Nového passata přinese nejdřív příští rok

  • 47
Volkswagen Passat je již tradičně modelem, který je velmi žádaný a oblíbený mezi tuzemskými zákazníky. Na veřejnost proniklo několik fotografií jeho nové generace, která by měla být představena během roku 2004.

Tvarově bude nový Passat menším bratříčkem luxusního Phaetonu. Oproti stávající generaci by měl narůst o 10 cm do délky až na 4,8m.

Novou podvozkovou platformu bude sdílet s koncernovou příbuznou od Audi. Podvozek bude charakterizován vysokou tuhostí a bude využívat inovativní konstrukce náprav. Nová karoserie umožní zabudování nových motorů příčně, na rozdíl od nynějšího podélného uspořádání.


O tom že VW míří s Passatem "velmi vysoko" svědčí i plánovaná varianta s motorem W8 o objemu 4 litrů o maximálním výkonu 275kW(369koní). Závodníci, kterým bude i toto málo, snad uspokojí extrémní varianta se dvěma turbodmychadly, které ze tohoto osmiválce "dostanou" až 400koní(298kW).

Toto provedení by, dle předběžných informací, mělo nést označení R40 a navázat tak na R32 Golf. VW chce tímto provedením soupeřit s BMW řady "M", Audi řady "S" a v neposlední řadě s AMGéčky od Mercedesu.


Z "normálnějších" motorů jmenujme 1,8 turbo s výkonem 180 koní/134kW, 1,6 102koní/76kW a pak známá a úspěšná TDíčka 130/150 koní (97/112kW) v nabídce by se měl pro potřeby autopůjčoven a velkoodběratelů též objevit diesel 1,9 o výkonu 100 koní/74,5kW.


V případě převodovek by k revoluci též dojít nemělo v nabídce budou opět 5 a 6 stupňové manuální, automatické Tiptronic. Zapomenout nesmíme, ani na verzi 4motion s pohonem všech kol.


Dodejme, že karoserie bude v obvyklých variantách sedan a kombi.

Na závěr námět k diskuzi:


Passat se tlačí tam, kam nepatří

Stejně jako "lidový vůz" Volkswagen Golf už není vozem, který Evropu staví na kola a je bestsellerem mezi nejširšími vrstvami evropských řidičů, stává se i další model Volkswagenu využívající legendární označení Passat, vozem tlačícím se do segmentu luxusních manažerských vozů, kde nemá, díky své historické pozici, co pohledávat.


Lidové vozy z Wolfsburgu si zkrátka začínají hrát na něco, co alespoň dle jména a historie nejsou. Golf na přelomu 70. a 80. let "tahal" VW z  krize, byl vozem pro široké vrstvy, jeho úspěch a poslání bylo přirovnáváno k legendárnímu broukovi. ještě začátkem 90, let se o tomto segmentu automobilů mluvilo spíše jako o Golf-kategorii.

Dnes je však jeho čtvrtá generace pouze předraženým  pohrobkem, který rozhodně není důstojným nástupcem svých předchůdců. Golf v tomto klíčovém segmentu rozhodně neláme rekordy prodejnosti. Po více než dvacetiletém období úspěchů, kdy byl nejprodávanějším vozem Evropy, jej sesadil z trůnu Peugeot 206.  Šéfové automobilky jistě čekají jako na smilování na rok 2003, kdy slíbili představit pátou generaci Golfu a budou se jistě velmi modlit, aby byl opět miláčkem davů.

Volkswagenu prostě, alespoň co se Golfu týká, ujel vlak. Pravděpodobně se už nikdy nestane etalonem své třídy. Ozývají se hlasy, že namísto nesmyslných projektů typu W12 Nardo, Bugatti a mnohých dalších měl VW investovat těchto několik miliard marek do vývoje Golfu. Za takových okolností by pravděpodobně, alespoň v Evropě, nejezdilo jiné auto střední třídy nežli Golf.


Podívejme se nyní na druhé "kvítko" Volkswagenu - VW Passat. Tento model, i u nás velmi oblíbený, je dalším příkladem megalomanské strategie automobilky. Passat se během několika málo let dostal do pozice manažerského vozu přizpůsobujícího se nesmyslnému trendu neustálého narůstání do šířky, výšky, či délky.

Snaží se prosadit do společnosti klasických značek tohoto segmentu reprezentovaných kupříkladu BMW či Mercedesem. A ruku na srdce, který z managerů v  západní Evropě je ochotný jezdit v "lidovém voze", v tomto segmentu už se na peníze zase tolik nehledí, takže cenová výhodnost Passatu oproti konkurentům jde do prázdna. S vozem si přeci též pořizuje image a v tom Passat od VW jaksi nestačí na konkurenty (pomineme-li střední a východní evropu).

Passat je nyní jistě krásná a reprezentativní "skorolimuzína", která je však pro uživatele předchozích generací příliš luxusní a nepraktická.


Passat tedy, stejně jako Golf, sází na zašlou slávu svých předchůdců. Uvidíme jak dlouho se tato politika bude VW vyplácet a značka nebude nucena hledat nový "golf", který ji opět získá přízeň nejširších vrstev.


Co si o tomto, dosti radikálním, názoru myslíte. Opravdu výrobce "lidových vozů" z Wolfsburgu usnul na vavřínech a nenabízí zákazníkům nač jsou zvyklí??

Pište do diskuze, která následuje za článkem, nebo mailujte na adresu frantisek.dvorak@idnes.cz. Těšíme se na vaše názory.

 

VW Passat 2004

VW Passat 2004 - sedan

VW Passat 2004 - kupé

VW Golf V