Novinky vyvolávají mnoho otázek

-
Nové podmínky povinného ručení za škody způsobené provozem motorových vozidel vyvolávají mezi čtenáři řadu otázek. Redakce rozeslala nejčastěji se opakující dotazy odborníkům k vyjádření.

Mohu si v případě, že jsem při havárii poškozený, nechat vyplatit dvojnásobné odškodnění: z povinného ručení viníka a ze své havarijní pojistky?

Nikoli, zákon to považuje za trestný čin. Likvidace škody musí být uplatněna z povinného ručení viníka nehody.

K čemu jsou dobré nadstandardní tarify povinného ručení?

Mají vyšší limity plnění - místo standardních pěti milionů korun pro případ škody na majetku a osmnácti milionů korun pro případ škody na zdraví jsou v nejvyšším tarifu často trojnásobné i vyšší sumy. Klient tak má zaručeno, že veškeré závazky vzniklé z jím zaviněné nehody uhradí pojišťovna, a že se tak nevystaví riziku zadlužení na dlouhá léta dopředu. Náhrady poškozeným totiž mohou dosahovat milionových částek. Největší událostí, kterou likvidovala Česká pojišťovna, byla havárie autobusu na Slovensku - náhrada škody v tomto případě dosáhla 20 milionů korun. Ze zahraničí jsou však známy případy,kdy jedna nehoda přišla v přepočtu na stovky milionů korun - třeba havárie v tunelech pod Alpami.

Mám vrak automobilu neodhlášeného z evidence a nechci stát frontu na inspektorátu. Mohu nyní uzavřít smlouvu, auto v lednu v klidu odhlásit a pojistné nezaplatit?

Nikoli, zaniklo-li pojištění v době, kdy ještě nebylo zaplaceno pojistné, má pojišťovna právo na pojistné do dne zániku pojištění. A pokud se mezitím stala nehoda, tak ústav má právo na pojistné až do konce kalendářního měsíce, v němž pojištění zaniklo. Vyhnout se frontám na inspektorátu tedy lze, je však třeba s určitou platbou počítat.

Co se stane, když zaplatím pojistné na rok a třeba v březnu ručení zruším. Vrátí se mi pojistné za zbytek roku?

Ano, pojišťovna musí zbytek pojistného vrátit.

V čem spočívají změny v povinném ručení?

Doba automatického pojištění u České pojišťovny,kdy stačilo do konce února zaplatit danou sumu, letos na Silvestra končí. Od Nového roku vstupuje na trh dalších jedenáct pojišťoven a povinností vlastníků motorových vozidel je uzavřít s některou z nich do konce letošního roku smlouvu. Je třeba pamatovat na to, že nastanou podstatné změny ve způsobu likvidace událostí. Z dosavadního trojúhelníku viník - poškozený - pojišťovna se může stát čtyřúhelník ve chvílích, kdy viník a poškozený budou mít smlouvu každý u jiné pojišťovny. Navíc v některých případech bude zasahovat ještě jeden nový účastník systému - Česká kancelář pojistitelů.

Mohu přestupovat mezi pojišťovnami? Nepřijdu o bonus?

Přestupy jsou možné, každý ústav je povinen vystavit klientovi na požádání doklad o trvání pojištění a jeho průběhu.

Mám třicet let starý vůz, který původní majitel nechal v takzvaném velkém technickém průkazu přepsat na mé jméno, ale já jsem vůz již nepřihlásil v místě svého bydliště. Malý technický průkaz zní tedy stále na jméno prvního vlastníka. Kdo hradí povinné ručení?

Majitel, který je uveden ve "velkém" technickém průkazu vozidla jako poslední.

Jaké škody se z povinného ručení hradí?

Pojišťovna ze zákona hradí za viníka nehody škody na zdraví nebo v případě smrti, škody na majetku, ušlý zisk poškozeného a náklady právního zastoupení poškozeného. Některé pojišťovny poskytují i plnění nad rámec zákona, například odtah havarovaného vozidla poškozeného i viníka a podobně.

Slyšel jsem, že řidič musí mít u sebe originál pojistné smlouvy. Co když ho ztratí? Může získat duplikát?

Motorista se musí při kontrole prokázat originálem potvrzení o zaplacení povinného ručení. Samotnou pojistku by měl nechat doma. Na jejím základě mu pojišťovna v případě ztráty vystaví opis potvrzení.