Mercedes CL | foto: DaimlerChrysler

Nový mercedes: Jeho Výsost kupé CL

  • 28
Mamutí kupé patří už déle než padesát let neodmyslitelně do ceníku s emblémem třícípé hvězdy na titulce. Největší a nejluxusnější mercedes - třída S - přišel o jeden pár dveří a dal vzniknout už sedmé generaci dvoudveřového modelu. Nové CL se představuje právě nyní, první kousky vyrazí na silnici s podzimem.

Že velké kupé mercedesu potřebuje změnu, bylo jasné už nějaký čas. Vedle radikálně nového Mercedesu S vypadalo CLko ještě o pár let starší. Nový model se proto musel posunout kupředu o více než jednu generaci.

Návrháři Mercedesu opustili nevýrazné "knedlíkovité" tvary a vypůjčili si to nejlepší od sourozenců CLS, A a R. Neurčité obliny nahradily v designérském jazyce stuttgartské automobilky hrany a výrazně vykrojené plochy.

Nechybí detaily, které mají velká kupé mercedesů zanesená hluboko v genetické informaci: Bezrámová okna dveří a splývající poslední C-sloupek patří ke klasice. Bez obří chromové mřížky chladiče - v případě novinky členěné třemi mohutnými vodorovnými lištami - se mercedes na veřejnosti ukázat také nemůže.

Nové CL přerostlo o sedm centimetrů pětimetrovou hranici, na šířku má 187 a na výšku 142 centimetrů. Kufr spolkne 490 litrů zavazadel.

Do začátku vystartuje Mercedes CL s benzinovým osmiválcem a dvojitě přeplňovaným dvanáctiválcem se shodnými objemy 5,5 litru. Verze CL 500 s osmiválcem pod mohutnou kapotou vystřelí 388 hlavé stádo (285 kW) na stovku za 5,4 sekundy. Na kola přenáší 530 newtonmetrů kroutícího momentu sedmistupňový automat.

CL 600 rozpohybovává přes dvě tuny vážící kolos výkonem 517 koní (380 kW). Pětistupňová automatická převodovka si musí poradit s 830 newtonmetry. Z nuly na stovku to trvá 4,6 sekundy. V obou případech je to jen elektronika, která brání rozdovádět nad dvěstepadesátku.

Na silnice vyrazí CL prohánět BMW 6 a nový Jaguar XK letos na podzim. Je téměř jisté, že ke dvěma motorům přibude také ekonomičtější a střídmější agregát, stejně jako ostrá verze z rodu AMG .

Ve výbavě nebude chybět systém nočního vidění, hydraulický podvozek Active Body Control nastavující svou charakteristiku podle aktuální jízdní situace, adaptivní bixenonová světla s přednastavenými pěti módy zohledňujícími různé druhy jízdy a povětrnostní podmínky, přehrávač DVD, navigace s zabudovaným harddiskem, čtyřzónová klimatizace, prosklená střecha, nebo masážní a klimatizovaná sedadla.

Samozřejmostí je maximální bezpečnostní výbava. Z velkého Mercedesu S si CL vypůjčilo speciální prvky výbavy zabraňující kolizím a zmírňující následky nehod.

V případě, že auto vycítí, že se blíží náraz, přenastaví sedadla řidiče a spolujezdce do optimální polohy, ve které je nejefektivněji využita funkčnost airbagů a ostatních prvků pasivní bezpečnosti, zavřou se také okna a zatáhne střešní okno.

Dalším pomocníkem je Brake Assists Plus, který brzdí před překážkou mnohem účinněji než řidič. Sleduje totiž předjedoucí vozidlo radarem a při nebezpečném přiblížení řidiče upozorní. Neustále také upravuje optimální brzdnou sílu, která je v pohotovosti i v případě, že řidič brzdový pedál příliš šetří.


Od roku 1952, kdy byl uveden legendární model 300 S coupé, se v šesti generacích předchůdců CLka vyrobilo na 178 tisíc vozů. Stávající model se představil v roce 1999 v Ženevě, vedle moderních nových mercedesů ale neodvratně zastaral.

,