Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Velká ženevská senzace jménem Bulli: hipísácký mikrobus na elektřinu

aktualizováno 
Ženeva (Od zvláštního zpravodaje iDNES.cz) - Jeden z nejparádnějších konceptů dovezla na ženevský autosalon automobilka, od které se to zrovna nečekalo. Kromě malování šedě metalízovaných golfů a passatů se umí tým Waltera de Silvy i odvázat. Novodobý Volkswagen Bulli je tady.

Kulatý Volkswagen Transporter, do kterého se v šedesátých letech vešel neomezený počet "zhulených hipíků" na cestu napříč Amerikou (Volkswagen to popisuje květnatě jako "symbol svobody plynoucí z neomezené individuální mobility"), se v jedenadvacátém století zahranatil a vyměnil motor boxer z brouka, uložený u zadní nápravy, za elektromotory před přední nápravou.

Autosalon Ženeva 2011

Nový bulli (v Češtině se jeho předchůdci říká mimo jiné i ponorka) je jeden z lidmi nejobsypanějších exponátů. Původní Volkswagen Bulli je totiž považován za první MPV na světě a líbí se snad každému. Už v roce 2001 představilo americké designcentrum novodobou interpretaci téhle legendy s označením Microbus. Mluvilo se i o sériové výrobě, ale nakonec z ní sešlo. V Ženevě je tedy druhý pokus.

Volkswagen Bulli

Stejně jako jeho předchůdce má jednoduché čisté tvary, které mu nadělil tým šéfdesignéra značky Klause Bischoffa. Legenda v novém podání odveze stejně jako kdysi šest lidí ve dvou řadách sedadel. Větší část přední lavice lze sklopit a sklopit můžete i celou zadní lavici. Stejně jako u předka tak můžete jednoduše vytvořit lůžkovou úpravu.

Nová generace Bulli je 3,99 metru dlouhá, 1,75 široká, 1,70 m vysoká, s rozvorem 2,62 metru. Původní T1 byl o trochu delší a vyšší, zato však užší. Šestice cestujících s sebou pobere do kufru 370 litrů zavazadel (při sklopení zadní řady sedadel až 1 600 litrů).

Legenda

Volkswagen Bus byl představen v roce 1950, automobilka jej označila interním kódem T1, jako Transporter 1, Němci ho nazývali Bulli a Američané Microbus. Jezdil samozřejmě na všech kontinentech. Úplně první MPV má dodnes spoustu fanoušků po celém světě.

Volkswagen Transporter T1

Centrem přístrojovky je vyjímatelný iPad, který ve středové konzole plní roli multifunkční dotykové obrazovky, s níž komunikují i přístroje v kapličce před řidičem. Jejím prostřednictvím lze ovládat internetové aplikace iPadu, přehrávat obsah multimediální knihovny, nebo využívat služeb handsfree Bluetooth a navigačního systému. Přímo do držáku iPadu jsou integrovány ovládací prvky klimatizace a centrálně umístěný spínač výstražných blikačů.

Pohyb obstarává elektromotor s výkonem 85 kW a točivým momentem 270 Nm, napájí ho lithium-iontové akumulátory s kapacitou 40 kWh. Maximálku má 140 kilometrů v hodině, z nuly na stovku se rozjede za 11,5 sekundy. Konstruktéři ale počítají i se zástavbou motorů 1,0 až 1,4 litru, což ukazuje, že Volkswagen možná neplánuje ženevský koncept jen schovat do muzea. Sice se zatím dušují, že to je hlavně stylistické cvičení, ale možná se sériového provedení jednou dočkáme. Spekuluje se dokonce o tom, že jako technický základ by mohla posloužit na podzim naplánovaná miniatura VW UP.

Jednoduchá myšlenka

Na vzniku T1, a tím i na zrodu nové studie, má zásluhu nizozemský dovozce vozů Volkswagen Ben Pon, který si 23. dubna 1947 nakreslil do poznámkového bloku kompaktní mikrobus. Vlastně jen načrtl nad rozvorem podvozku brouka jednoduchou siluetu výrazně zkráceného linkového autobusu a dozadu napsal "m" jako motor. A byl hotov. První MPV právě spatřilo světlo světa. Designéři Volkswagenu pak vytvořili ze skici mikrobus s charakteristickým "V" na přídi, z něhož se vyklubala automobilová ikona. Víc o vzniku služebáku hipíků čtěte zde, loni slavil šedesátiny

Autor:


Nejčtenější

V Itálii stojí litr benzinu i 55 korun. A bude hůř

Ilustrační snímek

Na italských dálnicích je dnes zcela běžná cena za litr benzinu 1,7 eura, to je 45 korun, ověřil reportér iDNES.cz...

Začíná lov aut s vykuchanými filtry pevných částic

Použitý filtr pevných částic

Filtry pevných částic jsou v Česku obrovským tématem. Zajímavé je, že na západ od Česka motoristé ani netuší, že něco...



Češi tankují horší naftu, proto se ničí částicové filtry, říká expert

Ilustrační snímek

Po Česku jezdí podle odhadů stovky tisíc aut s „vykuchaným“ částicovým filtrem a nebezpečně znečišťují ovzduší....

Autofotka týdne: Nepohodlný, leč krásný život se Škodou 100

Rodinný kočár Škoda 100

V roce 1977 jsem do naší rodiny přibyla nejen já, ale také fungl nová Škoda 100 v barvě slonové kosti. Na obřím...

Dobito za hodinu. Najeli jsme tisíc kilometrů v novém elektrickém nissanu

Nissan Leaf

Vyzkoušeli jsme nový elektromobil Nissan Leaf. Podívejte se na naši stručnou videoreportáž po ujetí bezmála tisícovky...

Další z rubriky

OBRAZEM: Audi Q8 žhaví gumy, lehká hybridizace je standardem

Audi Q8

Čtyřdveřové luxusní kupé křížené s SUV je nejnovějším přírůstkem do nabídky Audi. Majestátní model bude vrcholem ceníku...

Nový Touareg potvrzuje, že Čína je nejdůležitějším automobilovým trhem světa

Volkswagen Touareg

Touareg patří k nejdůležitějším modelům značky Volkswagen, dodnes se jich vyrobilo přes milion. Nyní přichází jeho nová...

Peugeot chystá nádherný kombík. Bude to lék na SUV-mánii?

Peugeot 508 SW 2019

Po jarní premiéře sedanu 508 představil Peugeot jeho praktičtější variantu kombi. Obě varianty jsou velmi povedené a...

Najdete na iDNES.cz