Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nové testy dětských sedaček: protisměrné uspěly při čelním střetu

  14:00aktualizováno  14:00
Nejnovější testy autoklubů západní Evropy přinášejí výsledky deseti dětských autosedaček. Novinkou jsou sedačky pro děti do čtyř let, které se umísťují proti směru jízdy. Ukázaly své kvality hlavně při čelním crash testu. Protisměrné sedačky jsou jinak běžně užívané u nejmenších dětí do jednoho roku.

Test dětských sedaček | foto: ADAC

Podzimní test deseti nových modelů navazuje na velké srovnání z letošního jara. V každé kategorii se mezi desítkou zkoušených sedaček najdou kvalitní, bezpečné. Autokluby zkoušejí bezpečnost při crash testech, hodnotí jednoduchost instalace, komfort pro děti a náročnost údržby.

Na testu se podílela také německé spotřebitelská organizace Stiftung Warentest, která připomíná hlavní důvody pro používání dětských zádržných systémů: "Riziko poranění je vysoké. Náraz v rychlosti 50 km/h odpovídá pádu z třetího patra. Proto mohou děti cestovat v autech jen ve speciálních sedačkách. Obzvláště dobře dopadají v testech takové, které využívají systém isofix."

Tentokrát však uspěla také sedačka pro úplně nejmenší děti, o jejíž spojení s autem se stará jen bezpečnostní pás. Bez použití kovových úchytů isofix. Jmenuje se Römer Baby Safe Sleeper a je určena předčasně narozeným dětem.

Novinky se dočkala také třída sedaček pro děti do 4 let nebo 18 kilogramů. Dosud se mezi nimi nabízely výhradně takové, které se připevňují ve směru jízdy. Dvě firmy však nyní přišly s protisměrnými sedačkami. Jedná se o produkty Wavo Fix XL Isofix a Recaro Polaric. Výborné výsledky při čelních crash testech však vyvažuje několik záporů.

Děti ve věku od jednoho roku si cestování autem mnohem více užijí, když mohou sledovat okolí podobně jako dospělí, s nimiž jsou v běžných sedačkách více v kontaktu. Každý rodič ví, jaké je to, cestovat s nudícím se dítětem.

Protisměrná sedačka v této třídě je navíc rozměrná a vyžaduje více místa, problém je také s prostorem pro nohy malých cestujících.

Z těchto důvodů se řada dalších výrobců sedaček do protisměrných systémů nepouští. Zájemcům o koupi autosedačky se vyplatí prostudování výsledků třeba i několika srovnávacích testů z poslední doby, aby si udělali obrázek o té kategorii, do níž dítě právě dorůstá.

Zdaleka však nestačí vybrat bezpečnou sedačku, neméně důležitá je její instalace do auta. Ne všem řidičům a řidičkám se to daří. Ukázal to nedávný průzkum německého autoklubu ADAC. Jeho zástupci kontrolovali, zda rodiče přivážejí děti ráno ke školám správně připoutané. 26 procent školáků nesedělo v sedačce vůbec a 11 procent dětí nebylo v sedačce usazeno předpisovým způsobem.

ADAC testy dětských autosedaček 2008 bezpečnost obsluha komfort údržba hodnocení ADAC
do 10 kg (+), do asi 1 roku
Römer Baby Safe Sleeper ++ + + + +
do 13 kg (0+), do asi 1,5 roku
HTS Besafe Izi Sleep Isofix + + + + +
Peg Perego Primo Viaggio Tri-Fix Isofix + + + 0 +
Bugaboo Carseat + + 0 + +
do 18 kg (0/I), do asi 4 let
Wavo Fix XL Isofix + + 0 + +
9-18 kg (I), asi 1-4 roky
Römer King Plus + + + + +
Recaro Polaric + 0 0 + 0
Wavo Fix XL 0 + + + 0
15-36 kg (II/III), asi 4-12 let
Römer Kid + ++ + + +
Casualplay Protector Fix + + + 0 +

hodnocení
++ výborný
+ dobrý
o uspokojivý
& dostatečný
- nedostatečný

Autoři:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Němci vyvíjejí auto se slunečním pohonem, objednává se zatím bez baterek

Německá automobilka Sono Motors vyvíjí elektromobil Sion se solárními články na...

Německá společnost Sono Motor pracuje na plně elektrickém automobilu Sion, který má v karoserii zabudované solární...

Pojízdné vraky i prémiová auta: ukrajinské silnice jsou plné kontrastů

UAZ 3303 Buchanka

Na Ukrajině prakticky neexistuje střední třída. Žijí tam buď boháči, nebo lidé s nízkými příjmy. A tyto rozdíly zrcadlí...

Najdete na iDNES.cz