Velká ženevská senzace jménem Bulli: hipísácký mikrobus na elektřinu

aktualizováno 
Ženeva (Od zvláštního zpravodaje iDNES.cz) - Jeden z nejparádnějších konceptů dovezla na ženevský autosalon automobilka, od které se to zrovna nečekalo. Kromě malování šedě metalízovaných golfů a passatů se umí tým Waltera de Silvy i odvázat. Novodobý Volkswagen Bulli je tady.

Kulatý Volkswagen Transporter, do kterého se v šedesátých letech vešel neomezený počet "zhulených hipíků" na cestu napříč Amerikou (Volkswagen to popisuje květnatě jako "symbol svobody plynoucí z neomezené individuální mobility"), se v jedenadvacátém století zahranatil a vyměnil motor boxer z brouka, uložený u zadní nápravy, za elektromotory před přední nápravou.

Autosalon Ženeva 2011

Nový bulli (v Češtině se jeho předchůdci říká mimo jiné i ponorka) je jeden z lidmi nejobsypanějších exponátů. Původní Volkswagen Bulli je totiž považován za první MPV na světě a líbí se snad každému. Už v roce 2001 představilo americké designcentrum novodobou interpretaci téhle legendy s označením Microbus. Mluvilo se i o sériové výrobě, ale nakonec z ní sešlo. V Ženevě je tedy druhý pokus.

Volkswagen Bulli

Stejně jako jeho předchůdce má jednoduché čisté tvary, které mu nadělil tým šéfdesignéra značky Klause Bischoffa. Legenda v novém podání odveze stejně jako kdysi šest lidí ve dvou řadách sedadel. Větší část přední lavice lze sklopit a sklopit můžete i celou zadní lavici. Stejně jako u předka tak můžete jednoduše vytvořit lůžkovou úpravu.

Nová generace Bulli je 3,99 metru dlouhá, 1,75 široká, 1,70 m vysoká, s rozvorem 2,62 metru. Původní T1 byl o trochu delší a vyšší, zato však užší. Šestice cestujících s sebou pobere do kufru 370 litrů zavazadel (při sklopení zadní řady sedadel až 1 600 litrů).

Legenda

Volkswagen Bus byl představen v roce 1950, automobilka jej označila interním kódem T1, jako Transporter 1, Němci ho nazývali Bulli a Američané Microbus. Jezdil samozřejmě na všech kontinentech. Úplně první MPV má dodnes spoustu fanoušků po celém světě.

Volkswagen Transporter T1

Centrem přístrojovky je vyjímatelný iPad, který ve středové konzole plní roli multifunkční dotykové obrazovky, s níž komunikují i přístroje v kapličce před řidičem. Jejím prostřednictvím lze ovládat internetové aplikace iPadu, přehrávat obsah multimediální knihovny, nebo využívat služeb handsfree Bluetooth a navigačního systému. Přímo do držáku iPadu jsou integrovány ovládací prvky klimatizace a centrálně umístěný spínač výstražných blikačů.

Pohyb obstarává elektromotor s výkonem 85 kW a točivým momentem 270 Nm, napájí ho lithium-iontové akumulátory s kapacitou 40 kWh. Maximálku má 140 kilometrů v hodině, z nuly na stovku se rozjede za 11,5 sekundy. Konstruktéři ale počítají i se zástavbou motorů 1,0 až 1,4 litru, což ukazuje, že Volkswagen možná neplánuje ženevský koncept jen schovat do muzea. Sice se zatím dušují, že to je hlavně stylistické cvičení, ale možná se sériového provedení jednou dočkáme. Spekuluje se dokonce o tom, že jako technický základ by mohla posloužit na podzim naplánovaná miniatura VW UP.

Jednoduchá myšlenka

Na vzniku T1, a tím i na zrodu nové studie, má zásluhu nizozemský dovozce vozů Volkswagen Ben Pon, který si 23. dubna 1947 nakreslil do poznámkového bloku kompaktní mikrobus. Vlastně jen načrtl nad rozvorem podvozku brouka jednoduchou siluetu výrazně zkráceného linkového autobusu a dozadu napsal "m" jako motor. A byl hotov. První MPV právě spatřilo světlo světa. Designéři Volkswagenu pak vytvořili ze skici mikrobus s charakteristickým "V" na přídi, z něhož se vyklubala automobilová ikona. Víc o vzniku služebáku hipíků čtěte zde, loni slavil šedesátiny

Autor:


Nejčtenější

Šéf VW ztratil nervy. Varuje před elektromobily a ohrožením autoprůmyslu

Herbert Diess, šéf značky Volkswagen představuje na autosalonu ve Frankfurtu...

Šéf VW Diess se bouří proti WLTP a emisním limitům EU. Hřímá, že válečné tažení proti automobilům ohrozí existenci...

Nástupce Škody Rapid má jméno Scala. Odhalí se na sklonku roku v Izraeli

Škoda Vision RS

Koncept Vision RS, který v uplynulých týdnech na autosalonu v Paříži naznačil podobu nástupce modelu Rapid, zná své...



Nové hasičské speciály Tatry odolají zbraním hromadného ničení

Hasiči převzali nové zodolněné speciály TATRA s pancéřovanými kabinami.

Záchranný útvar Hasičského záchranného sboru ČR dostal dvě nové unikátní Tatry. Pancéřované hasičské speciály na...

ANALÝZA: Elektromobilita poleze do peněz všem, výrobcům, státu i lidem

Nabíjení elektromobilu Renault Twizy

Elektrifikace aut nás nemine. Vozidla na baterie tu jsou s námi dlouho jako ta se spalovacím motorem, ale prosadit se...

Nejslavnější československý motocykl vznikl ilegálně a předběhl celý svět

Jawa 250 Pérák na dobovém prospektu

Ač tomu dnes nic nenasvědčuje, tak Československo bývalo svého času motocyklovou velmocí. A za náš nejslavnější...

Další z rubriky

Smart slaví dvacet, na oslavu si uřízl střechu a čelní sklo

Smart Forease

Před dvaceti lety Daimler přišel s revolučním městským autem Smart. Toto výročí slaví efektním konceptem, který spojuje...

VIDEO: První ochutnávka nového BMW 3. Už se vyrábí

Maskované BMW řady 3 při testech na okruhu Nürburgring

Svět šílí po SUV a s ním i BMW. Nejslavnějším modelem mnichovské značky však stále je řada 3. Klasický sedan a už...

Autofotka týdne: Nádherný koncept vzpomíná na krásné peugeoty

Peugeot e-Legend

Dost pravděpodobně to bude poslední autosalon v Paříži. Tradiční a asi nejslavnější autopřehlídka světa otevře letos...



Najdete na iDNES.cz