Test MF DNES ukázal, že zatímco 1.4 překvapí solidní pružností i nízkou spotřebou, u motoru 1.6 se toho moc nezměnilo. Octavia 1.6 nezrychlila a ani spotřeba paliva není oproti konkurenčním motorům se stejným zdvihovým objemem nízká. Spíše naopak.
Motor 1.4 16V, který nyní dostala octavia, už nějakou dobu pohání její koncernové bratry - například Volkswagen Golf (ve třídveřové verzi od 413 900 korun) nebo Škodu Fabia, kam jej automobilka dává až ke střední výbavě Comfort (od 359 tisíc korun).
V ceníku škodovek model Octavia 1.4 16V nahradil hned dva předchůdce - Octavii 1.4 o výkonu 44 kilowattů (jediný motor pro octavii z mladoboleslavské produkce) a verzi s motorem 1.6 s výkonem 55 kilowattů. S touto změnou zmizela z ceníku octavia za cenu 336 tisíc korun, takže nejlevnější vůz modelu je nyní k mání za 372 tisíc korun.
A to v základní výbavě, která postrádá druhý airbag, ABS a například i centrální zamykání. Motor 1.6 není pro octavii velkou změnou. O jeden kilowatt vyšší výkon doplnil nárůst točivého momentu o tři newtonmetry. Oba parametry by měly ovlivnit akceleraci vozidla.
Na pružnost motoru má však vliv i jeho řídicí jednotka, která se kvůli snížení emisí také změnila. Obě novinky z mladoboleslavské nabídky při testu MF DNES proměřila zkušebna pražského Ústavu silniční a městské dopravy (ÚSMD) a konstatovala, že u motoru 1.6 se prakticky nic nezměnilo.
Octavia s ním stále zrychluje z klidu na 100 kilometrů v hodině za 14,3 vteřiny (měřena verze kombi). Také ochota vozu zrychlovat na čtvrtý a pátý rychlostní stupeň zůstala podobná, při akceleraci na pětku mezi rychlostí 80 a 130 kilometrů v hodině se dokonce zhoršila. Čtrnáctistovka pokořila v ÚSMD hranici 100 kilometrů při rozjezdu z klidu za 16 vteřin.
Nový motor 1.4 16V zanechal v testu dobrý dojem. Ochotně se vytáčí, není hlučný a při stotřicítce je až překvapivě tichý. Oba nové motory vyrazily i na 111 kilometrů dlouhý okruh, na němž MF DNES sleduje spotřebu testovaných aut. Na trase vedoucí přes dálnice, obce i mimo městské silnice polykala Octavia 1.4 16V v průměru 5,8 litru na 100 kilometrů, spotřeba Octavie kombi 1.6 byla o litr vyšší.
Octavie v měření MF DNES
Motor (kW) |
Zrychlení 0-100 km/h (s) |
Zrychlení 0-400 m (s) |
Zrychlení (IV.) 50-90 km/h (s) |
Zrychlení (V.) 80-130 km/h (s) |
1.4 16V (55)2) | 16,0 | 20,0 | 15,0 | 33,0 |
1.6 (55)1)2) | 17,3 | 20,4 | 14,1 | 36,0 |
1.6 (74)1)2) | 13,1 | 18,7 | 11,6 | 23,5 |
1.6 (74)1)3) | 14,3 | 19,2 | 13,4 | 27,7 |
1.6 (75)3) | 14,3 | 19,2 | 13,9 | 31,0 |
2.0 (85)2) | 11,6 | 17,7 | 10,5 | 22,0 |
1.8 T (110)3) | 8,7 | 16,6 | 8,8 | 16,1 |
1.8 T 4x4 (110)3) | 10,6 | 17,2 | 8,7 | 16,0 |
1.8 T RS (132)2) | 8,3 | 16,3 | 8,9 | 14,2 |
1.9 TDI (66)2) | 13,9 | 19,1 | 10,1 | 22,7 |
1.9 TDI (81)2) | 11,9 | 18,3 | 8,7 | 16,6 |
1.9 TDI 4x4 (66)1)3) | 16,2 | 20,1 | 11,9 | 27,1 |
Pramen: ÚSM
Očima desingéra
Oproti prvním modelům octavie se na poslední verzi mnoho nezměnilo, a tak práce designérů na vzhledových úpravách připomínají spíše jemné dobrušování identity a sebevědomí. Prakticky jediná výrazná změna se odehrála v interiéru, kde je nová palubní deska opravdovým skokem vpřed.
JAN PROKOP, autor je spolupracovník redakce
Prognóza odhadce
Za velmi zachovalou octavii 1.4 dostane její majitel v roce 2005 přibližně 195 tisíc korun. Nový motor 1.6 bude bezesporu pozitivně působit ve všech směrech. Lze předpokládat, že zájem poroste ve všech cílových skupinách a nízkou ztrátou hodnoty vůz bude brzy konkurovat i dieselům. Rozdíl v procentech z ceny nového auta bude ve srovnání s verzí s menším motorem zřejmě nevýznamný - auto po pěti letech provozu bude prodejné za zhruba 250 tisíc korun, ale zájem o něj bude vyšší než v případě modelu 1.4.
PETER KOLNÍK, autor je spolupracovník redakce
Škoda Octavia 1.4 (55 kW) |
Škoda Octavia 1.6 (75 kW)kombi |
Škoda Octavia 1.6 (75 kW) kombi zezadu |
Škoda Octavia 1.4 (55 kW) a 1.6 (75 kW) kombi |
Škoda Octavia 1.4 (55 kW) a 1.6 (75 kW) kombi |
Škoda Octavia 1.4 (55 kW) zezadu |