Nový kabriolet si koupí málokdo

Nové kabriolety a roadstery s velmi omezeným využitím a vysokou cenou jsou pro drtivou většinu motoristů v Česku nedostupné. Mají sedm setin procenta zdejšího trhu s novými auty, když se jich vloni v zemi prodalo pouhých 110. Na prvním místě tuzemského žebříčku stál v roce 2000 Mercedes-Benz SLK s 18 prodanými exempláři před celosvětově nejprodávanějším roadsterem Mazdou MX-5, kterou si v loňském roce v Česku koupilo 17 zákazníků a BMW Z3 (12 prodaných kusů). Motoristé, kteří kupují nový kabriolet, musí počítat s tím, že auto bude v prvních letech po koupi razantně ztrácet na ceně.

"V nepříliš bohatém Česku, kde lidé velmi váhají investovat do poměrně drahých a omezeně využitelných vozů, to je v prvním roce až 40 procent ceny nového kabrioletu," upřesňuje Tomáš Pánek, znalec zdejšího trhu ojetin a šéf nákupu pražského Autocentra Na strži. "Později se však situace mění - starší kabriolety, zvlášť jsou-li v solidním stavu, už na ceně tolik netratí a drží ji mnohem výš než klasická auta téhož modelu."

Otevřené automobily mají své velké výhody i nedostatky

MINUSY
- vyšší spotřeba (horší aerodynamika)
- vysoká cena při koupi nového auta
- ztráta hodnoty v prvních letech po koupi nového vozu
- omezený výhled při vztyčené střeše
- horší jízdní vlastnosti u levnějších modelů
- často obtížnější shánění karosářských dílů
- u starších a levných kabrioletů hluk za jízdy
- prodělek při koupi na jaře a při prodeji na podzim
- často nižší kvalita zpracování než u klasického modelu
- riziko špatných oprav po havárii
- častější koroze
- desetitisíce korun se platí za novou plátěnou střechu
- nebezpečí poškození střechy při použití nebo vandaly
- menší zavazadlový prostor, kam se skládá střecha
- horší technický stav vozů na zdejším trhu
- nižší tuhost karoserie, a tudíž i bezpečnost
- omezené využití
- do vozu proniká vlhkost, která škodí interiéru
- mnohdy vyšší hmotnost oproti klasickému modelu
- kabriolety se často nevyrábějí v mateřských továrnách

PLUSY
- ničím nenahraditelný pocit z jízdy
- takový vůz kdekdo nemá
- při koupi kvalitní starší ojetiny nízká ztráta hodnoty
- i starší kabriolety mají o dost vyšší hodnotu než klasické vozy
- výdělek při koupi na podzim a při prodeji na jaře
- vůz zůstává i po letech zajímavý

Orientační ceny vybraných jetých kabrioletů a klasických vozů 1)

vůz

rok výroby

kabriolet (Kč)

klasický vůz (Kč)

BMW 320

1989

150 000

55 000

Ford Escort 1.6

1987

65 000

32 000

Ford Escort 1.6

1991

120 000

70 000

Ford Mustang 5.0

1994

300 000

220 000

Opel Astra 1.6

1994

160 000

120 000

Opel Kadett 16

1988

60 000

32 000 2)

Renault 19 1.7

1994

130 000

105 000

Suzuki Vitara 1.6

1991

120 000

120 000 3)

Volkswagen Golf I 1.8

1985

50  000

35 000 4)

Volkswagen Golf III 1.8

1994

180 000

135 000

Poznámka: 1) jaro 2001, 2) třídvéřová karoserie, 3) u vozu se cení pevná střecha, 4) i v situaci, že se už jedná o novější model 2. generace
Pramen: MF DNES, Autocentrum Na strži Praha

Ceny vybraných nových kabrioletů a roadsterů 1)

vůz

cena základní verze (Kč)

Audi TT Roadster 1.8

od 1 333 400

BMW Z3 Roadster 1.9

od 1 112 300

BMW řady 3 Cabriolet 2.0

od 1 329 100

Jaguar XK 8 Convertible 4.0

od 3 192 000

Mazda MX-5 1.8

od 899 900

Mercedes-Benz SLK 200

od 1 285 000

Mercedes-Benz CLK 200

od 1 567 000

Opel Speedster 2.2

od 1 239 900 2)

Peugeot 206 Cabriolet CC 2.0

od 649 000 3)

Peugeot 306 Cabrio 1.8

od 767 900

Porsche Boxster

od 1 861 000

Porsche 911 Cabriolet

od 3 562 000

Renault Mégane Cabriolet 1.6

od 619 900

Saab 9-3 Cabriolet

od 1 359 000

Poznámky: 1) jaro 2001, 2) o dovozu model Opel Astra Cabrio se v těchto dnech jedná, 3) v prodeji bude od května 2001
Pramen: MF DNES, dealeři jednotlivých značek

Opel Speedster by se měl na zdejších silnicích objevit jako novinka do léta. Bude se prodávat v cenách od 1 239 900 korun.