Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nové škodovky se českým zákazníkům vozí i ze Španělska

  10:16aktualizováno  10:16
Až si půjdete koupit do některého z českých autosalonů novou škodovku, podívejte se na počítadlo ujetých kilometrů. Bude ukazovat nulu. To neznamená, že auto už nezdolalo tisíce kilometrů napříč Evropou upoutané na přívěsu kamionu.

Kvůli nižší ceně křižují Evropu kamiony naložené auty. | foto: Škoda auto

Na první pohled nedává převážení automobilů napříč Evropou smysl, kvůli silné koruně se však tomuto byznysu v Česku daří. Díky rozdílným cenám aut u nás a v Evropě se například škodovky do českých autosalonů vozí až ze Španělska nebo Slovinska. A naopak, pro některé volkswageny či opely si do Čech jezdí Němci.

"Aut se takto převáží čím dál více," říká jeden z obchodníků, který si přál zůstat v anonymitě.

I když jde o naprosto legální byznys, obchodníci o něm nemluví, a pokud přeci jenom promluví, pak pod podmínkou anonymity. Zapírají i dealeři, o kterých MF DNES ví, že takto auta vozí.

Tento trend tu je, to můžu potvrdit. My se na to nespecializujeme, jen nárazově si u nás některý z obchodníků takové převozy objedná," potvrzuje Stanislav Havelka, majitel společnosti Havetrans, která se specializuje na převážení automobilů.

Překupování aut umožnil náš vstup do Evropské unie a urychluje ho silná koruna. "Je to byznys postavený hodně na kontaktech a na důvěře," říká jeden z obchodníků.  "Nejčastěji se auta vozí v rámci různých cenových akcí, které platí třeba jen na jednom trhu," zdůrazňuje dealer nárazovost převozů.

Nejčastější dovozy do Česka míří z Německa a ze Slovenska, stále častěji se však objevují i importy ze Španělska, Itálie nebo Slovinska.

Kolik se v převážecím byznysu točí peněz, lze jen odhadovat, protože přesná čísla neexistují. Hranice Česka každý rok překročí v obou směrech tisíce vozů v hodnotě desítek milionů korun. Prodejci aut hlavně v pohraničí potvrzují, že mají dost zákazníků z Německa.

Například Import Volkswagen Group v Česku loni prodal o několik set aut více, než kolik jich české úřady nakonec registrovaly. Důvod je jednoduchý: některá auta mířila rovnou za hranice. "Nesledujeme osud konkrétních prodaných vozů, ale pohyb zboží v rámci EU je běžný stav a týká se celé řady komodit, nikoliv jen aut," říká mluvčí IVG Jan Klíma.

Automobilky přizpůsobují své ceny v jednotlivých zemích podle toho, co jim tamní trh dovolí. V Česku například většina zákazníků vyhledává menší vozy a velká konkurence tlačí u těchto aut ceny v porovnání s Německem dolů.

Na německém trhu se naopak automobilky přetahují o zákazníky, kteří touží po větších autech. Při porovnání s českým trhem se proto ceny takových aut pohybují níže a českému zákazníkovi se vyplatí vozidlo dovézt.

"Nesoustředíme se na takové vozy, ale občas takovou nabídku dostaneme. Pokud na ní zákazník trvá, vyhovíme mu a seženeme mu takové auto," říká majitel autosalonu NH Car Václav Nimč. Podle něj se ze zahraničí vozí hlavně nejdražší modely škodovek, kde může zákazník ušetřit nejvíc.

Dodává však, že pro velké autorizované dealery nemá dovoz vozů ve velkém smysl - s automobilkami totiž podepisují smlouvy na určitý počet vozů, které musí prodat.

Podle Nimče mají takto dovážená auta také své nevýhody. "Například standardní výbava vozů pro španělský nebo italský trh se liší třeba provedením topení," říká. V našich podmínkách by takové auto hůř topilo.

Podle mluvčího Škody Auto Evžena Krauskopfa se mladoboleslavská automobilka převážením vozidel zatím nebude zabývat, protože nejde o výrazný jev.

Převážení aut napříč Evropou se dostává do rozporu se současnou "zelenou politikou" evropských automobilek - při transportu aut z jedné země do druhé a zpět se zbytečně zatěžuje životní prostředí a navíc se ničí přetížené dálnice.

Levnější auta cena ČR cena jinde
Škoda Roomster Scout 1,9 TDi 519 900 Španělsko 472 752
Škoda Octavia Combi Scout 2,0 TDI 815 900 Španělsko 703 302
VW Polo 1,2l 44 kW Comfortline 269 900 Německo 325 045
Opel Corsa 1,2 l Cosmo 376 900 Německo 389 050
Pozn: ceny v korunách, přepočítané podle kurzu 25,10 Kč za euro
Pramen: oficiální ceníky automobilek

Autoři:




Nejčtenější

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Na palubním počítači nového GAZu si zahrajete i Tetris.
VIDEO: Facebook v autě? Ten má každý druhý, to ruská dodávka má Tetris

Тетрис, latinkou Tetris, je asi nejslavnější počítačová videohra všech dob. V roce 1984 ji vyvinul Rus Alexej Pažitnov....  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Partisan One
Autofotka týdne: Nejdrsnější offroad Partisan je jako z české stavebnice

Pár dobrých věcí naše země v pupku Evropy světu přeci jen dala, jednou z nich je stavebnice Merkur. Juri Postnikov si s ní určitě musel hrát, jinak by ho...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.