Rocketman s famózními detaily je opravdový mini

Značka Mini ohlásila návrat ke kořenům. Studie rocketman měří necelých 3,5 metru a fascinuje futuristickými detaily. Prosklená střecha ve tvaru britské vlajky se asi do výroby nedostane, ale chytré řešení dvojitého otvírání kufru by si sériovou podobu zasloužilo.
Mini Rocketman

Mini Rocketman | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Už žádné nafukování, Mini musí být mini. Tradiční britská značka (nyní ve vlastnictví německého BMW) svůj nejnovější koncept natočila úplně opačným směrem než všechny předešlé novinky. Jestliže modely Clubman nebo v ještě větší míře Countryman už výrazně přerostly původní koncept Mini, tak rocketman se vrací ke kořenům.

S délkou 3,419 metru je sice stále o 40 centimetrů delší než prapůvodní Austin Mini z roku 1959, ale revoluční koncept miniautíčka geniálního konstruktéra Issigonise tak konečně získává opravdového pokračovatele. Aktuálně prodávaná generace mini na to původní navazuje spíš designem než opravdovou miniaturností, na délku má 3,7 metru.

Autosalon Ženeva 2011

Další novinky najdete ve speciání příloze na iDNES.cz

Koncept rocketman vypadá velmi atraktivně a konstruktéři či designéři se na něm opravdu vyřádili. Mnoho prvků asi nemá šanci proniknout do sériové produkce, několik praktických nápadů by si ale produkční verze auta zasloužila.

Na první pohled se novinka drží dnes již klasických tvarů novodobých mini, které samozřejmě těží z původní předlohy. Ale rozhodně to není žádná zmenšenina prodávaných modelů. Nové masce dominuje obrovský oblý otvor chladiče a zakulacené světlomety s výrazným lemem pro denní svícení. Zajímavé je zaoblení spoileru směrem doprostřed tak, že jsou zpředu výrazně vidět pneumatiky. Celkově působí zpředu rocketman hravým dojmem a možná signalizuje podobu všech příštích mini.

Zadní část nese zcela originální světla, která tvoří jakési držáky na bocích. Světla vypadají skvěle, je ale otázkou, jestli má toto provedení šanci na sériovou produkci. Velmi zajímavé je otvírání kufru. Je dvoudílné: ve spodní části se až o 35 centimetrů vysouvá jakýsi šuplík, horní díl je pak klasicky výklopný vzhůru a výrazně zasahuje do střechy.

Šuplík z kufru rozhodně není samoúčelný. Lze jej vysouvat samostatně, a pak poslouží třeba jako nosič kol nebo s otevřenými dveřmi jako podložka pro delší náklad. Oproti výklopným dvoudílným dveřím u některých SUV a pickupů ale horní část zadních dveří stále kryje celý zavazadlový prostor a do auta tak netáhne.

Mini Rocketman

Konstruktéři si pohráli i s dvojicí bočních dveří. Jsou dvoudílné se zalomením v první čtvrtině. Díky tomu se dají pohodlně otevřít i v těsném prostoru. A to je jinak u třídveřových aut s dlouhými dveřmi docela problém, což potvrdí každý jejich majitel. Na rozdíl od šuplíku ze zavazadlového prostoru se ale tato konstrukce bočních dveří do výroby nedostane, pravděpodobně bude dost drahá.

Zcela jistě pak pouze na přehlídková mola patří prosklená střecha konceptu, která má tvar britské vlajky. Vypadá efektně i tradičně (britská vlajka je populární motiv na střechy vozů mini), ale opět až příliš nákladně.

Ale kdo ví, ona celá konstrukce konceptu rocketman je neortodoxní a u velkosériových aut se s ní jen tak nesetkáme. Základ totiž tvoří kompozitový prostorový rám, který na některých místech exteriéru i interiéru vystupuje na povrch a tvoří tak design celého auta. A právě u střechy to je nosník ve tvaru X. Zbytek britské vlajky pak tvoří potisk na skle.

Interiér výrobce navrhl v uspořádání 3+1. Dvě přední místa pak doplňuje plnohodnotné zadní za spolujezdcem a jen nouzové (primárně pro děti) za řidičem. Pro městské auto je taková koncepce dostačující a rocketmana by si asi nikdo nepořídil jako rodinný vůz.

Mini Rocketman

Stejně jako zevnějšek, tak i interiér vypadá velmi atraktivně. Přístrojový tubus je umístěný centrálně a stejně jako sloupek volantu výrazně vystupuje z palubní desky, která je poměrně subtilní.Středový panel chybí. Výrazným prvkem interiéru je jeho podsvícení. Na výběr je hned několik barev a nesvítí jen palubní deska, ale i lem pod všemi okny auta. Spolu s netradičními předními a zadními světly je rocketman dobrým důkazem mánie výrobců upotřebit stále levnější diodová světla všude, kde to je jen trochu ospravedlnitelné.

O sériové produkci rocketmana se BMW v tiskové zprávě vůbec nezmiňuje. Ale posun výrobního programu k menším vozům je víc než logický, takže otázkou není, jestli vůbec, ale spíš kdy a v jaké finální podobě...

Autoři:
  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Šedesátiny slavné škodovky. Embéčko bylo krásné a moderní, na dlouho poslední

21. března 2024

Dnešní Škoda se dá co do objemu výroby i množství modelů jen těžko srovnávat s předchozí...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

Za nula i skoro sedm procent. Úrok na dotovaný elektromobil se hodně liší

28. března 2024

V půlce března byly v Česku spuštěny dotace na elektromobily. Řada lidí je vítá, ale systém podpory...

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...