Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nové motory: 1.4 příjemně překvapil, 1.6 nezaujal

  10:58aktualizováno  10:58
Škoda Octavia dostala dvě benzinové novinky - šestnáctiventilový motor 1.4 o výkonu 55 kW, se kterým jezdí i fabia, a upravený pohon 1.6, jemuž nepatrně narostl výkon z dřívějších 74 na 75 kW. Slabší verze je nyní v nabídce jako Classic od 372 000 Kč, 1.6 automobilka nabízí až od vyšší výbavy Ambiente a stojí od 448 900 Kč, v kombíku je k mání i jako Classic za 447 000 Kč.

Test MF DNES ukázal, že zatímco 1.4 překvapí solidní pružností i nízkou spotřebou, u motoru 1.6 se toho moc nezměnilo. Octavia 1.6 nezrychlila a ani spotřeba paliva není oproti konkurenčním motorům se stejným zdvihovým objemem nízká. Spíše naopak.

Motor 1.4 16V, který nyní dostala octavia, už nějakou dobu pohání její koncernové bratry - například Volkswagen Golf (ve třídveřové verzi od 413 900 korun) nebo Škodu Fabia, kam jej automobilka dává až ke střední výbavě Comfort (od 359 tisíc korun).

 V ceníku škodovek model Octavia 1.4 16V nahradil hned dva předchůdce - Octavii 1.4 o výkonu 44 kilowattů (jediný motor pro octavii z mladoboleslavské produkce) a verzi s motorem 1.6 s výkonem 55 kilowattů. S touto změnou zmizela z ceníku octavia za cenu 336 tisíc korun, takže nejlevnější vůz modelu je nyní k mání za 372 tisíc korun.

A to v základní výbavě, která postrádá druhý airbag, ABS a například i centrální zamykání. Motor 1.6 není pro octavii velkou změnou. O jeden kilowatt vyšší výkon doplnil nárůst točivého momentu o tři newtonmetry. Oba parametry by měly ovlivnit akceleraci vozidla.

Na pružnost motoru má však vliv i jeho řídicí jednotka, která se kvůli snížení emisí také změnila. Obě novinky z mladoboleslavské nabídky při testu MF DNES proměřila zkušebna pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) a konstatovala, že u motoru 1.6 se prakticky nic nezměnilo.

Octavia s ním stále zrychluje z klidu na 100 kilometrů v hodině za 14,3 vteřiny (měřena verze kombi). Také ochota vozu zrychlovat na čtvrtý a pátý rychlostní stupeň zůstala podobná, při akceleraci na pětku mezi rychlostí 80 a 130 kilometrů v hodině se dokonce zhoršila. Čtrnáctistovka pokořila v ÚSMD hranici 100 kilometrů při rozjezdu z klidu za 16 vteřin.

Nový motor 1.4 16V zanechal v testu dobrý dojem. Ochotně se vytáčí, není hlučný a při stotřicítce je až překvapivě tichý. Oba nové motory vyrazily i na 111 kilometrů dlouhý okruh, na němž MF DNES sleduje spotřebu testovaných aut. Na trase vedoucí přes dálnice, obce i mimo městské silnice polykala Octavia 1.4 16V v průměru 5,8 litru na 100 kilometrů, spotřeba Octavie kombi 1.6 byla o litr vyšší.

Octavie v měření MF DNES

Motor (kW)

Zrychlení 0-100 km/h (s)

Zrychlení 0-400 m (s)

Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s)

Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s)

1.4 16V (55)2) 16,0 20,0 15,0 33,0
1.6 (55)1)2) 17,3 20,4 14,1 36,0
1.6 (74)1)2) 13,1 18,7 11,6 23,5
1.6 (74)1)3) 14,3 19,2 13,4 27,7
1.6 (75)3) 14,3 19,2 13,9 31,0
2.0 (85)2) 11,6 17,7 10,5 22,0
1.8 T (110)3) 8,7 16,6 8,8 16,1
1.8 T 4x4 (110)3) 10,6 17,2 8,7 16,0
1.8 T RS (132)2) 8,3 16,3 8,9 14,2
1.9 TDI (66)2) 13,9 19,1 10,1 22,7
1.9 TDI (81)2) 11,9 18,3 8,7 16,6
1.9 TDI 4x4 (66)1)3) 16,2 20,1 11,9 27,1
Poznámka: 1) už není v nabídce, 2) karoserie hatchback, 3) karoserie kombi
Pramen: ÚSM


 

Očima desingéra

Oproti prvním modelům octavie se na poslední verzi mnoho nezměnilo, a tak práce designérů na vzhledových úpravách připomínají spíše jemné dobrušování identity a sebevědomí. Prakticky jediná výrazná změna se odehrála v interiéru, kde je nová palubní deska opravdovým skokem vpřed.

JAN PROKOP, autor je spolupracovník redakce

Prognóza odhadce

Za velmi zachovalou octavii 1.4 dostane její majitel v roce 2005 přibližně 195 tisíc korun. Nový motor 1.6 bude bezesporu pozitivně působit ve všech směrech. Lze předpokládat, že zájem poroste ve všech cílových skupinách a nízkou ztrátou hodnoty vůz bude brzy konkurovat i dieselům. Rozdíl v procentech z ceny nového auta bude ve srovnání s verzí s menším motorem zřejmě nevýznamný - auto po pěti letech provozu bude prodejné za zhruba 250 tisíc korun, ale zájem o něj bude vyšší než v případě modelu 1.4.

PETER KOLNÍK, autor je spolupracovník redakce

Škoda Octavia 1.4 (55 kW)

Škoda Octavia 1.6 (75 kW)kombi

Škoda Octavia 1.6 (75 kW) kombi zezadu

Škoda Octavia 1.4 (55 kW) a 1.6 (75 kW) kombi

Škoda Octavia 1.4 (55 kW) a 1.6 (75 kW) kombi

Škoda Octavia 1.4 (55 kW) zezadu





Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

Volkswagen Golf sedmé generace prošel faceliftem.
VW upraví strategii, aby si Volkswagen, Škoda a Seat nekonkurovaly

Koncern VW chce, aby se její tři značky pro masový trh více odlišily, omezilo se tak překrývání a potlačilo napětí v rámci skupiny. Prohlásil to generální...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.