Zamaskovaná Škoda Octavia na Grossglockneru

Zamaskovaná Škoda Octavia na Grossglockneru | foto: Josef Kulatýpro iDNES.cz

Nová octavia bude již letos, rapid dostane za rok větší kufr

  • 140
Výroba nové generace octavií začne na podzim. Rozšíření modelové řady nenápadně mění i ceníky automobilky. Ceny octavie se vrátily opět nad tři sta tisíc korun.

Nejprodávanější český vůz, Škoda Octavia, dostane již letos po čtyřech letech od poslední velké úpravy svého nástupce. Škoda Auto sice oficiálně jeho podobu představí pravděpodobně až příští březen na autosalonu v Ženevě, ale už letos pomalu začne výroba na rozšířené lince v Mladé Boleslavi. MF DNES to potvrdily zdroje z automobilky i od dodavatelů.

"Novou octavii představíme na začátku roku. To je jediné, co k tomu mohu sdělit," potvrdil Jozef Baláž, mluvčí automobilky. Škoda Auto má už vyrobené první prototypy nových octavií, samotná výroba začne postupně na podzim. Už na sklonku roku vypustí firma první obrázky nového vozu, který má používat stejný podvozek jako nový Volkswagen Golf (platforma MQB).

Strategie automobilky v odhalování nových modelů prošla v poslední době velkou změnou: firma netají podobu vozu až do poslední chvilky před největšími autosalony, ale ukazuje ji i několik měsíců před oficiální světovou premiérou. Tak tomu bylo i v případě nových vozů Citigo a Rapid.

V těchto dnech končí výroba modelu Octavia Tour, pod kterým se skrýval levnější předchůdce současného modelu. Levnou octavii nahradí v nabídce právě rapid. Ten už automobilka vyrábí, ale zatím jen v omezeném rozsahu. Představí ho oficiálně v Paříži v září, pak ho pustí i do prodeje. Podle informací MF DNES bude náběh výroby postupný a letos se nemá vyrobit v Mladé Boleslavi
více než deset tisíc aut nové modelové řady. Jisté je navíc i to, že rapid dostane další podobu: po liftbacku (sedanu s otvírací zadní částí i s oknem, stejně, jako má octavia) připravuje firma na příští rok i spuštění výroby modelu s větším a prostornějším kufrem, pracovně označovaného jako spaceback.

Nepůjde o klasický kombík, to už dříve představitelé firmy vyloučili: zejména na asijských trzích totiž není o takové vozy příliš velký zájem. "Půjde spíše o netradiční způsob otvírání zadních dveří," naznačil zdroj z automobilky. Vůz ale
může vypadat jako malé kombi. V koncernu má podobně netradiční řešení například Audi u vozu Audi A3 Sportback. Mělo by jít auto na pomezí hatchbacku a kombíku, podobně tvarovaný model teď začíná prodávat Volvo jako model V40.

Škoda Auto si už u Úřadu průmyslového vlastnictví nechala zaregistrovat pro tento model v květnu několik označení: Funback, Streetback a Backstar.

Blížící se konec současné generace octavií přináší i velmi zajímavou situaci v cenících. Automobilka na začátku května oznámila, že přijde se speciální akcí na takzvanou Octavii Champion. Dieselový model začínal na 339 tisících korun, benzinový turbomotor 1,4 litru už na 319 tisících. Na čas se tento ceník objevil i na oficiálních stránkách Škody Auto, potom však zmizel. Jinak stojí podle ceníků nejlevnější octavia 334 tisíc, ale se slabším benzinovým motorem.

Automobilka tento obrat vysvětluje marketingovým rozhodnutím soustředit se na propagaci akčních modelů pod názvem Champion pouze u fabií a roomsterů. Zájemce o levnější octavii však mohou překvapit někteří dealeři. Ti potvrzují, že auta této specifikace dostali, ale bylo jich málo. Podle nich Škoda Auto nechce hlasitě existenci tohoto modelu propagovat, aby si "nepodstřelila" ceny ojetých octavií a zároveň nezkazila cenově trh pro příchod nového modelu. Ten by totiž už měl mířit do střední třídy, kam octavie postupem času dorostla, a tomu bude uzpůsobena pravděpodobně i jeho cena.

Během roku Škodovka rozšířila svou nabídku o dva nové modely. Mění se tím i přístup k jejím nejprodávanějším vozům, octavii a fabii. Skončila doba, kdy se dala fabia pořídit pod dvě stě tisíc korun a octavia pod 300 tisíc korun. Segment s cenou pod 200 tisíc obsadilo citigo, pod tři sta tisíc korun nasadí firma rapid.

Dealeři tak mají těžkosti s prodejem hlavně u takzvaných ročních aut, tedy zánovních ojetin často po zaměstnancích automobilky, jejichž ceny se kvůli akční nabídce na modely Champion často obratem srovnaly s cenou nového auta, byť třeba hůře vybaveného. "Jednáme s automobilkou o nějaké formě podpory prodeje těchto ojetin," uvedl jeden z prodejců ve značkovém autobazaru.

Nová octavia bude sportovnější

Šéfdesignér Škody Jozef Kabaň před představením rapidu prozradil něco málo o vzhledu nové octavie. Ta bude i díky rapidu posazena o trochu výš v portfoliu Škodovky. Bude mít odlišnou nabídku motorů a hlavně dostane výbavu, ve které budou nejmodernější bezpečnostní a asistenční systémy. "Nová octavia je hotová, všechno je připravené," potvrdil Kabaň. Teď probíhá náročné testování. "Octavia vypadá velmi sportovně. Myslím, že se bude líbit," dodává. "Vždycky, když ji vidím, jsem spokojený," říká s úsměvem.

Nahlédněte do designcentra Škody – vstup zde

,