k "dostupnému luxusu", jak říká sama Lancia.

Kapesní luxus

Aby těch novinek nebylo málo, nejzářivější hvězdou ženevské expozice Lancie bude nový ypsilon; střídání generací přichází po osmi letech. Malá lancia se poprvé v historii představuje s pěti dveřmi. Novinka dlouhá 3,8 metru má být hlavně stylovou nabídkou pro ty, kdo hledají něco lepšího, než je klasická "nákupní taška". Nová generace už nestojí na základech Fiatu Punto, ale vypůjčila si povedenou techniku pandy.

Lancia Ypsilon

 
Nový ypsilon se bude prodávat od června. Aby to s ním ale nebylo tak jednoduché, do Velké Británie a Irska dorazí až v září a nebude to lancia, ale chrysler.

Třetí generace malé lancie bude k mání se zážehovým přeplňovaným dvouválcem TwinAir s objemem 0,9 litru a výkonem 85 koní. Benzin bude tankovat také tradiční osmiventilová 1,2 s výkonem 69 koní. Nesmí chybět ani turbodiesel 1,3 MultiJet (95 koní). Ypsilon s délkou 384 centimetrů prý stále odveze pět lidí a Lancia slibuje i nečekaně velký kufr. Fintou, kterou si interiéroví architekti pomohli, jsou tenká sedadla. Na luxusní notu ypsilonu zahraje systém samočinného parkování, které známe z mnohem větších aut, je zde i prosklená střecha nebo dvoubarevné lakování karoserie.

Smutná historie Lancie začínala vesele

Lancia patřila ve svých začátcích mezi značky, které psaly dějiny automobilů díky nekonvenční technice, více čtěte zde.

Samonosnou karoserii si značka nechala patentovat v roce 1919. S ní přišly i další novinky: místo tuhých náprav, které znamenají vlastně navlečení kol na jedné pevné ose, nezávislé zavěšení kol. A také brzdy na všech kolech byly novinkou. Do té doby se používaly jen brzdy vzadu. 

Z dalších zajímavých typů stojí za povšimnutí model Augusta z roku 1933; byl prvním autem v Evropě s hydraulickým brzdovým systémem. Dříve se používaly systémy mechanické.

Ještě v osmdesátých letech si konstruktéři Lancie hráli, vedení značky jim povolilo postavit i takové skvosty jako byla Lancia Thema 8.32. Unikátní pětitisícová série dostala osmiválce Ferrari s 32 ventily (odtud označení modelu 8.32) o objemu 3 litry. Motor z Ferrari 308 GTB měl výkon 215 koní. A ikonickou hranatou Lancii Deltu, která kralovala rallyovým tratím, zná snad každý milovník aut, čtěte dále.

V devadesátých letech to ale začalo jít s Lancií z kopce. Ze značky inovátorů a závodníků se její vlastník Fiat rozhodl udělat luxusní zboží. Moc se to zatím nedaří...