Nový Ford Mondeo

Nový Ford Mondeo | foto: Ford

Nové mondeo: základem je litrový tříválec, k mání bude i čtyřkolka

  • 369
Tříválcům nemohou mnozí motoristé přijít na chuť. Jejich kultivovanost je přece jen menší než u víceválcových jednotek. Že to nemusí být ale jen nouzová volba, dokazuje třeba nový, velmi povedený litrový benziňák Fordu. Právě oceněními ověšený 1.0 EcoBoost si našel cestu i pod kapotu nového Fordu Mondeo.

To je prosím auto, které má konkurovat třeba Škodě Superb nebo VW Passat, které u neznalých sklízí za instalaci motoru 1,4 TSI posměšky.

Světová premiéra nového Fordu Mondeo pro Evropu proběhla v Amsterodamu jen pár týdnů před představením na autosalonu v Paříži. Dravý, výrazný kabát oblékne jako obvykle sedan, pětidveřový liftback i velké kombi.

Nový Ford Mondeo
Nový Ford Mondeo

Nové mondeo stojí na nové globální platformě. V Americe se tak už nějakou dobu prodává velmi podobné auto po jménem Fusion.

Obrovskou novinkou, kterou se fordí manažerský model konečně dotáhne na největšího konkurenta VW Passat, je pohon všech kol, který bude možné kombinovat s naftovými motory. Je to vůbec poprvé, co mondeo dorazí jako "čtyřkolka".

"Je to nejluxusnější mondeo, které jsme kdy vyrobili, a nejluxusnější automobil, jaký kdy Ford nabídl svým evropským zákazníkům," řekla Barb Samardzichová, viceprezidentka globálního vývoje produktů automobilky na amsterodamské premiéře novinky.

Nový Ford Mondeo

LEDové oči

Mondeo LED diody využívá pro dálková, potkávací i směrová světla. Svítící diody se rozsvěcují rychleji, vydrží déle a spotřebují méně energie než obvyklé plynem plněné žárovky. LED světlomety nového mondea se navíc natáčejí do zatáček a světelný kužel se přizpůsobuje momentální rychlosti jízdy. Ve vyšších rychlostech tak svítí víc do dálky, zatímco při nižší rychlosti poskytuje řidiči širší zorné pole.

Do střechy kombíku tak bude ke koupi třeba otevíratelné panoramatické okno nebo adaptivní LED světlomety, které se v tomto segmentu objevují vůbec poprvé.

Systém SYNC s MyFord Touch dá zase novému mondeu osmipalcovou barevnou obrazovku, hlasové ovládání a dokonce bezdrátový přístupový bod k internetu až pro pět zařízení.

SYNC s MyFord Touch umožňuje ovládat telefonické funkce, přehrávání hudby, ale také klimatizaci nebo navigaci jednoduše hlasem, bez nutnosti spouštět oči ze silnice a ruce z volantu.

Evropskou premiéru budou mít v novém mondeu také nafukovací bezpečnostní pásy na zadních sedadlech. Ty v případě dopravní nehody rozloží sílu nárazu do pětkrát větší plochy než běžný bezpečnostní pás a významně tak snižují riziko poranění hlavy, krku i hrudníku osob cestujících vzadu. Jak bezpečnostní pás s airbagem funguje, čtěte zde.

Nový Ford Mondeo je 4 869 milimetrů dlouhý, základní provedení s litrovým motorem pod kapotou potáhne 125 koní a 170 krouticích newtonmetrů. Další dva benziňáky v nabídce budou 1,5 a dvoulitr, který má mít až 240 koní. Naftové motory objemů 1,6 a dva litry budou roztáčet kola přední nebo obou náprav.

Evropské mondeo bude moci dostat i hybridní provedení. Elektrobenzinové mondeo, kombinující benzinový dvoulitr s 35kW elektromotorem živeným li-ion akumulátory, bude k mání jen ve verzi sedan. Celkový výkon této verze má být 185 koní.