Nový Opel Astra je tady a vzhlíží k úspěšné insignii

  • 24
"Do konce května se GM rozhodne, komu prodá Opel," nechal se včera slyšet Fritz Henderson, šéf amerického kolosu. A dnes se německá automobilka pochlubila novou generací svého stěžejního modelu. Nový Opel Astra by mohl nalákat i další zájemce, zatím je první ve frontě Fiat, zájem také projevil rakousko-kanadský výrobce Magna-Steyr spojený s ruskou automobilkou GAZ.

Opel se chlubí asi nejlepší modelovou řadou ve své historii a velká insignia jde na dračku, že fabrika nestačí vyrábět. Zároveň ale nad rüsselsheimskou automobilkou visí hrozba, že ji potápějící se moloch General Motors, který míří k bankrotu, stáhne s sebou.

Vývoj se ale zastavit nemůže. Právě teď se Opel chlubí s novou astrou, odvěkou rivalkou Vokswagenu Golf.

Poprvé bude čtvrtá generace astry (devátá, považujeme-li ji za nástupkyni kadettu) k vidění 17. září na autosalonu ve Frankfurtu. Nejprve se představí pětidveřový hatchback, další varianty (třídveřový hatchback, kombík, kabriolet) se začnou představovat příští rok. Mluví se i o nasupené Astře OPC.

Z úspěšné velké sestry insignie si nová astra vypůjčí moderní vychytávky, které budou závidět i luxusní konkurenti. "Dali jsme si velmi ambiciozní cíl, přinést co nejvíce z těchto hi-tech prvků do segmentu kompaktních aut v nové astře," vysvětluje šéf Opelu Hans Demant. Astra tak dostane stavitelný podvozek (tři úrovně: Standard, Sport, Tour), kameru čtoucí značky podél silnice, sofistikovaná přední světla, která se neustále přenastavují podle aktuální situace (bixenony Advanced Forward Lighting AFL+) a chybět nebudou ani oceňovaná sportovní sedadla.

Novinka s délkou 4,42 metru (o 17 víc než stávající) dostala o 71 milimetrů delší rozvor, rozšířil se i rozchod kol. Opel se chlubí tím, že odborníci na aerodynamiku šlechtili novou astru ve větrném tunelu 600 hodin. Kompletně novou astru vyvíjeli v Rüsselsheimu. Podle nepotvrzených informací dostala astra čtyřprvkovou zadní nápravu místo torzní příčky předchůdkyně. Poprvé se nově vyvinutá platforma německé novinky představila na Chevroletu Cruze.

Opel se netají tím, že chtěl postavit "baby insignii". "Designový jazyk uvedený na insignii má svou čerstvou interpretaci v nové astře. Je důležité, aby každý opel měl vlastní charakter," vysvětluje Mark Adams, který má v evropském GM na povel designérské oddělení.

Do začátku dostane astra na výběr z osmi motorů. Kromě nejslabšího budou všechny spolupracovat s šestistupňovou manuální převodovkou. Časem se představí ještě automatizovaná převodovka.

Čtyři benzinové motory s objemy 1,4 a 1,6 nabídnou 100 až 180 koní výkonu (74 až 132 kW). Opel mimo toho prozradil, že stávající 1,8 nahradí přeplňovaná 1,4 s výkonem 140 koní (103 kW).

Turbodiesely s tradičním označením CDTI budou mít objemy od 1,3 do dvou litrů (výkony 70 kW/95 k až 118 kW/160 k).

Astra se drží mezi třemi nejprodávanějšími auty své kategorie v Evropě (kompaktní třída pokrývá 27 procent celého trhu). Ročně se vyrobí půl milionu aster, což znamená víc než třetinu celých prodejů Opelu a Vauxhallu (britské označení opelů).