Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Ondřej Littera

Novela o povinném ručení: veteráni v ohrožení

  • 12
Lednová novela zákona o pojištění vystrašila také sběratele historických motocyklů, v jejichž sbírkách bývá často řada neodhlášených strojů, uvádí České Motocyklové Noviny. Vyhráno nemáte, ani pokud si usmyslíte ze svého motorového miláčka veterána udělat.

Platit povinné ručení je dané zákonem. Pokud na motorce nejezdíte celoročně, je řešením odevzdání dokladů do depozitu a uzavření sezonního povinného ručení. "I tak se částky mohou vyšplhat hodně vysoko a k tomu vyžadují nutnou návštěvu na přeplněném úřadě," uvádí specializovaný týdeník pro motorkáře.

Petr Hošťálek, který má vlastní motocyklové muzeum s třicítkou provozuschopných exponátů s platnými doklady, říká: "Doteď jsem to moc neřešil a povinné ručení si uzavřel jen na měsíce, kdy jsem potřeboval s motocyklem vyjet. To ale budu muset do konce roku napravit."

Řešením by bylo převedení motocyklů na veteránské (zelené) značky. Jenže to naše zákony neumožňují. "Pokud totiž chcete motocykl dostat na "zelené" značky, musíte ho nejdřív odhlásit z registru vozidel. A to je od roku 2004 možné jen s protokolem o ekologickém zlikvidování vozidla," uvádí České Motocyklové Noviny.

Je jasné, že po této "proceduře" už nemáte z čeho veterána udělat. "Pokud si myslíte, že tuto proceduru obejdete a necháte si jen vystavit protokol, tak věřte, že podle identifikačních čísel na rámu motocyklu by se určitě dala vyhledat shoda - tím si zaděláte akorát na problém," varují ČMN.

Černá, nebo zelená značka?

Karel Hanzelka, tiskový mluvčí ministerstva dopravy, vysvětluje, jak v takovém případě postupovat: "Veteránské vozidlo provozovat, a tedy mít nižší pojistné, lze i na klasických ´černých´ registračních značkách. Není nutná ´zelená´ registrační značka s ´V´. Vozidlo však musí mít příslušnou klubovou testaci."

Co to znamená v praxi? Motocykl odvezete do nějakého oficiálního veteran klubu a necháte si vystavit jeho testaci (samozřejmě pokud tomu stroj vyhovuje). S tímto dokladem pak navštívíte pojišťovnu, která vám - pokud takový produkt má v nabídce - může motocykl pojistit jako historické vozidlo a vy zaplatíte jen jednu dvanáctinu z plné ceny.

Redakce ČMN oslovila dvě pojišťovny, zda nabízí pojištění motocyklu, který nemá "zelené" registrační značky, ale je testován veteran klubem jako historické vozidlo.

"Výsledek skončil 1:1. Zatímco v prvním případě vůbec veterány nepojišťují, ve druhé pojišťovně nám potvrdili přesně slova ministerstva dopravy. Majitelé sbírek tedy mají šanci, jak ´zlegalizovat´ svoje exponáty."

"Pořád se ale jedná o zbytečně složitý způsob oproti jiným evropským zemím. V některých lze prostě uzavřít pojistku jen na ty měsíce, které potřebujete, přitom značku nemusíte odevzdávat do žádného depozitu," uvádí noviny.