Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nové modely aut jsou bezpečnější než jejich předchůdci

  18:12aktualizováno  18:12
- Nová auta jsou bezpečnější než modely, které sjíždějí z pásů automobilek již delší dobu. To jsou výsledky nejnovějších nezávislých nárazových zkoušek pořádaných Euro NCAP, ve kterých neuspěly stárnoucí vozy Ford Escort a Nissan Almera. Naopak dobrou bezpečnost prokázaly novinky Ford Focus, Opel Astra a Mercedes třídy A.

Oba neúspěšné vozy jsou však oblíbené u tuzemských zákazníků. Důvod je jednoduchý - patří k levnějším. Ford Escort je zhruba o šedesát tisíc korun levnější než podobně vybavený Ford Focus. Cena Nissanu Almera se dokonce pohybuje okolo hranice tří set tisíc korun, zatímco Astra je o více než sto tisíc a Mercedes o téměř tři sta tisíc korun dražší.
"Přes dobré výsledky nejbezpečnějších aut stojí výrobci před další výzvou - tou je bezpečnost chodců," upozorňuje Jan Busstra, ředitel technické sekce Euro NCAP. Auta, která získají body v nárazových zkouškách, někdy totiž velmi ztrácejí v tom, jak nebezpečné jsou pro chodce a naopak. Třeba pro posádku bezpečný Opel Astra je kvůli své masivní a tvrdé přídi pro chodce velkým nebezpečím. Na druhou stranu dosluhující a pro pasažéry ne zrovna bezpečný Ford Escort je tvarován hladce a kulatě, čímž chodce ohrožuje méně. Jako jediný z testovaných vozů sahal v tomto ohledu v hodnotící škále ke třem hvězdičkám.
Se zvědavostí byly očekávány výsledky nejmenšího Mercedesu. Od konkurence se liší svou konstrukcí s dvojitou podlahou, kam se v případě nárazu poroučí celý motor. Čtyřhvězdičkové vysvědčení je nesporným úspěchem, přesto má "áčko" rezervy v ochraně řidičových nohou. Výše posazená kabina však nesporně bodovala při bočním nárazu, k dobrému hodnocení přispěly standardně dodávané dveřní airbagy. Háčkem však je vysoká cena Mercedesu, která jej řadí mezi auta pro movité. Malý Mercedes nebyl vůbec zařazen do testů s chodci, protože tvarování přídě je naprosto odlišné od ostatních vozů a chodec se při nárazu s Mercedesem nestřetne s kapotou motoru, ale s čelním sklem. Na takovou zkoušku je však použitá metodika zatím krátká.
Z hodnotících tabulek je jasné, že v západní Evropě jsou vozy většinou nabízeny s větším počtem airbagů, než je tomu v tuzemsku. Ceny aut na domácím trhu tlačí dovozci i tuzemská Škoda dolů, jak jen to jde. Bohužel šetří i tím, že auta vybavují skromně, airbagy patří k základní výbavě jen u větších vozů. Zarážející však někdy je, že namísto airbagů dávají zákazníkovi zdarma rádio nebo jinou, z bezpečnostního hlediska nepotřebnou věc.
Na chodce se automobilky stále nemusí ohlížet
Čelní náraz kopíruje zkoušky požadované legislativou Evropské unie pro schvalování aut. Rychlost vozu při nárazu je 64 km/h, což je o osm kilometrů více než stanoví předpisy.
Boční náraz přesně odpovídá požadavkům legislativy, rychlost překážky je 50 km/h.
Nehody s chodci probíhají v rychlosti 40 km/h, kdy dospělou a dětskou figurínu srážejí testované vozy. Hodnotí se míra poranění způsobená nárazníkem, předním čelem a kapotou motoru. Testy s chodci zatím nezahrnuje legislativa žádné země, a na výrobce tak nejsou kladeny nároky v tvarování automobilů.

Ford Focus
Hodnocení Euro NCAP pro čelní a boční náraz ****
Bezpečnost chodců **
Airbagy: Ř S
(Cena: od 419 000 Kč, airbagy v ceně: Ř)
+
Výborná odolnost karoserie
Dobré výsledky bočního nárazu i při neúčasti bočních airbagů
-
Ochrana levé holeně a obou chodidel řidiče mohla být lepší
Větší tlak na hrudník spolujezdce


Mercedes třídy A
Hodnocení Euro NCAP pro čelní a boční náraz ****
Bezpečnost chodců - nehodnoceno
Airbagy: Ř S B
(Cena: od 574 753 000 Kč, airbagy v ceně: Ř S B)
+
Celkově dobrá ochrana i přes menší rozměry vozu
Skvělé výsledky bočního nárazu
-
Určitá zlepšení by si zasloužila bezpečnost dolních končetin řidiče


Opel Astra (pravostranné řízení)
Hodnocení Euro NCAP pro čelní a boční náraz ****
Bezpečnost chodců *
Airbagy: Ř S B
(Cena: od 409 900 Kč, airbagy v ceně: Ř)
+
Výborná odolnost karoserie
Malé ohrožení nohou posádky
-
Tuhá a robustní příď hodně ohrožuje chodce
Slabší ochrana pánve a břicha posádky


Ford Escort (pravostranné řízení)
Hodnocení Euro NCAP pro čelní a boční náraz **
Bezpečnost chodců **
Airbagy: Ř
(Cena: od 356 900 Kč, airbagy v ceně: Ř)
+
Lepší výsledky srážek s chodci ve srovnání s ostatními
-
Velká deformace kabiny, velmi slabá ochrana nohou řidiče
Tlak na hrudník posádky při čelním i bočním nárazu


Nissan Almera (pravostranné řízení)
Hodnocení Euro NCAP pro čelní a boční náraz */*
Bezpečnost chodců *
Airbagy: Ř
(Cena: od 297 000 Kč, airbagy v ceně: žádné)
+
Dobrá ochrana hrudníku při bočním nárazu
-
Velká deformace kabiny i přes nafouknutý airbag vážně ohrozila hrudník řidiče
Špatná ochrana chodidel řidiče

Ford Focus: Řidičova levá noha by si zasloužila lepší ochranu.

I přes krátkou deformační zónu je posádka malého Mercedesu v bezpečí.

Nissan Almera v čelním nárazovém testu propadl

Otevřené zadní dveře Opelu Astra by byly nebezpečné pro nepřipoutatelné pasažéry.

Autor:


Nejčtenější

Ministerstvo chce otestovat odbočování na červenou a na dálnici 140 km/h

Odbočení na červenou umožňuje řidičům v Německu plechová tabulka se zelenou...

Kdo se podíval do Ameriky, vzpomíná na to jako na skvělou věc: odbočit doprava se může na křižovatce, i když svítí...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...



Na počkání za litr. Test MF DNES potvrdil, že stočit tachometr není problém

Ilustrační foto

Až čtyřicet procent tachometrů ojetých vozů v Česku je stočených. Reportéři MF DNES si ověřili, jak je to snadné. Za...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

Další z rubriky

Dieselgate odstartoval hloupý nápad namluvit Americe, že nafta je eko

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen

Německý koncern Volkswagen chtěl znovu dobýt Ameriku, hlavní zbraní mu měly být diesely, u kterých vyzdvihoval jejich...

VIDEO: Stradivariho štětec udělal z Mini unikát, vydraží se na iDNES.cz

Unikátní Mini Cooper polepený podle návrhu architekta a designéra Lucy...

Luca Stradivari pomaloval Mini Cooper, pětidveřové provedení ikonického vozu mu posloužilo jako plátno. Jedinečný...

VIDEO: Podívejte se na běžné ráno před školou, je to džungle

Ilustrační snímek

Každoročně přibývá rodičů, kteří své děti vozí do školy autem. A ve velkých městech či u velkých škol se širokou...

Najdete na iDNES.cz