Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rocketman s famózními detaily je opravdový mini

aktualizováno 
Značka Mini ohlásila návrat ke kořenům. Studie rocketman měří necelých 3,5 metru a fascinuje futuristickými detaily. Prosklená střecha ve tvaru britské vlajky se asi do výroby nedostane, ale chytré řešení dvojitého otvírání kufru by si sériovou podobu zasloužilo.

Mini Rocketman | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Už žádné nafukování, Mini musí být mini. Tradiční britská značka (nyní ve vlastnictví německého BMW) svůj nejnovější koncept natočila úplně opačným směrem než všechny předešlé novinky. Jestliže modely Clubman nebo v ještě větší míře Countryman už výrazně přerostly původní koncept Mini, tak rocketman se vrací ke kořenům.

S délkou 3,419 metru je sice stále o 40 centimetrů delší než prapůvodní Austin Mini z roku 1959, ale revoluční koncept miniautíčka geniálního konstruktéra Issigonise tak konečně získává opravdového pokračovatele. Aktuálně prodávaná generace mini na to původní navazuje spíš designem než opravdovou miniaturností, na délku má 3,7 metru.

Autosalon Ženeva 2011

Další novinky najdete ve speciání příloze na iDNES.cz

Koncept rocketman vypadá velmi atraktivně a konstruktéři či designéři se na něm opravdu vyřádili. Mnoho prvků asi nemá šanci proniknout do sériové produkce, několik praktických nápadů by si ale produkční verze auta zasloužila.

Na první pohled se novinka drží dnes již klasických tvarů novodobých mini, které samozřejmě těží z původní předlohy. Ale rozhodně to není žádná zmenšenina prodávaných modelů. Nové masce dominuje obrovský oblý otvor chladiče a zakulacené světlomety s výrazným lemem pro denní svícení. Zajímavé je zaoblení spoileru směrem doprostřed tak, že jsou zpředu výrazně vidět pneumatiky. Celkově působí zpředu rocketman hravým dojmem a možná signalizuje podobu všech příštích mini.

Zadní část nese zcela originální světla, která tvoří jakési držáky na bocích. Světla vypadají skvěle, je ale otázkou, jestli má toto provedení šanci na sériovou produkci. Velmi zajímavé je otvírání kufru. Je dvoudílné: ve spodní části se až o 35 centimetrů vysouvá jakýsi šuplík, horní díl je pak klasicky výklopný vzhůru a výrazně zasahuje do střechy.

Šuplík z kufru rozhodně není samoúčelný. Lze jej vysouvat samostatně, a pak poslouží třeba jako nosič kol nebo s otevřenými dveřmi jako podložka pro delší náklad. Oproti výklopným dvoudílným dveřím u některých SUV a pickupů ale horní část zadních dveří stále kryje celý zavazadlový prostor a do auta tak netáhne.

Mini Rocketman

Konstruktéři si pohráli i s dvojicí bočních dveří. Jsou dvoudílné se zalomením v první čtvrtině. Díky tomu se dají pohodlně otevřít i v těsném prostoru. A to je jinak u třídveřových aut s dlouhými dveřmi docela problém, což potvrdí každý jejich majitel. Na rozdíl od šuplíku ze zavazadlového prostoru se ale tato konstrukce bočních dveří do výroby nedostane, pravděpodobně bude dost drahá.

Zcela jistě pak pouze na přehlídková mola patří prosklená střecha konceptu, která má tvar britské vlajky. Vypadá efektně i tradičně (britská vlajka je populární motiv na střechy vozů mini), ale opět až příliš nákladně.

Ale kdo ví, ona celá konstrukce konceptu rocketman je neortodoxní a u velkosériových aut se s ní jen tak nesetkáme. Základ totiž tvoří kompozitový prostorový rám, který na některých místech exteriéru i interiéru vystupuje na povrch a tvoří tak design celého auta. A právě u střechy to je nosník ve tvaru X. Zbytek britské vlajky pak tvoří potisk na skle.

Interiér výrobce navrhl v uspořádání 3+1. Dvě přední místa pak doplňuje plnohodnotné zadní za spolujezdcem a jen nouzové (primárně pro děti) za řidičem. Pro městské auto je taková koncepce dostačující a rocketmana by si asi nikdo nepořídil jako rodinný vůz.

Mini Rocketman

Stejně jako zevnějšek, tak i interiér vypadá velmi atraktivně. Přístrojový tubus je umístěný centrálně a stejně jako sloupek volantu výrazně vystupuje z palubní desky, která je poměrně subtilní.Středový panel chybí. Výrazným prvkem interiéru je jeho podsvícení. Na výběr je hned několik barev a nesvítí jen palubní deska, ale i lem pod všemi okny auta. Spolu s netradičními předními a zadními světly je rocketman dobrým důkazem mánie výrobců upotřebit stále levnější diodová světla všude, kde to je jen trochu ospravedlnitelné.

O sériové produkci rocketmana se BMW v tiskové zprávě vůbec nezmiňuje. Ale posun výrobního programu k menším vozům je víc než logický, takže otázkou není, jestli vůbec, ale spíš kdy a v jaké finální podobě...

Autoři:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Podle kapitánů automobilového průmyslu není diesel žádná mrtvola

Diesely rozhodně nejsou ze hry, shodují se výrobci aut i jejich dodavatelé. Do vývoje naftových motorů v uplynulých letech investoval autoprůmysl obrovské...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Další z rubriky

Volvo XC40
XC40: nejmenší volvo přináší novou platformu, přidá i nové tříválce

XC40 je nejmenší SUV švédské značky a zároveň první zástupce nové generace kompaktních modelů Volvo. Vyrábět se bude v Belgii a dostane několik novinek, které...  celý článek

Honda Urban EV Concept
OBRAZEM: Elektrický sen doktora Blažeje, to je nádherná hondička

Frankfurt nad Mohanem (od zpravodaje iDNES.cz) Doktor Arnošt Blažej jezdil civikem první generace do nemocnice na kraji města a snilo o něm celé Československo (o autě pánové, o fešákovi Arnoštovi dámy)....  celý článek

BMW X3
BMW X3 má v nové generaci hranaté mlhovky a šestiválec s turbem

Po obvyklých sedmi letech BMW mění model X3 za novou generaci. V řadě mnichovských SUV, která brzy pokryje kompletní spektrum od X1 do X7, má důležitou pozici...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.