Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Velká ženevská senzace jménem Bulli: hipísácký mikrobus na elektřinu

aktualizováno 
Ženeva (Od zvláštního zpravodaje iDNES.cz) - Jeden z nejparádnějších konceptů dovezla na ženevský autosalon automobilka, od které se to zrovna nečekalo. Kromě malování šedě metalízovaných golfů a passatů se umí tým Waltera de Silvy i odvázat. Novodobý Volkswagen Bulli je tady.

Kulatý Volkswagen Transporter, do kterého se v šedesátých letech vešel neomezený počet "zhulených hipíků" na cestu napříč Amerikou (Volkswagen to popisuje květnatě jako "symbol svobody plynoucí z neomezené individuální mobility"), se v jedenadvacátém století zahranatil a vyměnil motor boxer z brouka, uložený u zadní nápravy, za elektromotory před přední nápravou.

Autosalon Ženeva 2011

Nový bulli (v Češtině se jeho předchůdci říká mimo jiné i ponorka) je jeden z lidmi nejobsypanějších exponátů. Původní Volkswagen Bulli je totiž považován za první MPV na světě a líbí se snad každému. Už v roce 2001 představilo americké designcentrum novodobou interpretaci téhle legendy s označením Microbus. Mluvilo se i o sériové výrobě, ale nakonec z ní sešlo. V Ženevě je tedy druhý pokus.

Volkswagen Bulli

Stejně jako jeho předchůdce má jednoduché čisté tvary, které mu nadělil tým šéfdesignéra značky Klause Bischoffa. Legenda v novém podání odveze stejně jako kdysi šest lidí ve dvou řadách sedadel. Větší část přední lavice lze sklopit a sklopit můžete i celou zadní lavici. Stejně jako u předka tak můžete jednoduše vytvořit lůžkovou úpravu.

Nová generace Bulli je 3,99 metru dlouhá, 1,75 široká, 1,70 m vysoká, s rozvorem 2,62 metru. Původní T1 byl o trochu delší a vyšší, zato však užší. Šestice cestujících s sebou pobere do kufru 370 litrů zavazadel (při sklopení zadní řady sedadel až 1 600 litrů).

Legenda

Volkswagen Bus byl představen v roce 1950, automobilka jej označila interním kódem T1, jako Transporter 1, Němci ho nazývali Bulli a Američané Microbus. Jezdil samozřejmě na všech kontinentech. Úplně první MPV má dodnes spoustu fanoušků po celém světě.

Volkswagen Transporter T1

Centrem přístrojovky je vyjímatelný iPad, který ve středové konzole plní roli multifunkční dotykové obrazovky, s níž komunikují i přístroje v kapličce před řidičem. Jejím prostřednictvím lze ovládat internetové aplikace iPadu, přehrávat obsah multimediální knihovny, nebo využívat služeb handsfree Bluetooth a navigačního systému. Přímo do držáku iPadu jsou integrovány ovládací prvky klimatizace a centrálně umístěný spínač výstražných blikačů.

Pohyb obstarává elektromotor s výkonem 85 kW a točivým momentem 270 Nm, napájí ho lithium-iontové akumulátory s kapacitou 40 kWh. Maximálku má 140 kilometrů v hodině, z nuly na stovku se rozjede za 11,5 sekundy. Konstruktéři ale počítají i se zástavbou motorů 1,0 až 1,4 litru, což ukazuje, že Volkswagen možná neplánuje ženevský koncept jen schovat do muzea. Sice se zatím dušují, že to je hlavně stylistické cvičení, ale možná se sériového provedení jednou dočkáme. Spekuluje se dokonce o tom, že jako technický základ by mohla posloužit na podzim naplánovaná miniatura VW UP.

Jednoduchá myšlenka

Na vzniku T1, a tím i na zrodu nové studie, má zásluhu nizozemský dovozce vozů Volkswagen Ben Pon, který si 23. dubna 1947 nakreslil do poznámkového bloku kompaktní mikrobus. Vlastně jen načrtl nad rozvorem podvozku brouka jednoduchou siluetu výrazně zkráceného linkového autobusu a dozadu napsal "m" jako motor. A byl hotov. První MPV právě spatřilo světlo světa. Designéři Volkswagenu pak vytvořili ze skici mikrobus s charakteristickým "V" na přídi, z něhož se vyklubala automobilová ikona. Víc o vzniku služebáku hipíků čtěte zde, loni slavil šedesátiny

Autor:




Nejčtenější

Audi A7 Sportback
Nové Audi A7 Sportback umí až do 160 km/h plachtit s vypnutým motorem

Nové Audi A7 Sportback je pořádný kus auta, zcela nová generace přijíždí jen pár měsíců po nové vlajkové lodi značky, limuzíně A8. Pětidveřový fastback z ní...  celý článek

Yamaha podle všeho připravuje vstup velkého tříkolového motocyklu na trh....
Motorkáři zbrojí na Miláno, letos ve znamení naháčů a nového GoldWingu

Hlavní novinky motorkářské výstavy EICMA v Miláně letos podle většiny upoutávek přijedou z Japonska. Módní retro vlna pro příští rok nabírá ostřejší a...  celý článek

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu
Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným, po kterém pasou výrobci akumulátorů. Mnohem větší patálie...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Další z rubriky

Toyota Tj Cruiser
Autofotka týdne: Toyota zkřížila SUV s dodávkou

Crossovery, to jsou dnes módní auta křížící SUV s kdečím. Obvykle to ovšem končí u vcelku konvenčně tvarovaných aut. U Toyoty se ale odvázali, jejich koncept...  celý článek

Philips and Renault collaborate at the 2017 Frankfurt Motor Show
OBRAZEM: Hyundai i30 má nový krásný zadek

Fastback je trochu pozapomenutý druh karoserie. Poslední dobou ovšem zažívá renesanci, akorát se jim říká jinak. Ladně splývající záď sportovního střihu nově...  celý článek

Elektrická tříkolka Nobe
Autofotka týdne: Nádherná elektrotříkolka z Estonska

Zatím je to jen počítačová vizualizace, pokud ale tvůrci seženou peníze na vývoj a start výroby, bude to parádní retro odkazující na italskou designérskou...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.