Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nové nařízení: všechny autonovinky musí mít stabilizační systém ESP

aktualizováno 
Evropská komise slaví ve svém boji za zvýšení dopravní bezpečnosti další úspěch. Od prvního listopadu musí mít všechna osobní vozidla nově uvedená do prodeje v EU stabilizační systém známý nejčastěji pod zkratkou ESP v povinné výbavě. A v nadcházejících letech se počet bezpečnostních systémů, které budou v základní výbavě, ještě rozšíří.

Řidička, která dostala smyk na namrzlém mostě u Královského Poříčí, prorazila ocelové zábradlí a spadla i s vozem do řeky Ohře. | foto: HZS Karlovarského kraje

V roce 2001, kdy se počet lidí usmrcených na silnicích vyšplhal na 50 000, si dala Evropská komise za cíl snížit počet obětí na silnicích EU do roku 2010 na polovinu.

Chrání lidi a šetří peníze

A protože následný výzkum ukázal, že hlavní příčinou nehod se smrtelnými následky je smyk a zavedení ESP jako povinného systému by za jeden rok ušetřilo 16 miliard eur, schválil Evropský parlament povinnost vybavit od 1. listopadu 2011 všechna vozidla nově homologovaná v Unii stabilizačním systémem.

Zdemolované auto a strom, do kterého po smyku narazilo.

Nové nařízení platí pro veškeré nové modely osobních a užitkových vozidel. Od listopadu 2014 bude toto pravidlo platit již pro všechny nové automobily.

Důležitější než airbag

"Systém ESP dokáže předejít smyku až v 80 procentech případů. Hned po bezpečnostním pásu je to nejdůležitější bezpečnostní systém ve vozidlech," říká Werner Struth, prezident divize řízení podvozkových systémů společnosti Bosch, která je největším dodavatelem protismykového systému na světě.

V roce 2010 bylo na celém světě vybaveno systémem ESP 41 procent všech osobních a užitkových vozidel pod šest tun, v Evropské unii ho využívá 63 procent vozidel.

Elektronické stabilizační systémy mají za úkol zajistit bezpečné chování vozu v mezních situacích, zejména při průjezdech zatáček nebo na kluzkém povrchu.

(Ilustrační snímek)

Systém vyhodnocuje během jízdy množství parametrů. V případě, že hrozí nebezpečí smyku, systém přibrzďuje jednotlivá kola a je tak schopen v rámci fyzikálních zákonů vrátit vůz do původního směru.

Jízdní situace se vyhodnocuje z údajů o příčném zrychlení a otáčení vozu okolo svislé osy. Pokud systém zjistí odchylku od standardních hodnot, ESP zasáhne. Upraví se točivý moment motoru a je přibrzděno jedno nebo více kol, čímž se odstraní nežádoucí pohyb vozidla.

Stabilizační systém umí korigovat nedotáčivost a přetáčivost vozu při jízdě v zatáčkách. Nedotáčivost je korigována přibrzděním zadního vnitřního kola. Při přetáčivosti se přibrzďuje přední vnější kolo.

Bezpečnostní systémy přibývají

Kromě ESP budou v roce 2015 u všech registrovaných vozidel povinné například také systémy prediktivního nouzového brzdění a varování před opuštěním jízdního pruhu pro užitková vozidla s hmotností nad 3,5 tuny a pro minivany a autobusy s více než osmi sedadly.

Podle Ústředního automotoklubu ČR navíc dojde ke zrušení a nahrazení více než 50 stávajících nařízení Evropské unie a více než 100 doplňujících nařízení novými směrnicemi. Počínaje listopadem 2012 budou ještě více snižovat spotřebu paliva povinné pneumatiky s nízkým odporem valivého tření a systémy pro monitorování tlaku v pneumatikách.





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ferdinand Porsche se svým zkušebním, nejúspěšnějším vozem Volkswagen Brouk
Vychází kniha o Porscheho začátcích pod hákovým křížem

Pro Ferdinanda Porscheho bylo bodem zvratu setkání s Adolfem Hitlerem. Po špatných obchodech byl automobilový inženýr značně zadlužený, když v květnu roku 1933...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Nissan Dayz Roox
Japonská aféra: výrobce hliníku lhal o kvalitě, automobilky mají poplach

Druhý největší výrobce oceli v Japonsku Kobe Steel se přiznal, že falšoval údaje o kvalitě některých produktů dodaných zhruba 200 společnostem. Mezi nejvíce...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.