Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nové vozy nepotřebují zástěrky

aktualizováno 
-
Zástěrky za zadními koly automobilů pomalu končí. "Nové modely schvalujeme od letošního ledna podle globální homologizace. Vyhovuje-li tedy vůz směrnicím Evropské unie, schválíme ho k provozu i v tuzemsku. Týká se to i zadních lapačů nečistot, které se v západní Evropě nepoužívají. Nevyžadujeme je proto ani v Česku," říká Josef Pokorný z ministerstva dopravy. Změny v legislativě zatím využila asi polovina výrobců, kteří letos nechávali svá vozidla schválit k provozu na zdejších silnicích. Příkladem je Volkswagen Polo nebo Seat Leon, které zákazníci kupují bez zadních lapačů nečistot. "Kdyby si řidič chtěl zástěrky k novému polu dokoupit, tak mu je nemůžeme nabídnout. Volkswagen je nevyrábí," konstatuje pražský prodejce německých vozů Marian Jarina. Nic se naopak nemění na tom, že všechny vozy schválené před začátkem letošního roku zástěrky za zadními koly mít musí. Část motoristů si tak libuje, že jim u nových vozů odpadnou starosti s péčí o zástěrky náchylné k utržení, zatímco druzí láteří, neboť se jim nelíbí nečisoty a kamínky odlétající od zadních kol. Nákup nových zástěrek představuje hlavně pro majitele zahraničních aut nezanedbatelné vydání. "Pro Toyotu Yaris stojí pár zástěrek 806 korun. Ale kdyby řidič chtěl jenom jednu, zaplatí 1150 korun," uvádí pražský prodejce Toyoty Ota Rýdl. Nepoměr vysvětluje tím, že zatímco sada zástěrek patří mezi příslušenství k vozu, řadí jednu zástěrku mezi náhradní díly, a ty jsou obecně dražší. Pro Fiat Punto stojí pár zástěrek okolo tisíce korun, pro Peugeot 205 téměř 900 korun. Levnější jsou zástěrky na škodovky. Majitelé felicií koupí nový pár za 180 korun, na fabii i octavii stojí lapače 320 až 330 korun. "Řidičů, kteří lapače nečistot utrhnou, je hodně. Stačí zavadit při couvání o obrubník a zástěrky odpadnou. Pokud se strhnou i závity pro úchytné šrouby, je oprava náročnější," konstatuje prodejce fiatů Stanislav Horák. Ten soudí, že u moderních vozů se zástěrky přežily. "Tvar nárazníků je dnes takový, že zástěrky už nemají smysl. Jezdím hodně do ciziny a nemám při jízdě za auty bez zástěrek žádný problém," doplňuje Stanislav Horák. "Pominu-li bláto, které zástěrky zachytí, je jízda v dešti za autem bez zástěrek na německých dálnicích až nebezpečná," oponuje Roman Váca, vedoucí pražské zkušebny automobilů v Ústavu silniční a městské dopravy. "Vzhledem ke stavu zdejších cest jsou zástěrky vhodné i kvůli kamínkům," upřesňuje Josef Pokorný z ministerstva dopravy. "Jsem motocyklista a hned poznám, že přede mnou jede auto bez zástěrek."
Autor:






Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

UAZ 469 Hunter
Hrdina lidové armády slaví 45 let, vyzkoušeli jsme nejnovější verzi

Zatímco americká armáda má své jeepy, sovětský blok v časech studené války spoléhal nejprve na slavný GAZ 69. Na vrcholu Brežněvovy éry přišel nový vojenský...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Mnohé recyklační továrny stále spoléhají na ruční práci.
Čínu zavalily použité baterie z elektromobilů. V recyklaci leží miliardy

Čínské recyklační továrny, které se specializují na likvidaci elektroniky, před sebou mají novou výzvu. V zemi prudce roste prodej elektromobilů, které...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.