Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

První svezení: nový Ford Mondeo sází na komfort

aktualizováno 
Oblíbenec manažerů konečně přichází na evropský trh. Sice s dvouletým zpožděním, ale zato v nejlepší formě. Jenže zatímco Ford stěhoval výrobu, konkurence nespala. Čtvrtá generace mondea proto nebude mít tak jednoduchou pozici jako její předchůdci.

Nové mondeo navenek působí atraktivně a moderně, designově obyčejný interiér je spíš dílem amerického vlivu než procesem stárnutí. Držet krok se špičkou dokáže i z pohledu funkční výbavy a moderních elektronických systémů. Z hlediska jízdních vlastností se trochu odklonilo od původní filozofie a i přes výrazný nárůst komfortu zůstává velmi příjemným a výtečně ovladatelným řidičským autem. 

Ford Mondeo

Dva roky zpoždění

Vzhled nové generace mondea naznačil už koncept jménem Evos na frankfurtském autosalonu v roce 2011, finální verze pro americký trh pojmenovaná Fusion se představila o pár měsíců později v Detroitu. V říjnu 2012 byl zahájen prodej ve Spojených státech, Evropa se podle tehdejších plánů měla dočkat zkraje roku 2013.

Jenže plány modrého oválu zhatila hospodářská recese. Pokles prodejů na starém kontinentu donutil americkou značku k omezení výroby. Kromě dvou britských fabrik padla úsporám za oběť i továrna v belgickém Genku, kde se od listopadu 1992 montovaly všechny generace Mondea. Následné stěhování výroby do španělského závodu ve Valencii znamenalo pro Mondeo skoro dvouleté zpoždění. Teď je nová generace konečně tady.

Nové mondeo bude standardně v nabídce ve dvou karosářských verzích: jako pětidveřový liftback a kombi. Sedan bude tentokrát ke koupi jen s hybridním pohonem. Z hlediska rozměrů se čtvrtá generace změnila hlavně na délku. Sedan se protáhl o 87 milimetrů, kombi o 30. Na šířku a výšku je novinka v konfrontaci s předchůdcem prakticky totožná, rozvor o délce 2 850 mm je na chlup stejný.

Aston Martin Mondeo

Čtvrtá generace budí pozornost poměrně svérázným designem. Ten byl ostatně centrem bouřlivých diskuzí už od prvního představení. Kvůli tvaru čelní masky a kapoty je nové mondeo často srovnáváno s modely od britského Aston Martinu, který patřil do portfolia Fordových značek do roku 2007.

Ford Mondeo

Může se hodit

Líbí se vám Ford Mondeo a rádi byste si ho pořídili? Vyberte si svůj nový vůz z nabídky více jak 450 vozů této značky na Automodul.cz.

Díky úzkým do boků hluboko zasahujícím světlometům příď zároveň nezapře jistou příbuznost s novou generací sportovního modelu Mustang. Je to rozhodně nejvýraznější a největší mondeo za celou jeho 22letou historii. Na ostatních partiích už výrobce tolik invence nepředvedl. Z boku vyniknou hlavně modernější prolisy na dveřích, méně svalnaté lemy blatníků a u sedanu také ladnější střešní oblouk plynule navazující na víko zavazadlového prostoru. Záď je u obou karosářských verzí na pohled asi nejnudnější a nejvíce podobná předchůdci, ale se zbytkem exteriéru ladí dobře.

Velký, ale obyčejný

Uvnitř je mondeo hlavně obrovské. Jeho interiér sází na jednoduchost a praktičnost, ale designem příliš neoslní. Je z něho cítit americký vliv, v konfrontaci s moderními evropskými konkurenty tak působí trochu obyčejně. Na jaře dorazí na trh luxusní provedení Vignale, které snad dokáže tento deficit alespoň částečně odstranit. Ačkoliv prostoru pro posádku chybí větší cit pro detail, kvalita materiálů i zpracování je tu na vysoké úrovni. Nic zásadního nelze vnitřku vytknout ani z funkčního hlediska.

Ford Mondeo

Ford Mondeo v číslech

  • délka / šířka / výška / rozvor (mm): 4871 / 1852 / 1482 / 2850 - liftback; 4867 / 1852 / 1501 / 2850 sedan 
  • objem nádrže (l): 62,5
  • zavazadlový prostor (l): 458 - 1356 / 541* - 1437* liftback; 488 - 1585 / 500* - 1605* sedan
  • pohotovostní hmotnost (kg): 1485 - 1609
  • základní cena (Kč): 611 990 liftback, 641 990 kombi

MOTORY: přeplňované čtyřválce

  • benzinové

EcoBoost 1,5: 1499 ccm, 118 kW/160 k, 240 Nm, zrychlení 0–100 km/h 9,2 s, maximální rychlost 222 km/h, průměrná spotřeba 5,8 l/100 km

EcoBoost 2,0: 1999 ccm, 149 kW/203 k (176/240 u provedení s vyšším výkonem), 345 Nm, zrychlení 0–100 km/h 8,7 s (7,9), maximální rychlost 232 km/h (240), průměrná spotřeba 7,3 l/100 km

  • naftové

Duratorq 1,6 TDCi: 1560 ccm, 85 kW/115 k, 270 Nm, zrychlení 0–100 km/h 12,1 s, maximální rychlost 192 km/h, průměrná spotřeba 4,1 l/100 km

Duratorq 2,0 TDCi: 1997 ccm, 110 kW/150 k (132/180), 350 Nm (400), zrychlení 0–100 km/h 9,3 s (8,4), maximální rychlost 215 km/h (225), průměrná spotřeba 4,4 l/100 km

  • Poznámka: * objem s dojezdovým rezervním kolem. Údaje o zrychlení, max. rychlosti a spotřebě jsou tabulkové hodnoty, které platí pro provedení liftback

Přístrojový štít ctí moderní trendy a kombinuje dva klasické analogové ciferníky a tři displeje, na kterých se zobrazují všechny obvyklé údaje. Podrobnější informace jsou dostupné na rozměrném LCD na středovém panelu. Všechny displeje mají solidní rozlišení, pěknou grafiku a vysoký kontrast, takže jsou dobře čitelné i na přímém světle. Pochvalu zaslouží i multimediální systém SYNC 2 s intuitivním ovládáním a překvapivě muzikální audiosystém Sony. Příjemnou atmosféru na palubě podtrhuje také mnoho odkládacích prostor a komfortní sedadla s výrazným bočním vedením. V provedení s textilním čalouněním jsou na náš vkus možná až přehnaně měkká.

Z hlediska prostoru nebudou mít k mondeu výhrady ani urostlejší pasažéři. Vepředu je dost místa ve všech směrech, vzadu mohou být trochu limitování pouze dlouháni s výškou nad 185 centimetrů. Tradičně solidní prostor nabízí i kufr, a to i přesto, že se mezigeneračně trochu zmenšil. Liftback s plnohodnotným rezervním kolem pod podlahou pojme v pětimístném uspořádání 488 litrů zavazadel, kombík o 30 litrů méně.

Dieselové souznění

Mondeo bude zpočátku nabízeno se třemi zážehovými čtyřválci EcoBoost s výkony od 160 do 240 koní a stejným počtem vznětových agregátů s výkony od 115 do 180 koní. Samostatnou kapitolu tvoří hybridní provedení s celkovým výkonem 187 koní (pouze jako sedan). Později přibude v nabídce přeplňovaný litrový tříválec EcoBoost (125 koní), nový agregát 1,5 TDCi, který nahradí aktuální šestnáctistovku, a dvakrát přeplňovaný čtyřválec TDCi s výkonem 210 koní. Z nabízených motorizací jsme se mohli v praxi seznámit s dosud nejvyšším dieselovým motorem 2,0 TDCi a základní zážehovou motorizací 1,5 EcoBoost.

Turbodiesel nabízí spoustu síly, ale 180 koní byste mu asi nehádali. Skoro šestnáct metráků těžké mondeo sice dokáže slušně rozhýbat, přesto jsme se nemohli zbavit pocitu, že část výkonu se mezi motorem a koly někde vytrácí. Část viny na tom má bezpochyby převodovka s dlouhým zpřevodováním a také řídicí jednotka vstřikování, která se občas zdráhá akceptovat příkazy řidiče. Hlavně při rychlé akceleraci z nízkých otáček bývají reakce na pokyny plynového pedálu váhavé. Silnou stránkou motoru je naopak jeho odhlučnění. Vznětový čtyřválec se navenek prezentuje obvyklým klapotem, uvnitř je jeho zvuk potlačen téměř k dokonalosti.

Ford Mondeo

Patnáctistovka EcoBoost přináší výrazně emotivnější zážitek z jízdy, ačkoliv se ke komfortnímu naturelu nového mondea ve výsledku asi hodí méně. Přeplňovaný čtyřválec je specifický téměř atmosférickým charakterem. Z nízkých otáček se sice sbírá ochotněji než vznětový dvoulitr, ale přítomnost turba poznáte spíš podle citelné prodlevy než podle mohutného zátahu. Výraznější chuť k životu motor prokazuje až ve středních a vyšších otáčkách a zhruba od 4500 otáček nabízí i solidní dynamiku a také příjemně jadrný zvuk. Ve stínu dieselu zůstává malý zážehový čtyřválec i z hlediska odhlučnění. Při klidné konstantní jízdě o sobě nedává téměř vědět, ale při dynamickém stylu nebo rychlejším sprintu se ozývá více, než by se dalo očekávat. Třeba při dálniční stotřicítce točí na šestý rychlostní stupeň 3 500 otáček a to je na dnešní poměry hodně.

Obě testované motorizace jsou standardně spojeny s manuální šestistupňovou převodovkou. Její řadicí páka se sice pohybuje po trochu delších drahách a má gumovější chod, umožňuje však velmi přesnou a rychlou změnu převodových stupňů. Pro nové mondeo jsou k dispozici i jiná ústrojí. Třeba dvoulitrový EcoBoost je v nabídce výhradně s šestistupňovým automatem, pro dvoulitrový turbodiesel je za příplatek k dispozici dvouspojková transmise PowerShift se shodným počtem převodů.

Komfort místo obratnosti

Mondeo bylo řadu let synonymem pro výborné jízdní vlastnosti a jinak tomu není ani u čtvrtého vydání. Mezigeneračně sice hodně slevilo ze sportovních ambicí, ale pořád je to auto s výjimečným jízdním projevem. Část jeho obratnosti sice padla za oběť komfortu, ten však narostl téměř exponenciálně.

Ford Mondeo

Kromě skvěle odladěných tlumičů a pružin na tom má hlavní zásluhu nová víceprvková zadní náprava Intergral Link. Ta podle slov výrobce nahrazuje léty prověřenou a ceněnou konstrukci Control Blade hlavně proto, že se lépe vypořádává s nerovnostmi a zároveň umožňuje zástavbu pohonu zadních kol pro chystanou verzi 4x4.

Výsledek předčil i naše očekávání. Podvozek je i nadále patřičně tuhý, zároveň však mimořádně poddajný. Drobné nedostatky vozovky žehlí s naprostým přehledem, ale nenechá se rozhodit ani většími hrboly a výmoly. Výraznější problémy mu nečiní ani příčné nerovnosti v zatáčkách.

Mondeo si nechá hodně líbit a i přes lehké naklánění skvěle sedí v zatáčkách. Ačkoliv je jeho agilita s ohledem na bezmála pětimetrovou karoserii obdivuhodná, vyložené sportovní styl si vnutit nenechá.

Rychlá změna směru mu sice není proti srsti, ale z reakcí je cítit, že projíždění klikatých horských vlásenek nebude patřit mezi jeho oblíbené disciplíny. S vrozenou nedotáčivostí sice bojuje statečně (s lehčím EcoBoostem o poznání lépe než dieselem), v jeho chování přesto chybí jistá lehkost.

Fotogalerie

Naprosto výjimečné je v dané kategorii odhlučnění podvozku. Plavná jízda po hladkém španělském asfaltu způsobovala, že jsme o odvalujících se pneumatikách často ani nevěděli. Minimum hluku a vibrací proniká do kabiny i na hrubém povrchu.

Ovládání je sice trochu odtažitější, ale pořád patří ke špičce segmentu. Řízení vybavené novým elektrickým posilovačem je sice nepatrně lehčí, ale výborně citlivé a přirozeně komunikativní. Skvělý pocit z řízení trochu kazí jen větší volant s užším věncem.

Cena versus výbava

Nové mondeo prakticky kopíruje cenovou politiku svého předchůdce. Základní cena pro český trh byla stanovena na 611 990 korun (1,5 EcoBoost), praktičtější provedení kombi je o 30 tisíc dražší. Zajímavou cenovku dostalo čtyřdveřové hybridní provedení, které je dostupné za 762 990 korun, a tvoří tak zajímavou alternativu k dosud nejsilnějšímu vznětovému čtyřválci (180 koní) s automatem PowerShift, který se prodává za 804 990 korun.

Výbava

Standardní výbava modelu (Trend) zahrnuje čelní a boční airbagy pro řidiče a spolujezdce, kolenní airbag řidiče, 4 stropní airbagy, všechny obvyklé elektronické stabilizační, trakční a protiblokovací systémy, asistent rozjezdu do kopce, elektronickou parkovací brzdu, tempomat s nastavitelným omezovačem rychlosti, automatickou dvouzónovou klimatizaci, dálkově ovládané centrální zamykání, elektricky ovládaná okna a vnější zpětná zrcátka, přední mlhová světla, autorádio s přehrávačem CD a MP3, kožený potah volantu a hlavici řadící páky.

Vyšší verze Titanium obsahuje navíc třeba bezklíčové startování, vyhřívané čelní okno, automatické stěrače a světlomety, automaticky zaclonitelné vnitřní zpětné zrcátko, palubní počítač s barevným displejem o rozměru 10,1", autorádio s přehrávačem CD, hlasovým ovládáním a automatickým nouzovým voláním Emergency Assist, funkci rozpoznávání dopravních značek, sportovně tvarovaná a vyhřívaná přední sedadla, kola z lehkých slitin o rozměru 17", ozdobné lišty prahů, diodové vnitřní osvětlení s možností nastavení barevného schématu a další prvky.

Bohatý je i seznam příplatkových prvků. K dispozici jsou třeba automatické adaptivní LED světlomety, parkovací senzory, kamera nebo aktivní parkovací asistent, kožené čalounění, elektricky ovládaná sedadla, panoramatické střešní okno, výkonný audiosystém, head-up displej, adaptivní tempomat, protikolizní systém, systém hlídání mrtvého úhlu, systém udržování v jízdním pruhu, nafukovací bezpečnostní pásy na zadních sedadlech a jiné nadstandardní vymoženosti.





Nejčtenější

Jaguar E-Pace
E-Pace je nejmenší jaguar pro masy. Zas to zkouší s pohonem předních kol

Tradiční britská značka se mění. Většinu její nabídky sice stále tvoří sportovní sedany, ale v počtu prodaných aut brzy získají převahu SUV. Stačit bude, když...  celý článek

Volkswagen Atlas
VW Atlas je velké SUV pro celý svět, ale v Evropě se nemůže prodávat

Volkswagen na autosalonu ve Frankfurtu v rámci novinářského večera předvedl své největší SUV Atlas. Před běžnými zákazníky jej ovšem skryl, protože v EU ho...  celý článek

Některé motory vypouštějí zplodiny skoro jako celá továrna
VIDEO: Měřili jsme jedy ve vzduchu. V tunelu zapněte vnitřní cirkulaci

Dražší auta to dělají automaticky, u těch obyčejnějších se vyplatí na to myslet: když vjíždíte do tunelu, přepněte ventilaci v autě na vnitřní cirkulaci. Jinak...  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Chýnovský kopec
Kotrmelce v bahně a pády z kopce, to je závěr závodní sezony v Chýnově

Motocykly a jezdci létají nekontrolovaně vzduchem a nebývá nouze o dramatické situace. Takový je závod do strmého vrchu v jihočeském Chýnově, z něhož iDNES.cz...  celý článek

Další z rubriky

Projeli jsme s harvestorem na kácení stromů
VIDEO: Prozkoumali jsme monstrum, co kácí stromy jako párátka

Strom pokácí, odvětví a naporcuje. Říká se mu harvestor a vypadá jak stroj, který sem přivezli mimozemšťané. Monstrum, které stromy poráží jako párátka, jsme...  celý článek

Ford Ranger doublecab 2.2 TDCI
Ford Ranger je stylový pracant. Nezaváhá ani na dlouhé expedici

Pick-upy už dávno nejsou jen pracovní auta pro farmáře a stavaře, prodělávají vývoj a podobně jako off-roady přidávají na komfortu. Jsou uhlazenější a...  celý článek

Seat Ateca
Základní Ateca není loudavá, litrový tříválec je důstojný základ

Seat Ateca, české auto španělské značky se prodává už od loňska. Linka v Kvasinách ho stále nestíhá vyrábět, na auto z výroby se dnes čeká rok. Zkusili jsme...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.