Nový Volkswagen Brouk

Nový Volkswagen Brouk | foto: Volkswagen

Nový brouk bez květinky: krize identity a lidová cena

  • 81
Volkswagen brouk už není exkluzivní zboží pro dobře zajištěné nostalgiky. Nová generace, která v těchto dnech dorazila na český trh pod inovovaným názvem The Beetle, má základní cenovku 379 900 korun. Když se před třinácti lety představil nový moderní brouk poprvé, chtěla za něj automobilka bezmála 700 000.

Nebývale nízkou cenou vyzval Volkswagen na souboj svého hlavního soupeře, britskou značku Mini patřící německému BMW. Ta v roce 2001 představila novou interpretaci populárního britského minivozu a od té doby ovládla trh s retroauty. Například loni dokázalo Mini prodat přes 240 000 vozů, zhruba pětkrát tolik, kolik zákazníků dokázal oslovit new beetle v dobách své největší slávy.

Před deseti lety přitom mini chtělo za svou novinku půl milionu korun, aktuální nejlevnější verze One s benzinovou šestnáctistovkou a výkonem 75 koní stojí 392 500 korun. Silnější osmadevadesátikoňová verze Mini One, která se výkonem blíží základní motorizaci nového brouka, vyjde na 427 500.

Nový Volkswagen Brouk
Nový Volkswagen Brouk

Brouk roku 2011 vjíždí do budoucnosti s nižší cenou, úzkými okny a image sportovce. Všechny čtyři do začátku nabízené motory mají přeplňování, kromě benzinových verzí 1,2 (77 kW/105 k), 1,4 (118 kW/160 k) a 2,0 (147 kW/200 k) je k dispozici i diesel 1,6 (77 kW/105 k). Většina techniky včetně podvozku darovala beetlu aktuální generace Volkswagenu Golf. Čekací doba na vůz je zhruba dva měsíce - čtyři týdny trvá výroba, další čtyři týdny putuje vůz z Mexika.

Nově se ztrátou květinky

Nebývá u Volkswagenu pravidlem, že základní cena auta může být i cenou konečnou. The Beetle má ve standardní výbavě ESP, přední, boční a hlavové airbagy, manuální klimatizaci i rádio s MP3 přehrávačem a osmi reproduktory. Nečekaná velkorysost automobilky ale končí s výběrem barvy. Bez příplatku je pouze bílá, další základní barvy vyjdou na 4 200 korun, metalíza stojí 13 500. 

Vedle podstatného snížení ceny prošel The Beetle i změnou charakteru. Když měl v 90. letech premiéru Volkswagen New Beetle, stáli šéfové automobilky na pódiu starého kina v americké Atlantě ozdobeni věnci květin kolem krku a z reproduktorů se linula hudba, kterou poslouchala generace hippies.

Volkswagen Brouk

Brouk 1938: Volkswagen brouk se narodil v roce 1938. Na lidové vozítko za 990 říšských marek lidé skládali zálohy, sériová výroba se však rozjela až po válce, kdy už stál pětinásobek původní částky. Oficiálně se vůz se vzduchem chlazeným motorem vzadu jmenoval KdF-Wagen, za svou přezdívku vděčí pravděpodobně americkému deníku The New York Times, který o něm 3. července 1938 napsal, že "tisíce a tisíce lesklých brouků osídlí německé dálnice". Nakonec jich bylo ještě mnohem více, původní brouk se vyráběl v Mexiku až do roku 2003. Celkem vylétlo do světa kolem 21,5 milionu exemplářů.

Uspořádat stejnou akci v podobném duchu s nejnovější generací volkswagenovské legendy by působilo přinejmenším komicky. Protože nejnovější brouk nemá ani jemné detaily předchůdce z 30. let, ani nevyvolává nostalgické pocity na halucinogenní mejdan z let šedesátých.

Karoserie novinky narostla oproti předchůdci z roku 1998 do délky o třináct centimetrů, zatímco auto povyrostlo jen o jediný centimetr. Z roztomilé kuličky je rázem docela mohutné kupé, které se spoilerem na víku kufru dává zřetelně najevo, že i v tomhle volkswagenu se fanoušci značky mohou cítit jako vládci silnic. A řidiči, kteří to mají "v paži", rozhodně nepotřebují vázičku na kopretinu, která mívala své čestné místo hned vedle volantu. Kdysi tak marketingově ceněného detailu se nový brouk nemilosrdně zbavil.

Těsno vzadu i velký kufr

První živý dojem z brouka není infantilně přívětivý, jak by si od retro auta dalo očekávat. Aktuální brouk není roztomilým parťákem, kterému dává rodina miloučké přezdívky, ale daleko víc soupeřem, který před jízdou kontroluje, jestli máte čisté boty a oholenou tvář.

Nesnadný porod Brouka II

V roce 1993, kdy se o novém broukovi rozhodovalo, vidělo mnoho manažerů malé stylové auto jako hračku, kterou si automobilka nemůže dovolit.
"Jeden z odpůrců, šéf výzkumu a vývoje Ulrich Seiffert došel tak daleko, že dva týdny před Piëchem (tehdejším šéfem Volkswagenu) ukrýval první model v životní velikosti," popisoval situaci před uvedením druhé generace brouka magazín BusinessWeek.

Volkswagen New Beetle

S nadprůměrně dobrým zpracováním se člověk potká hned u dveří. Jsou mohutně široké, přesto se dají zaklapnout s překvapivou jemností. Přístrojová deska je konečně retro a ta tam je i její nebývalá hloubka, kterou měl předchůdce z devadesátých let.

Zatímco vpředu je místa dost, zadní dvojice sedadel už takový komfort nenabízí. Málo místa tu mají nohy a kdo měří víc než metr osmdesát, bude mít problémy, kam složit hlavu.

Dobře použitelný je naopak kufr. Základní objem 310 litrů se dá rozšířit ještě sklopením dělených opěradel zadních sedadel. Nevznikne sice úplně rovná plocha, zato však nečekaně dobře přístupná - třetí dveře jsou nenápadně protáhlé až do zakulacené střechy.

Závodník s krizí identity

Automobilka dobře vycítila, že k nabroušenému výrazu beetlu se dobře hodí silný motor. První čtyři exempláře, které půjčila novinářům ke krátké projížďce na okraji Prahy, měly nejsilnější nabízený agregát: benzinový dvoulitr s výkonem 200 koní a automatickou šestistupňovou převodovkou DSG.

Už po prvních metrech za volantem je znát, že brouk přitvrdil nejen ve výrazu, ale i na podvozku. Výrobce přitom šikovně vybalancoval hranici, kdy už by sportovní jízda byla na úkor komfortu. Beetle tedy umí srdnatě vykroužit zatáčku bez zjevných projevů nedotáčivosti a cestující se přitom nemusí natřásat na hrbolech českých silnic.

Od květinového nostalgika urazil beetle významný kus cesty. Vystouplé blatníky kol už nedělají ve větru rámus, karoserie se při rychlé jízdě nekroutí, a díky výrazně kratší přístrojové desce má řidič konečně dobrý přehled, kde jeho auto začíná.

Nový dvousetkoňový brouk je na silnici tak dobrý, že jej případní zájemci o Golf GTI prostě nemohou zcela ignorovat. Beetle má sice o deset koní méně, zato je se svou cenou 555 200 korun o nezanedbatelných 230 000 levnější, než sportovní golf.

Pokud se tedy the beetle nestane okamžitě prodejním hitem, cenou to rozhodně nebude. Nebezpečí, které mu v tomto směru hrozí, se jmenuje krize identity. Na dámské auto, kterým byl brouk dosud, je ten nový poněkud drsný. Jako nástroj na balení mladých studentek zase nepůsobí dost mužně. Takže ve výsledku si jej koupí jen ten, komu je jedno, jak v takovém autě vypadá. Najde se dost odvážných?

Volkswagen New Beetle

Volkswagen New Beetle odstartoval v březnu 1998 éru retro vozů. Nová podoba původní předlohy však trpěla vysokou cenou a malou praktičností, prodejní start na důležitém americkém trhu poznamenaly i problémy s elektroinstalací. New Beetle se vyráběl výhradně v mexickém závodě v Pueble, produkce pro malý zájem skončila loni v létě.