Království luxusu a moderních technologií, napadne mě, když vidím kokpit nového, zatím utajeného mercedesu. Nejvíc překvapí chybějící přístrojový štít. Místo něj je v horní části přístrojové desky jen jakýsi kšilt stínící obří LCD displeje. Ty jsou na přístrojové desce dva a oba mají shodnou úhlopříčku téměř 31 centimetrů a poměr stran 8:3.
Ten před řidičem nahrazuje klasické analogové budíky, zobrazuje tedy především ciferníky rychloměru a otáčkoměru a další provozní informace. Lze jej však přepnout i do jiných režimů, případně se přepíná sám ve chvíli, kdy chce upozornit na blížící se nebezpečí, které rozpozná armáda asistenčních systémů.
Pravý displej, umístěný téměř uprostřed, slouží k navigaci, orientaci v palubních systémech nebo jako klasický zobrazovač pro externí zdroje. Navíc je vybavený funkcí SPLIT VIEW, která umožňuje zobrazovat na jedné ploše dva rozdílné zdroje. Řidič tak na něm může sledovat například mapu navigace a spolujezdec třeba televizní vysílání.
Zajímavý je také nečekaně malý a navíc dvouramenný volant. Ten je samozřejmě multifunkční a ručně prošívaný.
Do důchodu z donucení
Nezdá se to, ale současné generaci s kódovým označením W221 táhne už na osmý rok. Nadčasový zevnějšek doplněný faceliftem v roce 2009 však působí i po letech aktuálně a na své konkurenty zatím největší mercedes neztrácí ani z hlediska techniky.
Pod kapotouV motorovém prostoru se pravděpodobně objeví jen již známé pohonné jednotky, ale s optimalizovanými parametry a nižší spotřebou. Šestiválce 350 BlueTEC a 350 BlueEFFICIENCY, osmiválce 500 BlueEFFICIENCY a 63 AMG a dvanáctiválec 600. Vrchol nabídky bude bezpochyby tvořit dvanáctiválec 65 AMG, místo na opačném konci zaujme řadový čtyřválec 250 CDI BlueEFFICIENCY, který se do prodeje dostane asi později. V portfoliu bude i hybridní verze. Elektromotor bude pomáhat benzinovému šestiválci, ale v budoucnu nelze vyloučit ani kombinaci s dieselovou jednotkou. Všechny pohonné jednotky budou zpočátku spojeny se sedmistupňovými automaty 7G-Tronic a AMG Speedshift, které následně doplní devítistupňové samočinné ústrojí. Kroutící moment bude standardně přenášen na zadní nápravu, u vybraných motorizací bude k mání i pohon všech kol, u mercedesů nazvaný 4Matic. |
Že "esko" dokáže držet krok i s výrazně mladšími rivaly ostatně dokazují i prodejní statistiky, ty české nevyjímaje. Jenže "Sonderklasse", jak se velké a luxusní mercedesy od poloviny padesátých let označují, byly vždy synonymem automobilového pokroku a přehlídkou nejmodernějších technologií. A právě v tomto ohledu současná generace už nic tak výjimečného nenabízí.
Hlavně oblast elektroniky, která prošla za poslední dekádu obrovským vývojem, nutí výrobce k zásadní inovaci.
Ale stuttgartská automobilka má ještě jeden dobrý důvod ke generační výměně. Po ukončení výroby maybachu, kterému se za deset let nepodařilo proniknout mezi automobilovou smetánku, třída S znovu převezme roli vlajkové lodi koncernu.
Výrobce se nijak netají tím, že nová generace vznikne v několika verzích. Podle nejnovějších informací jich má být celkem šest. Kromě klasického sedanu a verzí "L" a "XL s různě prodlouženým rozvorem se do výroby určitě dostane i "jezevčíkovité" provedení Pullman s příčkou odděleným prostorem pro řidiče a posádku a těmi nejluxusnějšími prvky výbavy. Stále více se však spekuluje i o karosářské variantě kupé, která by ve výrobním programu nahradila model CL, a čtyřmístném kabrioletu s klasickou plátěnou střechou. Samozřejmostí je pancéřované provedení Guard pro vybrané verze.
Kino, pracovna, koncertní síň
Interiér je luxusní, příkladně zpracovaný a složený jen z jakostních materiálů, to je v této třídě povinností. Zajímavější je, jak se u Mercedesu popasovali se zasazením moderních technologií do luxusního obalu.
Nová generace Mercedesu S tak nabídne hlavně výtečnou konektivitu, o kterou se dnešní zákazníci zajímají často víc než o techniku pod kapotou. Audiosystém si poradí s přehráváním různých hudebních i videoformátů z velkého množství zdrojů. Externí zařízení lze připojit prostřednictvím dvou USB portů, pomocí Bluetooth nebo wi-fi, nechybí ani slot pro paměťové karty. Součástí zábavního centra je i měnič na pět DVD disků a integrovaný pevný disk. Přes hotspot vytvořený na telefonu lze samozřejmě přehrávat i audio/video z on-line zdrojů.
Většina palubních systémů půjde obsluhovat i bezdrátově prostřednictvím příplatkového ovladače, který slouží i jako mobilní telefon, případně pomocí chytrého telefonu s nainstalovanou ovládací aplikací.
Do druhé řady sedadel půjde navíc pořídit dvojici LCD monitorů s rozměrem 26 centimetrů a poměrem stran 16:9, nikoliv však do opěrek hlavy předních sedadel, jako tomu bylo dosud. Mimo jiné i proto, že by se tam tak velké displeje nevešly. Obrazovka vystupující ze zad sedadel je asi vhodnější volbou, protože se dá předpokládat, že automobilka bude mít v záloze i samostatné držáky, do kterých půjdou upevnit třeba nejběžnější verze tabletů.
Pro audiofilyO kvalitách audiosystému jsme se přesvědčili na vlastní uši. Nic podobného nelze v současných automobilech zažít. Konkurenci předčí ne hudebním výkonem nebo počtem reproduktorů, ale kvalitou reprodukce. Burmester vyniká nejen nepopsatelnou čistotou a detailností reprodukce, ale i přesnou lokalizací hudebních nástrojů a skvěle navozeným prostorem ve 3D módu. Navíc se obdivuhodně vypořádá se všemi hudebními žánry, což není běžné ani u statisícových pokojových sestav. Díky FrontBass systému, který využívá prostor za přepážkou mezi kabinou a motorem jako ozvučnici, nemá reprodukce ani v nejnižších kmitočtech žádný problém s rezonancí. Basová složka je naprosto čistá a nezkreslená i při hlasitostech, které už budou pro většinu uživatelů nesnesitelné. |
Třešničkou na dortu bude ozvučení. Jako partnera pro výjimečné hudební zážitky si automobilka tentokrát vybrala berlínskou firmu Burmester, jejíchž špičkových komponentů a zkušeností už využívá například automobilka Porsche. Ostatně výrobky z dílny Dietera Burmestera jsou velmi ceněné i mezi náročnými audiofily. V nejvyšší konfiguraci zvukoví odborníci do interiéru nainstalovali 24 reproduktorů s hudebním výkonem 1 540 W (jen pro ilustraci, podobný výkon mívaly kdysi motory nejjednodušších skútrů).
Konstruktéři si velmi pohráli také s osvětlením, a vlastně není divu. Moderní diodové zdroje totiž skýtají neuvěřitelné možnosti. Ambientní osvětlení se táhne celým interiérem, podtrhuje luxus a vytváří příjemnou atmosféru. Vybírat lze mezi sedmi barvami v několika stupních intenzity. Za příplatek bude podle všeho i skleněná střecha Magic Sky Control s regulovatelnou průhledností.
To jinde neuvidíte
Premiéru v novém "esku" slaví také airbagy integrované v zadních bezpečnostních pásech nebo speciální bezpečnostní vak, který zabraňuje podklouznutí osoby sedící v "relaxační poloze" na pravém zadním sedadle. Třída S bude zároveň prvním sériově vyráběným autem, které se obejde bez žárovek. Veškeré osvětlení uvnitř i vně je založeno na diodových zdrojích.
Hlavní zbraní nového "eska" bude samozřejmě cestovní komfort. O jízdu jako v bavlnce se postará vzduchové odpružení AirMatic nebo příplatkový aktivní hydraulický podvozek ABC (Active Body Control). Ten teď k detekci povrchu vozovky bude kromě čidel využívat i kamery, které sledují prostor před vozidlem, což mu umožní rychleji a efektivněji reagovat na jízdní situaci.
Velkou pozornost konstruktéři věnovali také izolaci posádky od vnějších vlivů. Akustickou pohodu na palubě nové generace pomáhají zlepšit speciální úpravy: jednodílná izolační vana na podlaze, masivní kapotování podvozku, optimalizovaná aerodynamika nebo vyztužení částí karoserie, které byly zdrojem parazitních zvuků.
O teplotní komfort se postará sofistikovaný systém vyhřívání, ventilace a klimatizace, který kromě obvyklé úlohy plní i funkci ionizátoru a osvěžovače vzduchu. Podle nastavené intenzity se ze skleněného flakonu ve schránce před spolujezdcem plní kabina jednou ze čtyř vůní. Za pozornost stojí i komfortní vyhřívání. To kromě sedadel a volantu nově zahrnuje i loketní opěrky a dveřní panely.
Mercedes nešetřil ani na luxusních prvcích výbavy. O maximální pohodlí posádky se budou starat třeba sedačky s funkcí masáže lávovými kameny, na kterých automobilka spolupracovala s psychology a fyzioterapeuty. Systém pracuje na principu čtrnácti vyhřívaných nafukovacích vaků, které masírují těla pasažérů v při sezení nejvíce exponovaných částech těla. Vybírat lze ze šesti programů. Na vlastní záda jsme vyzkoušeli, že tento způsob masáže je nesrovnatelně lepší oproti tomu, co nabízejí konvenční systémy se servomotory.
V seznamu příplatkových prvků samozřejmě nebude chybět ani box s funkcí ohřívaní a chlazení, který je ve čtyřmístné konfiguraci interiéru zasazený mezi zadní sedačky.
Umírněný pokrok
Utajený zůstává tedy hlavně vzhled nové třídy S. Segment prestižních limuzín nenabízí příliš prostoru pro tvořivost, nějakou zásadní revoluci tedy ani čekat nemůžeme. Něco z kabátu "eska" jsme přeci jen na unikátní prezentaci pro vybraná média zahlédli. Jen očima, fotoaparáty musely zůstat na vrátnici.
Zamaskovaná trojice vozů naznačila hlavní kontury. Ještě víc naznačily poměrně detailní animace vozu v palubním infontaimentu.
Na přídi bude hlavní dominantou velká, chromem bohatě zdobená maska s podstatně propracovanějšími detaily, než nabízejí všechny současné modely značky. Pro vybrané trhy (USA a Asie) bude údajně k dispozici ještě majestátnější "gril", který má zasahovat až do spodních partií nárazníku. Světlomety jsou v porovnání s předchůdcem co do velikosti skromnější díky použití diod. Stejný zdroj světla využívají i dva pásky pro denní svícení zasazené do spodní části nárazníku.
Asi nejvíce změn lze vypozorovat z bočního pohledu. Svalnaté blatníky, kterými je nyní Mercedes S specifický, už na novince nenajdete, stejně jako dopředu se svažující linie oken. Od předních blatníků přes oba páry bočních dveří se naopak nově táhne dvojice výrazných horizontálních linek podobných těm, jaké jsou už k vidění například na druhé generaci modelu CLS. Ty opticky odlehčují velké neprosklené plochy dveří a rýsují zadní partie vozu.
Zadní část je opět o něco splývavější a svým vzhledem nezapře jistou podobnost s maybachem. Na víku kufru, které už nevyčnívá nad blatníky jako u předchůdce, je decentní odtoková hrana, která spolu s tenkou chromovou lištou záď opticky zjemňuje. Vybrání kolem registrační značky kopíruje tvar víka zavazadlového prostoru a je podobné přední pětiúhelníkové masce. Zadní světlomety jsou v porovnání se současnou generací menší, výrazně oblejší a mají podobnou grafiku jako inovovaný model GLK.
Bezpečí na druhouNa bezpečnost posádky bude dohlížet spousta elektronických systémů, které ve Stuttgartu zabalili do balíčku s názvem Magic Drive. Active Lane Keeping Assist Active Blind Spot Assist BAS PLUS and PRE-SAFE Brake PRE-SAFE Impulse PRE-SAFE PLUS Cross Traffic Assist DISTRONIC PLUS Night View Assist PLUS Active seat-belt buckle Parking Assist |