Také výrobci motorek bojují s emisemi. V Kolíně bodoval Indian s Katanou

  13:30aktualizováno  13:30
Hlavní novinka Intermotu, japonský roadster Suzuki Katana, symbolizuje celou letošní výstavu v Kolíně nad Rýnem. Motocyklové odvětví stále oprašuje tvary z minulosti a technický pokrok spočívá hlavně v elektronice a úpravách motorů na vyšší výkon a nižší emise.

Novinka Indian FTR 1200 a 1200s | foto: Indian

Letošní motovýstava se nešťastně trefila termínem do souběžného autosalonu v Paříži, většina výrobců si proto odhalení hlavních novinek nechává až na tradiční největší světovou výstavu EICMA v Miláně, která se koná o měsíc později.

Fotogalerie

Na Intermotu se proto představily v podstatě jen dva zásadní nové modely, japonské Suzuki sekundoval americký Indian FTR 1200 ve flat-trackovém stylu. K nejsledovanějším modelů patřily i nové boxery R1200 od BMW, které dostaly nové výkonnější motory s variabilním časováním ventilů.

Ne, že by na Intermotu bylo málo dalších novinek, ale většina z nich jsou jen postupné inovace a modernizace stávajících modelových řad. Výrobci čelí nárokům na stále přísnější emisní limity, kvůli kterým je vývoj motoru s úplně novou konstrukcí a rámem skoro nereálný.

Zákazníci přitom od motocyklů očekávají hlavně zábavu a v některých kategoriích také vyšší výkon, proto značky i nadále soutěží v honu za co  nejvyšším počtem koní. Výsledkem jsou stále složitější motory a větší podíl elektroniky i asistenčních systémů.

SuzukiKatana 1000

Největší novinkou kolínské výstavy je oživení legendárního naháče Katana, který byl představen v roce 1980 rovněž v Kolíně nad Rýnem. Z původně očekávané nové a přelomové Katany s přeplňovaným motorem pomocí kompresoru je nakonec „jenom“ modernizovaný motor a rám z řady GXSR K5, který se dodnes úspěšně prodává ve sportovně-cestovním modelu GSX1000F.

I tak je Katana hodně zajímavá mašina. Řadový čtyřválec 999 ccm má i na dnešní dobu působivý výkon 148 koní. Rám a komponenty vycházejí z řady GSX-S, kyvná vidlice je nová z GSX-R. Poměrně malá nádrž na 12 litrů, obrácená vidlice a radiální brzdiče Brembo pomohly k dosažení příznivé hmotnosti 215 kg suché váhy.

Většina výfukových svodů je schovaná pod motorem, na stranu tak vystupuje jen elegantní krátká koncovka. Katana vypadá k světu také díky ničím nerušenému tvaru sedla a zadní části se zadními plasty ve tvaru křidélek.

Celkově působí moderní verze kratším a agresivnějším dojmem než předchůdce. Design zdařile vychází z původní Katany GSX1100S osmdesátých let a se svým hranatým světlem a ostrými tvary polokapotáže působí v dnešním světě jako zjevení. Mezi ošklivostí a nádherou je někdy tenká hranice a Suzuki se stejně jako před čtyřiceti lety podařilo přijít s designem, o kterém se dá říci: „To je tak ošklivé, až je to nádherné.“

Nová Suzuki Katana

Nová Suzuki Katana

BMWR1250GS a R1250RT

Jak říká jedno motorkářské pořekadlo, „objem ničím nenahradíš“. A proto má nová generace strojů R1250 stejný design, ale navýšený objem z předchozích 1 170 na 1 254 díky většímu vrtání o 1,5 mm a delšímu zdvihu o 3 mm.

Jenže v dnešní době přísných emisních limitů se u největších dvouválců začíná šířit i pořekadlo „variabilní časování ničím nenahradíš.“ Emisní limity vyžadují malé exhalace za všech teplot a jízdních režimů, proto už k navyšování výkonu nestačí jen vyšší otáčky, objem a kompresní poměry. Technologie VVT od BMW využívá systém zdvojené vačky ShiftCam s elektronickou regulací a přepínáním režimů.

U BMW se díky tomu podařilo jejich dvouválcový boxer pořádně „vytunit“ a zvednout maximální výkon ze 125 na 136 koní a to už je pořádný nárůst. To doprovodily zásahy do konstrukce, včetně olejového chlazení spodků ventilů, nových vstřikovačů a nové převodovky a mokré spojky, která bude zvládat vyšší výkon.

Spolu s novým motorem se do standardní výbavy modelů GS a RT nastěhovala i řada dosud příplatkových funkcí jako Hill Start a ASC, naopak příplatkové výbavy teď budou mít sportovní režimy Dynamic Riding Pro. Novější elektronika se objeví také u aktivního elektronického odpružení, které dokáže automaticky nastavit motorku podle zátěže a odpadá tak nastavování kombinací jezdec/spolujezdec/zavazadla.

BMW R1250

BMW R1250

IndianFTR 1200 a 1200S

Indiany navržené a konstruované pod novým koncernem Polaris jsou převážně mohutné stroje s kapotážemi a velkými blatníky, orientované na americký trh. Před pár lety oživená značka Indian se však snaží prosadit i na zahraničních trzích, proto na Intermotu představila nový „menší“ model FTR 1200 orientovaný na Evropu.

Základ se příliš neliší od závodního flat-trackového prototypu Indian FTR750, se kterým značka závodí na amerických okruzích a snaží se zatápět dosavadnímu vládci této kategorie, závodnímu speciálu Harley-Davidson XG750R.

Indian tento speciál přetavil v sériový model ve dvou provedeních: základní a civilně vyhlížející FTR 1200 a pořádně okořeněnou verzi 1200S. Nový véčkový dvouválec 1203 ccm naladěný na 120 koní je samozřejmě vodou chlazený.

Na první pohled vychází z předchozího agregátu modelu Scout, ale jde o nový modernizovaný motor zasazený do trubkového příhradového rámu s obrácenou přední vidlicí. Nádrž je uložena dole pod sedlem kvůli snížení těžiště, osvětlení už je kompletně LEDkové. Zajímavostí verze S je LCD přístrojovka vystrčená dopředu k jezdci, která připomíná spíš externí motocyklovou navigaci a je plně dotyková.

Novinka Indian FTR 1200 a 1200s

Novinka Indian FTR 1200 a 1200s

Moto GuzziV98TT

Design zdařile kombinuje prvky z předchozího velkého cestovního endura Stelvio, k nim přidává nádech retro nostalgie a styl scrambleru. V85 slibuje použitelný cesťák s velkým předním 21" kolem na delší trasy i mašinu pro potěchu oka a parkování před kavárnami.

Je to ještě cestovní maxi enduro, nebo už scrambler? U tak tradiční značky se to těžko rozlišuje. Scrambler od Moto Guzzi vychází z nové pohonné jednotky, samozřejmě véčkového dvouválce s válci zvednutými nahoru do stran v úhlu 90°. Vzduchem chlazený motor o objemu 853 ccm má mít maximální výkon 80 koní a měl by postupně nahradit řadu V7, která již se současným motorem 750 dosáhla svého vrcholu. Nový motor je také doplněn novým kardanem a asymetrickou kyvnou vidlicí.

Moto Guzzi nemá ambice závodit s ostatními značkami v honu za stále vyšším výkonem a sofistikovanější elektronikou podvozku a asistentů, místo toho by měla být V85 jednoduchým vzduchem chlazeným strojem, který odkazuje na nejlepší roky dakarových soutěží.

Novina Moto Guzzi V85TT

Novina Moto Guzzi V85TT

Ducati ScramblerIcon, Full Throttle, Café Racer a Desert Sled

Ducati představila na německé výstavě čtyři nové verze Scramblerů a dokázala, že s povedeným základem se dá udělat v podstatě cokoli – od kavárenského floutka až po terénní motorku na polňačky. Podtitul Land of Joy slibuje ještě větší bezstarostnost a bezpečí, vylepšené pohodlí a pokročilejší elektroniku. Řada Ducati Scrambler se díky orientaci na retro scénu i dostupné ceně výborně trefila do požadavků současných zákazníků a okamžitě se vyšvihla na nejprodávanější řadu značky.

Motor inovovaných modelů zůstává stejný, tedy chlazený dvouventilový dvouválec Desmodue s výkonem 73 koní a 67 Nm. Pod označením nové vlny inovací „Joyvolution“ přichází několik drobných designových změn a novější elektronika zahrnující Bosch Cornering ABS s možností aktivace ABS i v náklonu v zatáčce. To podstatně zvyšuje bezpečnost jízdy i pro začínající jezdce a zpřístupní motorku dalším zájemcům.

Nová je také konstrukce světlometů s technologií svícení denního LED DRL (Daytime Running Light) s lepší viditelností motocyklu ve dne a nové směrovky s automatickým vypínáním. Ducati Scrambler také umožňuje i instalaci bluetooth a systému Ducati Multimedia System, který zařídí příjem telefonních hovorů či přehrávání hudby, nebo přímo poslech Scrambler Web Radio z internetu.

Staromilci asi nechápavě kroutí hlavou, ale zdá se, že tyto doplňky už dnešní mladí zákazníci začínají považovat za samozřejmost.

Novinky Ducati Scrambler

Novinky Ducati Scrambler

Autoři:

Vyhozené peníze, nebo tahák na turisty. V kraji se přou o podporu motorkářů

Spanilá jízda motorek Harley Davidson centrem Prahy, kterou vrcholily oslavy...

Vedení Středočeského kraj čelí kritice kvůli desetimilionové dotaci na soukromou oslavu výročí...

Milán je město módy, design hraje prim i u naháčů

Honda CB650R Neo Sports Café

VIDEO Podzimní motovýstava v Miláně každý rok ukáže nové trendy v oblasti techniky, ale také designu....

Na svátku harleyů jsme prohnali napjatě očekávaného svalovce FXDR

Záď stroje FXDR 114

Přestože svítí sluníčko, už několik kilometrů před cílem vnímáte tlumené hřmění. Pochází ze silných...

Američana podezřelého z vraždy čtyř lidí v Brně zatkli ve Washingtonu

Američan Kevin Dahlgren je podezřelý z vraždy čtyřčlenné rodiny v Brně.

VIDEO Dvacetiletého Američana podezřelého z vyvraždění čtyřčlenné rodiny v brněnských Ivanovicích dopadla...

Stíhaný Novák žije v luxusu, jeho rodina má nový dům a prodává harleye

Alexandr Novák u Krajského soudu v Ústí nad Labem (červenec 2012)

VIDEO Bývalý senátor Alexandr Novák, který je stíhaný kvůli dotačním podvodům v kauze ROP Severozápad,...

Harley-Davidson vyzraje na Brusel. Přesune část výroby, ceny nezvýší

Z filmu Bezstarostná jízda (Peter Fonda, Dennis Hopper)

VIDEO Americký výrobce motocyklů Harley-Davidson se kvůli evropským clům uvaleným na dovoz výrobků ze...

Zlín hostí festival Route 66, harleye i americké veterány projedou městem

Organizátor festivalu Zdeněk Jurásek si Chevrolet Bel Air 1957 přivezl z...

Velkolepá setkání, kde dominují krásná auta, motorky a rocková či country muzika, se pravidelně...

Nejčtenější

Pár základních pravidel a fint pro parkování v nákupních centrech

2016: Přeplněná parkoviště před OC Metropole Zličín, jedním z největších...

O parkování na obřích parkovištích u nákupních center se traduje spousta mýtů. Tím největším je, že pokud je od silnice...

Jozef Kabaň: Změny budou, hlavně musí posouvat BMW správným směrem

Šéfdesignér značky BMW Jozef Kabaň

Jozef Kabaň se v Česku proslavil především coby šéfdesignér domácí automobilky Škoda. Když před rokem přestoupil do...

Moderní diesely jsou čistší než benzinová auta, ukazuje měření v provozu

Emisní laboratoř Škody Auto

Evropská asociace výrobců automobilů zveřejnila výsledky měření dieselových motorů v reálném provozu. Vyplývá z nich,...

Autofotka týdne: Elektrické monstrum atakuje americké modly

Rivian R1T

Zapamatujte si značku Rivian. Zatím není známá, ale když všechno dobře dopadne, mohla by to být druhá Tesla. Rivian...

Žádné auto, žádné problémy. Moskvané odhalili kouzlo jejich sdílení

UCPANÁ SILNICE. Muž přechází ulici během dopravní zácpy na nábřeží řeky Moskvy...

Desetitisíce obyvatel Moskvy začaly využívat sdílení automobilů kvůli stoupajícím nákladům na parkování a úbytku...

Další z rubriky

V terénu jsou kila navíc na obtíž. Nová cestovní endura proto hubnou

Yamaha Tenere 700

Motocyklové značky už se přestávají předhánět v tom, kdo použije v cestovním enduru nejvýkonnější motor. V minulosti...

VIDEO: Sedmdesát let stará čezeta šlape jako hodinky

ČZ 125 A

Svezení na sedmdesátileté motorce vyžaduje fištrón a úctu: žádný kvalt, hezky s rozvahou. Kochací jízda zapomenutými...

Na Šestidenní sbírali Češi tituly s jawami, dnes mají zahraniční stroje

Byla ro nejnáročnější Šestidenní, kterou jsem jel, řekl v cíli Jaromír Romančík

Od roku 1913, do dnešních dnů se technika na Motocyklové šestidenní proměnila stejně výrazně, jak šel během posledního...

Najdete na iDNES.cz