Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nový motor pro octavii už má její bratranec: VW Golf 1,2 TSI

Dvanáct decilitrů objemu, do kterých cpe životodárný vzduch turbodmychadlo, umí zacvičit i s relativně velkým autem jako je VW Golf. Nový motor 1,2 TSI se vyrábí v Česku a začíná ho dostávat i Škoda Octavia.

Motor 1,2 TSI | foto: Volkswagen

První Volkswagen Golf GTI měl 110 koní (v Americe dokonce jen 90) a už za svého života se stal ikonou. Měl motor 1,6, frčel až stoosmdesátkou a z nuly na sto zrychlil za 9 sekund.

Dnes, po pěti generacích, nám to na sporťáka přijde málo. Dnešní golf uhání se srovnatelným stopětikoňovým motorem až stodevadesátkou a na stovce je za 10,6 sekundy, a to má prosím pod kapotou jedna-dvojku.

Volkswagen Golf šesté generaceVolkswagen Golf šesté generace

Čtyřválec vznikl ve spolupráci motorářů Volkswagenu a Škodovky. Nejmenší benziňák se dostává i do nabídky octavie, kde nahradí archivní atmosferickou jedna-šestku s podobným výkonem. Octavia 1,2 TSI právě vstupuje do prodeje, cena vozu v základní verzi Prima je 353 900 Kč.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily VW Golf můžete koupit
na www.automodul.cz

Golf je dražší, se stejným motorem vyjde na 420 800, za sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku DSG se připlácí padesát tisíc.

Základní výbava Trendline obsahuje mimo jiné čelní, boční a hlavové airbagy, kolenní airbag řidiče, ESP, klimatizaci, rádio s CD-MP3 přehrávačem, palubní počítač, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná okna vpředu a elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka.

Malý silák

Nový motor, který kromě golfu dostává třeba i malé polo, vysvětluje v praxi, co znamená slovíčko "downsizing". To vezmete malý motor, ideální je, aby měl přímé vstřikování paliva (to pak můžete více srazit spotřebu) a osadíte ho turbodmychadlem, které z malého motůrku vyždíme překvapivé výkony.

Dvanáctistovka umí s 1233kilovým golfem pěkně zacvičit. Sto pět koní hbitě reaguje na sešlápnutí plynu a velmi razantně táhne. Motor je neskutečně pružný, zabere u nějakých čtrnácti set otáček a táhne plynule až na okraj červeného pole otáčkoměru, začínajícího číslem šest. Jako většině moderních turbomotorů Volkswagenu chybí i jedna-dvojce výkonová špička. Motoráři raději zvolili lineární charakteristiku. Dobře odstupňovaná šestistupňová převodovka si s přeplňovaným čtyřválcem hezky notuje. Když nechcete závodit, "nalosujete" co nejvyšší převodový stupeň a o víc se nestaráte.

Motor 1,2 TSIMotor 1,2 TSI

Motor je hezky točivý, turboefekt, tedy prudký nárůst výkonu zapřičiněný roztáčejícím se dmychadlem, nezná. Další typický znak TSIček se projevuje na spotřebě. Motor je velmi citlivý na zacházení. Když posloucháte šipky, které vám na displeji mezi tachometrem a otáčkoměrem ukazují pravý okamžik pro přeřazení (většinou něco pod dvěma tisíci otáček) a řídíte defenzivně, jezdíte kolem sedmi litrů. Čím víc budete dovádět a šlapat na plyn, tím víc benzinu si přihne z nádrže. Normální jízda po městě znamená přibližně osmilitrovou spotřebu. Kdo se s motorem naučí spolupracovat a zvykne si na klidnou jízdu, mohl by se dostat pod šestilitrovou spotřebu, jak udává výrobce.

Ve dvoučlenném obsazení umí být Golf 1,2 TSI dravý. Když ho naložíte, poznáte to na dynamice, ale loudat se nebudete. Pofrčí i kriminálními rychlostmi, i ve stotřicítce umí svižně předjet, jen je třeba motor pořádně vytáčet.

Volkswagen Golf šesté generace

Tuhý, pohodlný

Golf je učebnicí karosařiny. I laik pozná, jak je karoserie dokonale tuhá a pevná. Lehký motor, který se vyrábí v motorárně v Mladé Boleslavi, nezatěžuje přední nápravu. I tak obratný golf s ním tedy zatáčí jak o život. Podvozek není tvrdý, umí si poradit s dírami i roletou na dálnici. A to měl exemplář, ve kterém jsme se svezli, příplatkový "sportovní podvozek", což obnáší větší kola, tužší tlumiče a o jeden a půl centimetru sníženou světlou výšku.

A rada na závěr: Po rychlé, nebo ostřejší jízdě nechte motor před zhasnutím oddychnout. Posledních pár kilometrů dojíždějte s lehkou nohou, nebo po rychlé jízdě po dálnici nechte motor chvíli běžet. V prodejně vám budou tvrdit, že to není třeba, pro životnost a namáhání motoru je to ale lepší.

VW Golf 1,2 TSI v číslech
motor benzinový přeplňovaný čtyřválec
zdvihový objem 1197 ccm
max. výkon (kW/k) 77/105
max. točivý moment (Nm) 175
emisní třída/emise CO2 (g/km) Euro 5/134
převodovka šestistupňová manuální/7stupňová DSG
pohotovostní/celková hmotnost (kg) 1233/1790
maximální rychlost (km/h) 190
zrychlení 0-100 km/h )s) 10,9
spotřeba město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) 7,1/4,9/5,7
základní cena 420 800 Kč

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...