Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ford řeže náklady. Nové mondeo je odloženo na konec roku 2014

  15:55aktualizováno  15:55
Aktuální Ford Mondeo rozhodně není špatné auto, ale už začíná přesluhovat. Na autosalonu v Paříži se dokonce představil jeho nástupce. Do prodeje mělo nové mondeo zamířit příští rok před létem. Jenže všechno je jinak. Start je odsunutý o dva roky.

Nový Ford Mondeo | foto: Ford

Americký koncern Ford se tento týden pochlubil, že završil své finančně nejúspěšnější třetí čtvrtletí v historii, dosáhl zisku 2,2 miliardy dolarů před zdaněním. Celkem má teď v kase kolem 34 miliard dolarů.

Za to vděčí své severoamerické divizi. Evropská si totiž stojí přesně opačně. "V Evropě čelíme střednědobým výzvám, jsme však zcela odhodláni transformovat naše evropské aktivity rozhodným sladěním výroby s poptávkou, zlepšením ziskovosti prostřednictvím nových produktů a posilováním značky, zefektivněním nákladů a využitím příležitostí k růstu," říká Alan Mulally, prezident a generální ředitel Ford Motor Company. Přeloženo z "manažerštiny": bude se propouštět, zavírat a šetřit. Nutno dodat, že škrty čekají i další evropské nebo v Evropě působící automobilky.

Evropské ztráty

V Evropě se nyní prodává nejméně automobilů za bezmála dvacet let. Evropská část skupiny Ford dosáhla za prvních devět měsíců roku 2012 ztráty 1,021 mld. dolarů, zatímco ve stejném období loňského roku vytvořila zisk 163 milionů dolarů.

Trh v devatenácti evropských zemích, které jsou pro odbyt Fordu klíčové, se za posledních pět let propadl o 20 procent. Nejméně do poloviny aktuální dekády se přitom neočekává výraznější zlepšení.

Manažeři Fordu si myslí, že změny evropského automobilového trhu jsou povahy strukturální, nikoliv cyklické, a proto minulý týden oznámili plán úspor, které mají ušetřit 450 až 500 milionů dolarů.

Ford se totiž rozhodl v Evropě uzavřít tři fabriky: příští rok dvě v Británii (Southampton a lisovnu v Dagenhamu) a v roce 2014 třetí v Belgii (Genk). V Southamptonu vyrábí Ford svůj bestseller transit, produkce dodávky se přesune do Turecka (továrna Ford-Otosan v Kocaeli), Dagenham vyrábí komponenty a v Genku S-Max a Galaxy. Tyto tři továrny zaměstnávají celkem 5 700 lidí.

Sníží tak svou výrobní kapacitu v Evropě o 18 procent, tedy o 355 tisíc vozů ročně.

Fotogalerie

Mondeo koncem roku 2014

A jednou z nejviditelnějších obětí této revoluce je nové mondeo, které se už od začátku letoška prodává na severoamerickém trhu jako Ford Fusion.

Mondeo totiž měli vyrábět v Genku, nakonec bude vyjíždět z fabriky ve španělské Valencii, odkud vystrnadí C-Maxe do Německa (Saarlouis). Zdržení nastane kvůli nutnému přesunu výrobní linky a všech technologií. Uvedení na trh tak proběhne až koncem roku 2014.

Je riziko, že tou dobou po něm už neštěkne ani pes. Znovu představit už jednou představený model nebudí u zákazníků důvěru a naruší plynulý přirozený cyklus výměny generací. Na nekonečné uvádění a oddalování doplatilo v minulosti několik modelů. Z poslední doby to byly třeba Renault Avantime nebo Citroën C6, jejichž výrobu a prodeje automobilka po uvedení tlumila kvůli dodatečnému řešení technických problémů. Po opětovném rozjetí prodejů a výroby se už auta "nechytla".

Čekání na mondeo bude tedy pro Ford nekonečně dlouhé. Za letošních prvních osm měsíců spadly podle údajů analytiků Jato Dynamics jeho prodeje o 14 procent na 50 104 kusů. Konkurence má tedy jedinečnou šanci mondeo sesadit z předních příček prodejů své kategorie.

Paradox: jedni snižují, druzí jsou na koni

Ford zavírá fabriky. Stejný plán mají i další automobilky v Evropě. Paradoxně jiné jsou na koni. Na tři směny jede výroba Range Roveru Evoque, drahé malé a velmi stylové SUV jde na dračku.

A třísměnný provoz chystá i Daimler na lince, kde se vyrábí nový Mercedes A. O sportovní hatchback je velký zájem, od června, to bylo  ještě před zahájením prodejů, nasbírali prodejci na 70 tisíc objednávek. V továrně v Rastattu tedy přidávají třetí směnu, do které naberou dalších 500 lidí. Výroba "Áčka" probíhá také v maďarském Kecskemétu. A to už má Daimler nasmlouvanou výrobu ve finské fabrice Valmet, kde v letech 2013 až 2016 vznikne 100 tisíc Mercedesů A.

Mercedes A

Mercedes A



Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Další z rubriky

Pojízdné vraky i prémiová auta: ukrajinské silnice jsou plné kontrastů

UAZ 3303 Buchanka

Na Ukrajině prakticky neexistuje střední třída. Žijí tam buď boháči, nebo lidé s nízkými příjmy. A tyto rozdíly zrcadlí...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Chcete vidět Černobyl na vlastní oči? Máme návod k použití

Před opuštěním zóny absolvují návštěvníci dozimetrickou kontrolu.

Pozůstatek černobylské tragédie dnes ukazuje následky společenského selhání i panenskou přírodu. Proč stojí za to...

Najdete na iDNES.cz