Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nové modely aut jsou bezpečnější než jejich předchůdci

  18:12aktualizováno  18:12
- Nová auta jsou bezpečnější než modely, které sjíždějí z pásů automobilek již delší dobu. To jsou výsledky nejnovějších nezávislých nárazových zkoušek pořádaných Euro NCAP, ve kterých neuspěly stárnoucí vozy Ford Escort a Nissan Almera. Naopak dobrou bezpečnost prokázaly novinky Ford Focus, Opel Astra a Mercedes třídy A.

Oba neúspěšné vozy jsou však oblíbené u tuzemských zákazníků. Důvod je jednoduchý - patří k levnějším. Ford Escort je zhruba o šedesát tisíc korun levnější než podobně vybavený Ford Focus. Cena Nissanu Almera se dokonce pohybuje okolo hranice tří set tisíc korun, zatímco Astra je o více než sto tisíc a Mercedes o téměř tři sta tisíc korun dražší.
"Přes dobré výsledky nejbezpečnějších aut stojí výrobci před další výzvou - tou je bezpečnost chodců," upozorňuje Jan Busstra, ředitel technické sekce Euro NCAP. Auta, která získají body v nárazových zkouškách, někdy totiž velmi ztrácejí v tom, jak nebezpečné jsou pro chodce a naopak. Třeba pro posádku bezpečný Opel Astra je kvůli své masivní a tvrdé přídi pro chodce velkým nebezpečím. Na druhou stranu dosluhující a pro pasažéry ne zrovna bezpečný Ford Escort je tvarován hladce a kulatě, čímž chodce ohrožuje méně. Jako jediný z testovaných vozů sahal v tomto ohledu v hodnotící škále ke třem hvězdičkám.
Se zvědavostí byly očekávány výsledky nejmenšího Mercedesu. Od konkurence se liší svou konstrukcí s dvojitou podlahou, kam se v případě nárazu poroučí celý motor. Čtyřhvězdičkové vysvědčení je nesporným úspěchem, přesto má "áčko" rezervy v ochraně řidičových nohou. Výše posazená kabina však nesporně bodovala při bočním nárazu, k dobrému hodnocení přispěly standardně dodávané dveřní airbagy. Háčkem však je vysoká cena Mercedesu, která jej řadí mezi auta pro movité. Malý Mercedes nebyl vůbec zařazen do testů s chodci, protože tvarování přídě je naprosto odlišné od ostatních vozů a chodec se při nárazu s Mercedesem nestřetne s kapotou motoru, ale s čelním sklem. Na takovou zkoušku je však použitá metodika zatím krátká.
Z hodnotících tabulek je jasné, že v západní Evropě jsou vozy většinou nabízeny s větším počtem airbagů, než je tomu v tuzemsku. Ceny aut na domácím trhu tlačí dovozci i tuzemská Škoda dolů, jak jen to jde. Bohužel šetří i tím, že auta vybavují skromně, airbagy patří k základní výbavě jen u větších vozů. Zarážející však někdy je, že namísto airbagů dávají zákazníkovi zdarma rádio nebo jinou, z bezpečnostního hlediska nepotřebnou věc.
Na chodce se automobilky stále nemusí ohlížet
Čelní náraz kopíruje zkoušky požadované legislativou Evropské unie pro schvalování aut. Rychlost vozu při nárazu je 64 km/h, což je o osm kilometrů více než stanoví předpisy.
Boční náraz přesně odpovídá požadavkům legislativy, rychlost překážky je 50 km/h.
Nehody s chodci probíhají v rychlosti 40 km/h, kdy dospělou a dětskou figurínu srážejí testované vozy. Hodnotí se míra poranění způsobená nárazníkem, předním čelem a kapotou motoru. Testy s chodci zatím nezahrnuje legislativa žádné země, a na výrobce tak nejsou kladeny nároky v tvarování automobilů.

Ford Focus
Hodnocení Euro NCAP pro čelní a boční náraz ****
Bezpečnost chodců **
Airbagy: Ř S
(Cena: od 419 000 Kč, airbagy v ceně: Ř)
+
Výborná odolnost karoserie
Dobré výsledky bočního nárazu i při neúčasti bočních airbagů
-
Ochrana levé holeně a obou chodidel řidiče mohla být lepší
Větší tlak na hrudník spolujezdce


Mercedes třídy A
Hodnocení Euro NCAP pro čelní a boční náraz ****
Bezpečnost chodců - nehodnoceno
Airbagy: Ř S B
(Cena: od 574 753 000 Kč, airbagy v ceně: Ř S B)
+
Celkově dobrá ochrana i přes menší rozměry vozu
Skvělé výsledky bočního nárazu
-
Určitá zlepšení by si zasloužila bezpečnost dolních končetin řidiče


Opel Astra (pravostranné řízení)
Hodnocení Euro NCAP pro čelní a boční náraz ****
Bezpečnost chodců *
Airbagy: Ř S B
(Cena: od 409 900 Kč, airbagy v ceně: Ř)
+
Výborná odolnost karoserie
Malé ohrožení nohou posádky
-
Tuhá a robustní příď hodně ohrožuje chodce
Slabší ochrana pánve a břicha posádky


Ford Escort (pravostranné řízení)
Hodnocení Euro NCAP pro čelní a boční náraz **
Bezpečnost chodců **
Airbagy: Ř
(Cena: od 356 900 Kč, airbagy v ceně: Ř)
+
Lepší výsledky srážek s chodci ve srovnání s ostatními
-
Velká deformace kabiny, velmi slabá ochrana nohou řidiče
Tlak na hrudník posádky při čelním i bočním nárazu


Nissan Almera (pravostranné řízení)
Hodnocení Euro NCAP pro čelní a boční náraz */*
Bezpečnost chodců *
Airbagy: Ř
(Cena: od 297 000 Kč, airbagy v ceně: žádné)
+
Dobrá ochrana hrudníku při bočním nárazu
-
Velká deformace kabiny i přes nafouknutý airbag vážně ohrozila hrudník řidiče
Špatná ochrana chodidel řidiče

Ford Focus: Řidičova levá noha by si zasloužila lepší ochranu.

I přes krátkou deformační zónu je posádka malého Mercedesu v bezpečí.

Nissan Almera v čelním nárazovém testu propadl

Otevřené zadní dveře Opelu Astra by byly nebezpečné pro nepřipoutatelné pasažéry.

Autor:



Nejčtenější

Nohu z plynu! Policie bude ve středu měřit na každém rohu, víme kde

(Ilustrační snímek)

Policisté budou ve středu 18. dubna měřit rychlost na stovkách míst v celé České republice, která vybrali občané....

Všichni dealeři Opelu dostanou výpověď, jsou málo produktivní

Opel Grandland X

Opel chystá v Evropě rozsáhlou úpravu prodejní sítě. Všichni dealeři dostanou výpověď, týkat se to bude i České...



Tesla opět nevyrábí. Musk spí v továrně ve spacáku, zradili ho roboti

Majitel firmy Tesla Elon Musk.

Výroba Tesly 3 opět stojí. Elon Musk věnuje všechen čas tomu, aby jeho automobilka na elektromobily konečně rozběhla...

Tesla Model S je méně ekologická než diesely, ukázala analýza ADACu

auto, spaliny, diesel (ilustrační snímek)

Německý autoklub se ve svém aktuálním testu nesoustředil jen na emise, které vznikají při provozu, ale i na výrobu...

Kamufláž, která nefunguje: nálepky na SPZ proti radarům jsou vyhozené peníze

Facebookové stránky nabízejí polep na SPZ proti radaru, po osvícení bleskem...

Přelepte, posprejujte SPZ a zákon vás nedohoní. Internet je plný tipů, jak bez rizika zakrýt registrační značku, aby ji...

Další z rubriky

Čína zruší povinnou účast domácích značek na výrobě cizích aut

Výroba octavií v čínském Ningbo nedaleko Šanghaje. Zbrusu nová továrna otevřela...

Čína do roku 2022 zruší limity pro podíl zahraničních investorů ve firmách v automobilovém sektoru a umožní jim tak...

Plány Seatu: růst urychlí sportovní značka Cupra, nový Leon a SUV

Seat zakládá novou značku Cupra zaměřenou na sportovní modely.

Seat letos oficiálně představil svou novou sportovní značku Cupra. Ta nově bude vystupovat samostatně a bude přinášet...

VIDEO: Hasič popisuje, jak se rozstřihává auto

Hyundai Tucson upravený pro výcvik hasičů

Sloupek čelního skla pod střechou, ten prostřední kousek nad horním úchytem bezpečnostního pásu, ty se stříhají taky. A...

Najdete na iDNES.cz