Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nový Mercedes A představen. Je to draveček

  6:04aktualizováno  6:04
Ženeva (Od zpravodaje iDNES.cz) - Nové áčko už nerozhodí žádný los, je to takový smartphone na čtyřech kolech pro ty, kdo vyrostli na videohrách... Podobnými narážkami pro znalé prokládal vtipem sršící a skvěle naladěný šéf Mercedesu Dieter Zetsche prezentaci nového Mercedesu A v předvečer zahájení ženevského autosalonu.

"Je kompletně nové, do posledního detailu," říká s výrazem, který nesnese odpor. Však taky A jako jméno novinky znamená v jeho vysvětlení  "atak". Atak na peněženky zákazníků konkurence.

Zpátky k zemi

Už to není to zvýšené A, které kdysi převracelo představy, jak má vypadat mercedes a taky jaký má mít pohon. S tvary se designéři vrátili zpátky k zemi a z vysokého rodinného stěhováku je přikrčený hatchback. Pohon předních kol ale oproti pravověrným mercedesům s poháněnou zadní nápravou zůstal zachovaný.

Premiéra nového Mercedesu A

Dieter Zetsche se ve svém představení vracel ještě k bájnému Mercedesu 190, který byl ve své době vstupem do lidovějších kategorií. Jenže dnes už je to jinak. Právě áčko a jeho sourozenci – má jich být včetně vyššího a bachratějšího B na nové modulární platformě MFA (modular front architecture) celkem šest – bude jedním z důležitých modelů značky. Vždyť se počítá, že celosvětově se má v této kategorii prodat až deset milionů aut ročně koncem tohoto desetiletí. Teď to je kolem šesti milionů aut formátu Audi A3, BMW 1 nebo VW Golf.

Dynamické linie a skvěle vyvážené proporce dělají z nového mercedesu velkého konkurenta vykulenému BMW 1. Nový mercedes proti němu působí mnohem agresivněji. Oproti odjíždějícímu áčku stojícímu na sendvičové podlaze je o víc než čtyřicet centimetrů delší, nově měří 4 292 mm. Je širší o jeden a půl centimetru (nově 1 780 mm) a samozřejmě o pořádný kus (přesně 16 cm) nižší, takže už nehrozí převrácení v slavném losím vyhýbacím testu jako před lety.

V Zetscheho podání už to není jen praktické auto, má dávat emoce. Na to hraje nejen agresivním pohledem, ale i vnitřkem. Parádně vypadají sedadla s opěrkami integrovanými do opěradel, přístrojovka je mixem klasického pojetí doplněného o moderní technologie.

Premiéra nového Mercedesu A

První, co aspoň trochu prakticky smýšlejícího diváka uhodí do očí, je nepochopitelně zúžený vstup do kufru. Otevřete víko zabíhající ke krajům a objeví se o dost užší výřez. "Na stěhování nákladu si kupte béčko," umlčí vaše připomínky v obchodě s mercedesy. Tohle má být spíš draveček pro mladé, nebo aspoň mladé duchem...

Přilákat má hlavně nové zákazníky. O cenách se zatím mluví jen v náznacích, ale vypadá to, že by neměly přesáhnout ceny stávajícího áčka, už kvůli konvenčnější a jednodušší technické základně.

Motory jen s turbem

Původní nabídku motorů nahradí v áčku nové čtyřválce z produkce Mercedesu, ale také spřáteleného Renaultu.

Benzinové motory používají přeplňování a přímé vstřikování. Základem je benzinová 1,6 od Renaultu, které má ve verzi A180 113 koní. Další benziňáky A200 a A250 už jsou z kuchyně Mercedesu (motor M270) s výkony 156 a 211 koní – VW Golf by se měl začít ošívat...

Premiéra nového Mercedesu A

Commonrailové turbodiesely jsou od motorářů Mercedesu. Dvě verze 1,8 v provedeních A180 CDI (109k) a A200 CDI (136 k) a 2,2litr (170 k) v provedení A220 CDI. A to se chystá ještě naftová verze  A160 CDI, která má být se spotřebou kolem čtyř litrů nejúspornějším mercedesem všech dob.

Všechny verze dostanou do základního provedení šestistupňovou manuální převodovku, za příplatek bude sedmistupňový dvouspojkový automat.

Mluví se už i o verzi AMG. Pod kapotou by měla mít pořádně upravený přeplňovaný dvoulitr s výkonem kolem 350 koní a pohon všech kol.

Na předních Mcphersonovských závěsech a zadní víceprvkové nápravě budou až osmnáctipalcové ráfky (AMG sport styling package). Kromě nezbytných serepetiček pro ty, kdo musí být stále on-line, dostane nové áčko také celou armádu bezpečnostních asistentů.



Nejčtenější

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....



Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Superb jen s dieselem, Octavia bez 4x4. Škoda zúžila nabídku kvůli emisím

Škoda Superb SportLine

Tak chudý jako v dobách stopětky a favoritu ceník nových škodovek není. Nabídka motorů, které lze objednávat, je však...

Další z rubriky

Čím méně dveří, tím absurdnější cena. To je kupé Range Roveru

Range Rover SV Coupé

Range Rover se vrací ke kořenům. Několika stovkám zákazníků dodá třídveřový model. Právě první generace Range Roveru...

T-Cross trénuje v přestrojení. Nejmenší VW možná poleze do terénu Škodě

Volkswagen T-Cross maskovaný prototyp

Volkswagen reaguje na neutuchající zájem o vozy SUV či crossovery a zahušťuje své portfolio takto stavěných aut....

Hummer H1 se vrací, je pekelně drahý a výkonný

Hummer H1 Mil-Spec Automotive

Hummery se už dávno neprodávají, ekonomická krize je poslala do automobilového důchodu. Přesto můžete mít takřka...

Najdete na iDNES.cz