Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Novela zákona navrhuje až pět milionů pokuty za stočené tachometry

  10:30aktualizováno  13:32
Odborníci odhadují, že až milion aut na českých silnicích má upravený počet najetých kilometrů. Nepoctivce má postihnout novela zákona, kterou se snaží prosadit Sdružení na ochranu vlastníků automobilů i samotné autobazary. Čtěte odpovědi jejich zástupců v on-line rozhovoru na iDNES.cz.

Při nákupu auta si dejte pozor na přetočený tachometr | foto: Cebia

Auto se stočeným tachometrem nepoctivec snáze a dráž prodá. Z nákupu takového vozu ale plynou rizika. "Auto s více najetými kilometry by totiž mělo podstoupit zcela jiné servisní prohlídky, jinak hrozí selhání důležitých dílů," varuje Zbyněk Veselý, předseda sdružení Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA).

Za letošní tři čtvrtletí byl podle společnosti Cebia, která se prověrkami ojetých vozů zabývá, nově stočený tachometr u 260 000 aut. "Každý měsíc odhalíme na základě dotazů našich zákazníků v databázích asi 3 900 nově stočených vozů. Je to přibližně 42 procent z objemu prověřovaných vozů. Pokud vztáhneme tento poměr na celkový objem vozů, které ročně změní majitele, dá se říci, že jen za letošní bude nově stočeno přibližně 350 000 vozů," soudí ředitel Cebie Martin Pajer.

"Před krizí jsme kvůli přetočenému tachometru odmítali 30 procent vozů, dnes je to už přes 43 procent. Podvodníci zjistili, že zejména importované ojetiny už nemohou cenou na tuzemském trhu konkurovat, proto se je snaží vylepšit přetáčením tachometrů. V Hamburku můžete koupit ojetinu s 300 tisíci najetými kilometry, stočíte ji na 120 000 a vyděláte až 2 000 eur," uvádí Anthony James Denny, generální ředitel AAA AUTO.

ON-LINE o stočených tachometrech

Odpovídají Zbyněk Veselý, předsedy Sdružení na ochranu vlastníků automobilů SOVA, a Anthony James Denny, majitel autobazaru AAA Auto - čtěte ZDE

Jak postavit stáčení počítadel ujeté vzdálenosti mimo zákon a zároveň to nepoctivcům co nejvíc ztížit, není snadné, shodují se odborníci. Přetočení tachometru o libovolný počet kilometrů pořídíte za 500 korun a trvá to maximálně půl hodiny.

Že má auto najeto víc, než udává prodejce a tachometr, lze někdy odhalit i pouhým okem. "Podle míry opotřebení interiéru vozu, například ošlapané pedály, oleštěný volant, vyměněná hlavice řadící páky, vyměněná prosazená sedačka, ohmataná řadička," radí majitel autobazaru AAA Auto.

"Na jedné Škodě Octavii, dovezené z Německa, se nám podařilo prokázat stočení tachometru o pět set tisíc na stav 110 000 km," vzpomíná na rekordmana mezi stočenými auty Denny.

Stočení tachometru sice lze považovat za podvod, ale jen pokud bude například v kupní smlouvě uveden "počet ujetých kilometrů". Místo toho se však uvádí "stav tachometru". "Navíc jen těžko lze toto jednání konkrétní osobě dokázat," upozorňuje SOVA.

Tachometr totiž není cejchovaným měřidlem. Majitel "stočeného" vozu také například může tvrdit, že se změnou hodnoty na počítadle ujeté vzdálenosti nemá nic společného a říci, že se tak muselo stát v době, kdy ho měla zapůjčen osoba blízká."

"Nyní není znám žádný případ odsouzení za stočený tachometr," uvádí Zbyněk Veselý, novela zákona to má změnit. Nová iniciativa chce prosadit novelu zákona č. 56/2001 Sb. o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích a trestního zákoníku, ve které bude postih za stáčení tachometrů jasně stanoven. Počítá s až pětimilionovou pokutou.

Autoři návrhu prosazují také povinnost zapisovat stavy najetých kilometrů do velkých technických průkazů vozidel při změně majitele.

Stáčení tachometrů stejně jako nabízení této služby je trestné například v Belgii, Německu nebo USA.

Autor:




Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Kia Carens - front
Autocentral: Test Kia Carens 1.7 CRDi

Značka Kia se těší čím dál tím větší oblibě. Jaká je Kia Carens 1.7 CRDi, ohlodávaná tři roky zubem času?   celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Renault Captur
Ojetý Renault Captur: cliu na chůdách se vážné problémy vyhýbají

Před čtyřmi lety Renault přišel s městským crossoverem Captur. Vůz, který je módní alternativou ke klasickému cliu, si rychle získal oblibu. Je...  celý článek

Škoda Favorit
OBRAZEM: Shortcut, Eltra, MTX, podívejte se na favority, které neznáte

Favorit letos slaví třicet let od představení. Klasický hatchback a kombík jménem Forman, tak si většina pamatuje nabídku Favoritu, modelu, který dovezl...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.