Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Velká ženevská senzace jménem Bulli: hipísácký mikrobus na elektřinu

aktualizováno 
Ženeva (Od zvláštního zpravodaje iDNES.cz) - Jeden z nejparádnějších konceptů dovezla na ženevský autosalon automobilka, od které se to zrovna nečekalo. Kromě malování šedě metalízovaných golfů a passatů se umí tým Waltera de Silvy i odvázat. Novodobý Volkswagen Bulli je tady.

Kulatý Volkswagen Transporter, do kterého se v šedesátých letech vešel neomezený počet "zhulených hipíků" na cestu napříč Amerikou (Volkswagen to popisuje květnatě jako "symbol svobody plynoucí z neomezené individuální mobility"), se v jedenadvacátém století zahranatil a vyměnil motor boxer z brouka, uložený u zadní nápravy, za elektromotory před přední nápravou.

Autosalon Ženeva 2011

Nový bulli (v Češtině se jeho předchůdci říká mimo jiné i ponorka) je jeden z lidmi nejobsypanějších exponátů. Původní Volkswagen Bulli je totiž považován za první MPV na světě a líbí se snad každému. Už v roce 2001 představilo americké designcentrum novodobou interpretaci téhle legendy s označením Microbus. Mluvilo se i o sériové výrobě, ale nakonec z ní sešlo. V Ženevě je tedy druhý pokus.

Volkswagen Bulli

Stejně jako jeho předchůdce má jednoduché čisté tvary, které mu nadělil tým šéfdesignéra značky Klause Bischoffa. Legenda v novém podání odveze stejně jako kdysi šest lidí ve dvou řadách sedadel. Větší část přední lavice lze sklopit a sklopit můžete i celou zadní lavici. Stejně jako u předka tak můžete jednoduše vytvořit lůžkovou úpravu.

Nová generace Bulli je 3,99 metru dlouhá, 1,75 široká, 1,70 m vysoká, s rozvorem 2,62 metru. Původní T1 byl o trochu delší a vyšší, zato však užší. Šestice cestujících s sebou pobere do kufru 370 litrů zavazadel (při sklopení zadní řady sedadel až 1 600 litrů).

Legenda

Volkswagen Bus byl představen v roce 1950, automobilka jej označila interním kódem T1, jako Transporter 1, Němci ho nazývali Bulli a Američané Microbus. Jezdil samozřejmě na všech kontinentech. Úplně první MPV má dodnes spoustu fanoušků po celém světě.

Volkswagen Transporter T1

Centrem přístrojovky je vyjímatelný iPad, který ve středové konzole plní roli multifunkční dotykové obrazovky, s níž komunikují i přístroje v kapličce před řidičem. Jejím prostřednictvím lze ovládat internetové aplikace iPadu, přehrávat obsah multimediální knihovny, nebo využívat služeb handsfree Bluetooth a navigačního systému. Přímo do držáku iPadu jsou integrovány ovládací prvky klimatizace a centrálně umístěný spínač výstražných blikačů.

Pohyb obstarává elektromotor s výkonem 85 kW a točivým momentem 270 Nm, napájí ho lithium-iontové akumulátory s kapacitou 40 kWh. Maximálku má 140 kilometrů v hodině, z nuly na stovku se rozjede za 11,5 sekundy. Konstruktéři ale počítají i se zástavbou motorů 1,0 až 1,4 litru, což ukazuje, že Volkswagen možná neplánuje ženevský koncept jen schovat do muzea. Sice se zatím dušují, že to je hlavně stylistické cvičení, ale možná se sériového provedení jednou dočkáme. Spekuluje se dokonce o tom, že jako technický základ by mohla posloužit na podzim naplánovaná miniatura VW UP.

Jednoduchá myšlenka

Na vzniku T1, a tím i na zrodu nové studie, má zásluhu nizozemský dovozce vozů Volkswagen Ben Pon, který si 23. dubna 1947 nakreslil do poznámkového bloku kompaktní mikrobus. Vlastně jen načrtl nad rozvorem podvozku brouka jednoduchou siluetu výrazně zkráceného linkového autobusu a dozadu napsal "m" jako motor. A byl hotov. První MPV právě spatřilo světlo světa. Designéři Volkswagenu pak vytvořili ze skici mikrobus s charakteristickým "V" na přídi, z něhož se vyklubala automobilová ikona. Víc o vzniku služebáku hipíků čtěte zde, loni slavil šedesátiny

Autor:


Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Konec dieselů. Volvo S60 Made in USA už je mít nebude

Volvo S60 2018

Volvo v nové šedesátkové řadě nejprve představilo kombík, na sedan přišla řada za půl roku až se slavnostním otevřením...

Hummer H1 se vrací, je pekelně drahý a výkonný

Hummer H1 Mil-Spec Automotive

Hummery se už dávno neprodávají, ekonomická krize je poslala do automobilového důchodu. Přesto můžete mít takřka...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Najdete na iDNES.cz