Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nové předpisy asi zvednou zájem o lehké motocykly

aktualizováno 
Nové silniční předpisy daly novou možnost nejmladším motoristům - s lehkými motocykly s objemem motoru do 125 cm 3 a s výkonem do 11 kilowattů lze jezdit už od 16 let.
s lehkými motocykly s objemem motoru do 125 cm 3 a s výkonem do 11 kilowattů lze jezdit už od 16 let. Změnil se tak stav, kdy stroj větší než moped či malý motocykl bylo možné sedlat až od 17 roků. Odborníci očekávají, že novinka ovlivní zájmy kupců na trhu nových i jetých motorek: zřejmě se zvedne poptávka právě po stopětadvacítkách.

Do letošních změn v dopravních předpisech se jezdilo s mopedy a malými motocykly do 50 cm 3 od 15 let a s ostatními motorkami bez ohledu na objem motoru od 17 roků. Nyní patnáctiletá hranice pro moped a malý motocykl zůstává, ale je omezena konstrukční rychlostí stroje do 45 kilometrů v hodině, což výběr nejmenších motorek či skútrů omezuje. Proto se budou mladí jezdci zřejmě víc zajímat o stroje o kategorii výš - sice si rok počkají, ale odměnou jim bude skutečná motorka, mnohdy věhlasných značek Yamaha, Honda, Suzuki, Aprilia... "Věc má ale háček: ve třídě do 125 cm 3 a 11 kilowattů výkonu je na trhu málo kvalitních jetých motorek," upozorňuje Martin Kříž, pražský prodejce nových i starších motocyklů japonské značky Yamaha, která je nejprodávanějším novým zahraničním strojem v tuzemsku. "Dosud se totiž v Česku z nových motocyklů ročně prodala asi polovina nejmenších padesátek a z druhé poloviny byla tradičně většina velkých a silných strojů, nejčastěji chopperů. Také dovozci ojetin ze zahraničí se podřizovali zájmu - vozili malé skútry a mopedy nebo opět velké motorky." Dealeři zahraničních značek na novou situaci reagovali rychle - do nabídky v nejednom případě zařadili stopětadvacítky s utlumeným výkonem, které se "vejdou" do 11 kilowattů. Nebyl to problém - takové motorky požaduje nejedna země Evropské unie, a jsou tedy k dispozici. O přízeň mladých motocyklistů budou ve třídě lehkých strojů do 125 cm3 a výkonu 11 kilowattů bojovat s motorkami - s choppery, klasickými i sportovními stroji a endury také skútry. Ty jsou sice praktičtější a komfortnější pro městskou jízdu, může je využívat celá rodina a k jejich výhodám patří třeba i šikovné úložné prostory, leč nejmladší jezdce mnohdy plně neuspokojí. "U motorky se řadí, lze s ní vyjet i na delší výlety, s některými typy často i do lehčího terénu. To jsou důvody, které klukům zřejmě učarují víc než jednotvárné služby obyčejného skútru s kapotáží," pokračuje Martin Kříž. A dále upozorňuje, že právě šestnácti- sedmnáctiletí kluci sice vždycky najdou důvod k brázdění měst, nicméně pro lákavější příměstské vyjížďky je motorka přece jen o něco vhodnější. "Situace je však nová a čas ukáže, k jakým strojům se přízeň motocyklistů obrátí," konstatuje Martin Kříž. "Při všech změnách se podle mého názoru nemusí ani malé padesátky bát o své zákazníky."

Zastoupení motocyklových značek v ČR 1)

značka registrovaných průměrné stáří 3)

Jawa 2) 522 222 33,10
ČZ 76 623 35,60
Simson 59 613 13,94
Honda 10 946 9,78
Yamaha 10 511 8,12
MZ 10 112 11,64
Manet 8 995 37,47
ostatní 38 065 -
celkem 737 087 29,903

Poznámka: 1) k začátku letošního roku; 2) včetně malých motocyklů, kterých je registrováno zhruba čtvrt milionu; 3) roky
Pramen: Sdružení automobilového průmyslu

Nové rozdělení řidičských průkazů na motocykly

skupina oprávnění pro minimální věk

AM lehké a malé motocykly 15 let
s konstrukční rychlostí do 45 km/hod

A1 lehké motocykly 16 let 1)
do 125 cm3 a do 11 kW

A motocykly do 25 kW 18 let
nebo do 0,16 kW/kg

A motocykly nad 25 kW 21 let
nebo nad 0,16 kW/kg

Poznámka: dosavadní držitelé skupiny M pro malé motocykly a mopedy dostanou A1 s omezením do 50 cm3
Pramen: MF DNES

Aprilia RS 125 - 149 990 Kč

Odborníci stroj hodnotí jako zdařilou repliku závodního speciálu. K přednostem motorky sportovního charakteru patří rám z lehké slitiny. S 11 kilowatty výkonu je italský dvoudobý kapalinou chlazený jednoválec na maximální hranici toho, co nové předpisy dovolují jezdcům od 16 let.

Výkon 11 kW při 7000 ot/min
Brzdy kotoučové
Hmotnost 130 kg
Nádrž 13 I
Max. rychlost 128 km/hod
Spotřeba 5 I/100 km

Cagiva Planet 125 - 139 300 Kč

Další stroj, který se dodává na zdejší trh "utlumený" na 11 kilowattů výkonu, aby mohl sloužit motocyklistům od 16 let. Vychází z osvědčeného modelu Mito, ovšem chybí mu plastová kapotáž. V Itálii - v zemi jeho původu - patří dvoudobý kapalinou chlazený jednoválec k oblíbencům.

Výkon 11 kW při 9000 ot/min
Brzdy kotoučové
Hmotnost 120 kg
Nádrž 12,5 I
Max. rychlost 115 km/hod
Spotřeba neuvedena

Daelim Daystar 125 - 92 900 Kč

Malý chopper je i vzhledem ke svému jihokorejskému původu levnější než klasika. Model se čtyřdobým vzduchem chlazeným jednoválcem je už roky úspěšnou vlajkovou lodí značky, která se specializuje právě na stroje nižších objemů. Daystar na první pohled zaujme množstvím chromu.

Výkon 9,7 kW
Brzdy kotoučová vpředu, bubnová vzadu
Hmotnost 160 kg
Nádrž 17,3 I
Max. rychlost 115 km/hod
Spotřeba 3,6 I/100 km

Daelim VT 125 Evolution - 89 900 Kč

Opět chopper z jihokorejské firmy, s mladším modelem Daystar má společný čtyřdobý vzduchem chlazený jednoválec. Budí dojem, že se jedná o motorku daleko silnější. Model není dlužen pověsti značky, ke které patří solidní výrobní zpracování.

Výkon 9,7 kW
Brzdy kotoučová vpředu, bubnová vzadu
Hmotnost 155 kg
Nádrž 11,2 I
Max. rychlost 112 km/hod
Spotřeba 2,5 I/100 km

Honda XL 125V Varadero - 149 000 Kč

Japonská novinka je výkonem rovněž na hranici 11 kilowattů. Nové cestovní enduro se slavným názvem má čtyřdobý kapalinou chlazený vidlicový dvouválec, k přednostem patří dobrá ovladatelnost, v nepohodě jezdec ocení plexištít a polokapotáž.
Výkon 11 kW při 11 000 ot/min
Brzdy kotoučové
Hmotnost 149 kg
Nádrž 17,5 I
Max. rychlost 110 km/hod
Spotřeba neuvedena

Jawa Dandy 125 - 59 050 až 65 760 Kč

Tuzemský výrobek z Týnce je vhodný pro silnici i lehčí terén, má vzduchem chlazený čtvřdobý jednoválec, který je vyráběný v licenci Hondy. K přednostem patří jednoduchost, cenou však srovnává krok až převyšuje silnější stroje Jawa 350.

Výkon 9,4 kW při 9000 ot/min
Brzdy kotoučové
Hmotnost 103 kg
Nádrž 6,5 I/100 km
Max. rychlost 108 km/hod
Spotřeba 3,1 I/100 km

Jawa 100 Robby - 42 740 Kč

Působí dojmem malého motocyklu s větším motorem (čtyřdobý vzduchem chlazený jednoválec). Podvozek pochází z osvědčeného modelu Mosquito. Někoho možná udiví, že na první pohled lehce vyhlížející reprezentant tuzemské Jawy má kromě dalšího také elektrický spouštěč.

Výkon 5,5 kW při 8000 ot/min
Brzdy kotoučová vpředu, bubnová vzadu
Hmotnost 77,5 kg
Nádrž 6,5 I
Max. rychlost 81 km/hod
Spotřeba 1,7 I/100 km

Kawasaki KMX 125 - 125 000 Kč

Lehké japonské enduro s dvoudobým kapalinou chlazeným jednoválcem je dobré pro začátečníky, kteří občas hodlají zabrousit i do lehčího terénu. Starším dojmem působící vizáž neznamená, že by stroj nedisponoval současnou technikou.

Výkon 11 kW při 8500 ot/min
Brzdy kotoučové
Hmotnost 110 kg
Nádrž 9,3 I
Max. rychlost neuvedena
Spotřeba neuvedena

Kawasaki BN 125 - 149 000 Kč

Na zdejším trhu nejmenší a nejlevnější cruiser tradiční japonské značky má čtyřdobý vzduchem chlazený jednoválec. Odborníci konstatují, že slibuje nenáročnou a pohodlnou jízdu i lidem, kteří s motocykly mají minimální zkušenosti.

Výkon 9 kW při 9500 ot/min
Brzdy kotoučová vpředu, bubnová vzadu
Hmotnost 128 kg
Nádrž 13 I
Max. rychlost 100 km/hod
Spotřeba neuvedena

MZ 125 SM/SX - 132 000/ 128 000 Kč

Novinka tradiční německé značky - enduro se čtyřdobým kapalinou chlazeným jednoválcem - se na trhu v Česku objeví až v průběhu hlavní motocyklové sezony. Model SX bude nepatrně skromnější než SM. Stroj si dělá ambice i pro jízdu v těžším terénu.

Výkon 11 kW při 9000 ot/min
Brzdy kotoučové
Hmotnost 133 kg
Nádrž 13,5 I
Max. rychlost 110 km/hod
Spotřeba neuvedena

MZ RT 125 - 125 000 Kč

Klasický motocykl s prvním původním čtyřdobým motorem vodou chlazeným jednoválcem - známé německé značky má rovněž výkon na samé hranici, která je stanovena pro jezdce od 16 roků. Předností je moderní design i podvozek, solidní je i výrobní zpracování.

Výkon 11 kW při 9000 ot/min
Brzdy kotoučové
Hmotnost 133 kg
Nádrž 13,5 I
Max, rychlost 115 km/hod
Spotřeba neuvedena

Suzuki VL 125 Intruder LC - 168 900 Kč

Japonský chopper má velikost známého Intruderu 250, jen dvouválcový čtyřdobý a vzduchem chlazený motor do V je menší a samozřejmě slabší. I tuto stopětadvacítku z kategorie dražších mohou sedlat jezdci od 16 let věku.

Výkon 10kW při 10 500 ot/min
Brzdy kotoučová vpředu, bubnová vzadu
Hmotnost 140 kg
Nádrž 12 I
Max. rychlost neuvedena
Spotřeba neuvedena

Yamaha XVS 125 Drag Star - 169 487 Kč

Klasický chopper japonské firmy patří ke skvostům mezi stopětadvacítkami. Má čtyřdobý vzduchem chlazený vidlicový dvouválec a vizáž vskutku velkého motocyklu. Na trhu v Česku je letošní novinkou. Je ve spodní řadě mezi Drag Star, která zahrnuje spektrum od 125 až do 1600 cm3.

Výkon 8,4 kW při 10 000 ot/min
Brzdy kotoučová vpředu, bubnová vzadu
Hmotnost 139 kg
Nádrž 9,5 I
Max. rychlost 97 km/hod
Spotřeba 3,4 I/100 km

Yamaha TW 125 - 114 903 Kč

Japonský stroj se čtyřdobým vzduchem chlazeným jednoválcem je na první pohled typický silnými koly s hrubým dezénem. Nízko položené sedlo spolu se širokými řídítky přispívají k jízdním vlastnostem, jaké ocení třeba i v lehčím terénu také málo zkušení jezdci.

Výkon 8,7 kW při 9000 ot/min
Brzdy kotoučová vpředu, bubnová vzadu
Hmotnost 118 kg
Nádrž 7 I
Max. rychlost 100 km/hod
Spotřeba 2,8 I/100 km

Yamaha DT 125R - 129 341 Kč

Typické enduro japonské značky si poradí i s těžším terénem, má dvoudobý kapalinou chlazený jednoválec. Předností je jednoduchá koncepce. Stroj patří k nejoblíbenějším svého druhu ve světě, byt se s ním pro závodní snažení počítat nedá.

Výkon 9 kW při 7000 ot/min
Brzdy kotoučové
Hmotnost 109 kg
Nádrž 10 I
Max. rychlost 105 km/hod
Spotřeba 4,5 I/100 km

Yamaha SR 125 - 99 838 Kč

Jeden z nejlevněnších motocyklů v nabídce japonské Yamahy má čtyřdobý vzduchem chlazený jednoválec. Jedná se o klasický lehký stroj, který je vhodný k nejvšednějšímu cestování po městech i do zaměstnání, ale mladé jezdce zřejmě neuchvátí.

Výkon 9 kW při 8500 ot/min
Brzdy kotoučová vpředu, bubnová vzadu
Hmotnost 104 kg
Nádrž 10 I
Max. rychlost 110 km/hod
Spotřeba 2,8 I/100 km






Autor:


Nejčtenější

Boj proti mamataxi začíná. Vídeňská škola jim dala stopku

Ilustrační snímek

Od září do začátku listopadu letošního roku probíhá před základní školou ve Vereinsgasse ve vídeňské čtvrti...

Děti se před školou bojí, rodiče ignorují dopravní předpisy, tvrdí sdružení

Klasická situace před jednou ze základních škol v Praze. Rodiče vezou děti do...

Děti v Praze vozí čím dál častěji do školy jejich rodiče, zjistilo občanské sdružení Pražské matky. Podle něj...



KVÍZ PRO ŘIDIČE: Zvládli byste závěrečný test v autoškole? Otestujte se

Ilustrační snímek

Vyzkoušejte si, zda byste obstáli při závěrečném testu v autoškole. V novém seriálu iDNES.cz postupně najdete dvanáct...

Autofotka týdne: Kalendář na třináct měsíců ozdobí dílnu

Kalendář Liqui Moly na rok 2019

Krásky z plakátů byly neodmyslitelnou ozdobou dílen a plechových šatnových skříněk. Dnes jich je o poznání méně. Nový...

Tři dětské sedačky v autě: ne každý rodinný vůz sveze pět lidí

Dětské autosedačky jsou od 1.7.2006 povinné na všech typech komunikací.

Rodiny se třemi dětmi musí při koupi auta ze svých přání hodně slevit. Ne každý rodinný vůz se třemi sedadly vzadu...

Další z rubriky

Výročí Dieselgate: soudy, miliardové pokuty a rostoucí síla Volkswagenu

Právě motory TDI způsobily Volkswagenu dalekosáhlé problémy.

Přesně před třemi lety vyšla ve světových agenturách nenápadná zpráva o potížích koncernu Volkswagen v USA kvůli měření...

Elektromobilita startuje. Audi e-tron chce být především normální SUV

Audi e-tron

Audi oficiálně představilo svůj první sériový elektromobil e-tron. SUV slibující dojezd přes 400 kilometrů se ukázalo v...

Anketa: Hlasujte o nejhorší auto světa

Anketa: Hlasujte o nejhorší auto světa

Dan Neil, Pulitzerovou cenou oceněný autonovinář, sestavil pro slavný magazín Time seznam padesáti nejhorších aut všech...

Najdete na iDNES.cz