Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nový malý vůz nebo komfortní ojetinu?

  11:53aktualizováno  11:53
Zájemce o koupi jetého auta v ceně do čtvrt milionu korun stojí před otázkou, zda neslevit z nároků a nevsadit na vůz sice menší či méně kvalitnější, leč přece jenom nový. A opačně - lidé připravení jít pro nový automobil se určitě alespoň v duchu zabývají myšlenkou, zda místo skromného nového vozidla nepořídit starší, ale větší a komfortnější ojetinu. Pokud se pro ni rozhodnou, budou potřebovat jistou dávku trpělivosti a opatrnosti.

Opravdu kvalitních automobilů z druhé ruky v ceně do 250 tisíc korun není na trhu dost. Za čtvrt milionu lze oprávněně očekávat  zachovalý automobil střední třídy ve stáří do čtyř let - například pěkný Ford Mondeo, Opel Vectra, Peugeot 406... Menší auta nižší střední třídy budou maximálně dvou až tříletá a lze mezi nimi čekat například Fiat Bravo s deseti až patnácti tisíci kilometry na kontě, leč o zhruba 100 tisíc korun levnější ve srovnání se stejným novým automobilem. K nejžádanějším vozům dané cenové kategorie je na trhu ojetin Škoda Octavia ve stáří kolem tří let. Větší auta věhlasných značek, kupříkladu Volkswagen Passat, obvykle budou mít najeto do 120 tisíc kilometrů, což je značná, ale pořád ještě přijatelná porce.

Ojetiny v ceně do 250 000 korun

model

rok výroby

cena (Kč)

BMW 316

1995

250 000

Citroën Xsara 

1999

240 000

Fiat Brava 

1999

250 000

Ford Escort 5dv.

1999

245 000

Ford Mondeo

1997

250 000

Honda Accord

1996

245 000

Mazda Xedos 9

1994

250 000

Opel Vectra 2.0

1996

250 000

Peugeot 406 

1995

240 000

Renault Laguna

1997

250 000

Renault Mégane

1998

240 000

Renault Mégane Scénic

1997

250 000

Seat Toledo 1.9 TDI

1998

245 000

Škoda Fabia 1.4 Comfort

2000

250 000

Škoda Felicia 1.3 kombi

2000

205 000

Škoda Felicia 1.9 D kombi

2000

245 000

Škoda Octavia 1.6 GLX

1997

250 000

Toyota Corolla

1999

250 000

Volkswagen Passat 1.9 TDI kombi

1996

250 000

Volkswagen Golf 5dv. 1.9 TD

1997

245 000

Pramen: AAA Auto Praha, MF DNES

MEZI NOVÝMI AUTY DO 250 TISÍC NENÍ VELKÝ VÝBĚR

Fiat Seicento..........od 199 900 Kč

motor výkon cena (Kč)
0.9 3dv. 29 kW 199 900
0.9 aut. 3dv. 29 kW 219 900
1.1 3dv. 40 kW 227 900
1.1 Sport 3dv. 40 kW 239 900

Daewoo Matiz........od 210 900 Kč

motor výkon cena (Kč)
0.8 5dv. 38 kW 210 900
0.8 SE 5dv. 38 kW 229 900
0.8 CD 5dv. 38 kW 259 900

Suzuki Swift...........od 213 000 Kč

motor výkon cena (Kč)
1.0 GL 3dv. 38 kW 213 000
1.3 GLX 3dv. 50 kW 243 000
1.0 GL 5dv. 38 kW 223 000
1.3 GLX 5dv. 50 kW 253 000
1.3 GLX 4dv. 50 kW 276 000

Škoda Felicia..........od 219 000 Kč

motor výkon cena (Kč)
1.3 5dv. 40 kW 219 900
1.3 LX 5dv. 50 kW 239 900
1.6 LX 5dv. 55 kW 279 900
1.9 D LX 5dv. 47 kW 289 900
1.3 LX kom. 50 kW 279 900
1.9 D LX kom. 47 kW 329 900

Renault Twingo......od 231 900 Kč

motor výkon cena (Kč)
1.2 Auth. 3dv. 43 kW 231 900
1.2 Expr. 3dv. 43 kW 239 900
1.2 16V 3dv. 55 kW 259 900

Citroën Saxo........od 239 900 Kč

motor výkon cena (Kč)
1.0 3dv. 37 kW 239 000
1.1 X 3dv. 44 kW 254 000
1.5 D X 3dv. 42 kW 297 000
1.0 5dv. 37 kW 254 000
1.1 X 5dv. 44 kW 269 000
1.5 D X 5dv. 42 kW 312 000

 

Stav ojetiny je důležitější než rok výroby

Na trhu ojetin se nejvíc "točí" auta v ceně zhruba do sto tisíc korun - statistiky jim přisuzují sedmdesáti až osmdesátiprocentní podíl v obchodu. V této kategorii lze pořídit prakticky jakoukoliv značku, leč právě při zájmu o nejlevnější auta je na místě zvláštní obezřetnost a opatrnost. "Obecně platí, že při koupi lacinějšího auta je důležitější jeho skutečný stav než rok výroby," říká Tomáš Pánek, vedoucí nákupu největšího bazaru v zemi AAA Auto Praha. Pragmatické je volit jednoduchý vůz s dostupnými náhradními díly a laciným servisem. K takovým patří hlavně Škoda Favorit a Forman, jejich odpůrci mohou volit třeba z levnějších fiatů, fordů a oplů. Za stejné peníze by dostali i modernější vůz (Audi 100 atd.), ale byl by starší, opotřebovanější a komplikovanější. Od stotisícové ojetiny lze čekat asi 30 tisíc kilometrů, a tedy dvouletou službu bez velkých investic.

Ojetiny v ceně do  100 000 korun

model

rok výroby

cena (Kč)

Fiat Tipo 1.4 nebo 1.6

1993

95 000

Ford Fiesta 3dv.

1993

90 000

Ford Fiesta 5dv.

1993

100 000

Ford Sierra

1991

70 000

Ford Sierra

1992

85 000

Ford Sierra

1992

85 000

Opel Astra 5dv.

1991

100 000

Opel Vectra

1991

95 000

Peugeot 405

1991

95 000

Renault 19 3dv.

1991

70 000

Renault 19 3dv.

1991

70 000

Renault 19 5dv.

1991

80 000

Škoda Favorit

1993

80 000

Škoda Favorit

1994

90 000

Škoda Forman

1993

90 000

Škoda Forman

1994

100 000

Pramen: AAA Auto Praha, MF DNES

Lidé preferují automobily na splátky

Zvláště velké bazary poslední dobou zaznamenávají odklon zájmu od nejlevnějších vozů k jisté kvalitě, ve větších centrech už k nejprodávanějším patří auta v ceně kolem 150 tisíc korun. Dovoluje to rozvoj leasingu, který se nevyhýbá ani automobilům z konce osmdesátých let a ve významných bazarech se týká v průměru poloviny obchodů. A podle zkušeností z ciziny bude dál získávat na významu - v západní Evropě se na leasing prodá až 80 procent jetých vozů a ve Spojených státech ještě o deset procent víc. Motoristům, kteří by bez leasingu většinou kupovali přece jen riziková stotisícová auta, se tedy otevírá cesta k malým vozům dva až čtyři roky starým - k velmi solidnímu Fiatu Punto, Opel Corsa, relativně mladé Škodě Felicia... Na trhu jsou zastoupena i větší auta, u kterých však je třeba počítat obvykle s více než sto tisíci kilometry a pěti až deseti roky věku. Ojetiny do dvou set tisíc korun by měly sloužit bez okamžitých investic, na místě je snad jen preventivní kontrola rozvodového řemene a brzd, neuškodí výměna oleje. Tato suma už představuje značnou investici, a proto je dobré při koupi jetého vozu myslet na jeho příští prodej, který by se měl obejít bez velkých finančních ztrát. To lze čekat zejména u mladších aut.


Ojetiny v ceně do 200 000 korun

model

rok výroby

cena (Kč)

Fiat Brava

1997

200 000

Fiat Punto 5dv., starší model

1998

180 000

Fiat Punto 3dv., nový model

1999

190 000

Ford Escort 5dv.

1997

190 000

Ford Mondeo

1996

195 000

Hyundai Lantra

1997

190 000

Mercedes-Benz 124 230

1992

185 000

Mitsubishi Space Wagon

1994

200 000

Opel Astra 5dv.

1997

190 000

Opel Corsa 5dv.

1999

200 000

Opel Omega 2.0

1994

200 000

Opel Vectra 1.7 TD

1995

170 000

Peugeot 405 1.9 TD kombi

1995

190 000

Renault Mégane

1996

190 000

Renault Mégane

1996

190 000

Seat Toledo

1997

185 000

Škoda Felicia 1.3

1999

190 000

Škoda Felicia 1.6 kombi

1996

155 000

Volkswagen Golf

1996

190 000

Volkswagen Passat

1995

200 000

Volkswagen Polo 5dv.

1998

200 000

Pramen: AAA Auto Praha, MF DNES

 

Autor:




Nejčtenější

Škoda Rapid Spaceback ScoutLine
VW dál plánuje levné auto pro Čínu. Indii má na starost Škoda

Navzdory zmrazení jednání s indickou Tata Motors pokračuje Volkswagen v plánu na vstup do segmentu levných aut. Do roku 2020 chce mít dvě nové modelové...  celý článek

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Dětská sedačka s airbagy
VIDEO: Dětská autosedačka dostala airbagy, už se prodává

Každý den je podle světových statistik více než 5 500 dětí vážně zraněno při haváriích v silničním provozu. Děti mají v poměru k tělu větší hlavu než dospělí a...  celý článek

Nově vyrobené vozy Seat v továrně automobilky ve španělském Martorellu (24....
Katalánsko je automobilová velmoc, snahy o odtržení děsí výrobce

Bouřící se Katalánci dělají vrásky také automobilkám. V nejbohatším regionu Pyrenejského ostrova, který se chce odtrhnout od Španělska, sídlí Seat a velkou...  celý článek

Tatra 600 Tatraplan
První prototypy Tatraplanu byly fiaskem. Musel pomoci vězněný Ledwinka

První poválečný aerodynamický osobní automobil z Kopřivnice se měl jmenovat Autoplan. Za jeho úspěšným dotažením do stavu vhodného pro sériovou výrobu stál i...  celý článek

Další z rubriky

Polestar 1
Kupé od Volva je zpátky, má jiné jméno, elektromotor a koupit se nedá

Volvo představuje první model své nové značky Polestar. Doposud vozila toto jméno upravená volva, dnes se z ní ovšem stává značka specializovaná na elektrické...  celý článek

Pražská taxikářka Kateřina Šenkeříková
Ženy za volantem: Milí řidiči, chceme vám říct...

Jedenadevadesátiletá královna Alžběta II. celý život jezdí autem, aniž by měla řidičák, Eliška Junková by strčila spoustu mužů za volantem do kapsy, první...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Nová Dieselgate, tentokrát u kamionů. Německo loví podvádějící dopravce

Řada velkých nákladních aut podle všeho jezdí i na našich silnicích s odpojeným systémem čištění výfukových plynů. Stačí k tomu krabička z internetu za 80 eur....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.