Jeep Grand Cherokee 2005

Jeep Grand Cherokee 2005 | foto: DaimlerChrysler

Nový Jeep Grand Cherokee - revoluce se nekoná

  • 23
Představení nové generace Jeepu Grand Cherokee přichystal Chrysler na autosalon v New Yorku. Velký "salonní offroad" se designérské revoluce nedočkal - někde stylisté přidali křivku či zlom, jinde zase něco málo ubrali. Výsledek se nese v klasickém stylu. V Evropě bude pokoušet štěstí až od příštího roku.

Grand Cherokee se postupem času neustále zakulacuje a mohutní, pořád si ale zachovává základní proporce a tvary. Říci je-li ten poslední krokem kupředu, či zpátky nelze. Je prostě jiný.

Kulatější předek a hranatější zadní partie jakoby naznačovaly souboj mezi nutností zachovat tradici a touhou ke změnám.

Základní identifikační znaky samozřejmě musí zůstat na svém místě - obrovská chromovaná mřížka chladiče se svislými žebry tak nechybí ani tentokrát.

Nový není jen kabát, nastupující grand cherokee ma také nový podvozek. Přední náprava byla vylepšena (přední kola teď mají o 13% větší zdvih) a dostala nové hřebenové řízení, zadní náprava je pak zcela nová pětiprvková.

Stabilizační systém ESP prožívá v grand cherokee premiéru. Kromě něj však vůz ještě dostane systém, který hydraulicky reguluje a snižuje náklon v zatáčkách. U Jeepu ho nazývají DHS (Dynamic Handling System).

Quadra-Trac I - využívá rozdělovací převodovku bez redukce. Je alternativou k "dvoukolovým" Jeepům, kterých automobilka prodává asi 25%.

Quadra-Trac II - má rozdělovací převodovku s redukcí. Převodovka má též neutrál pro případ tažení.

Quadra-Drive - elektronický systém ELSD (Electronic Limited Slip Differentials) zastupující uzávěrky diferenciálů.

Na výběr je ze tří verzí pohonu všech kol: Quadra-Trac I, Quadra-Trac II a Quadra- Drive.

Prozatím budou v nabídce pouze tři benzínové motory vpravdě amerických kubatur.

Nejmenší z nich je 3,7 litrový šestiválec, který nahradí stávající čtyřlitr. Motor by měl mít výkon 210 koní (155 kW).

Prostřední je osmiválec 4,7 litru s výkonem 223 koní (164 kW).

Na vrcholu bude stát osmiválec HEMI o objemu 5,7 litru. Motor o výkonu 340 koní (250 kW) a maximálním kroutícím momentu 529 Nm (90% maxima  je k dispozici   mezi 2400 a 5100 ot./min) je vybaven funkcí MDS.

MDS (Multi-Displacement-System)

Elektronicky řízený systém automaticky deaktivuje polovinu válců motoru v případech, kdy jízdní podmínky nevyžadují maximální výkon motoru. MDS prý umí ušetřit až 20% benzinu.

Jak vidno, Evropanům nezbude než čekat, jestli evropská verze dostane rozumnější turbodieselový agregát.

Pro začátek bude v nabídce pouze pětistupňový automat. Převodovka je vybavena jak plně automatickým, tak pseudosekvenčním modem řazení. Až Nový Jeep Grand Cherokee dorazí do Evropy, měl by mít pravděpodobně v nabídce též manuální převodovku.

Do autosalonu rozhodně nemusíte spěchat. Minimálně do jara roku 2005 bude trvat, než se rozběhne linka v rakouském Grazu (Štýrském Hradci). Za mořem budou nové Jeepy Grand Cherokee vyjíždět z Detroitské továrny už od třetího čtvrtletí tohoto roku.

,