Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nový opel bude číst značky za vás

aktualizováno 
V novém chystaném Opelu insignia už se nemůžete vymlouvat na to, že jste značku přehlédli. Kamera, kterou si v Rüsselheimu pojmenovali "Opel eye" neboli "Oko opelu", přečte značku a ozve se, když bude vaše noha na plynu moc těžká.

Opel Eye pro Opel Insignia | foto: Opel

Systém se představí s uvedením nástupce vectry začátkem příštího roku. Časem bude i ve výbavách ostatních opelů.

Kamera pomáhá řidiči hned dvěma způsoby. Díky funkci "Traffic Sign Recognition" rozeznává dopravní značky omezení rychlosti a zákazu předjíždění. Značky se zobrazují na displeji na přístrojovce. Druhá funkce "Lane Departure Warning" upozorní řidiče na nechtěné vybočení z jeho jízdního pruhu v případě ztráty pozornosti. Stejný systém známe třeba z nové Hondy Accord nebo VW Passat CC.

"Náš systém zprostředkuje řidiči důležité informace, ale nezasahuje do řízení vozu," upozorňuje Hans Demant, šéf Opelu.

"Opel eye" je vlastně širokoúhlá kamera s vysokým rozlišením, umístěná u vnitřního zpětného zrcátka. Ta rozeznává dopravní značky a označení jízdních pruhů. Není o moc větší než mobilní telefon, dokáže ale snímat rychlostí 30 obrázků za sekundu. Elektronika tyto snímky filtruje a čte.

popisek NEPŘEHLÉDNĚTE
NOVÝ OPEL INSIGNIA  

Systém rozeznávání dopravních značek dokáže "číst" značky omezení rychlosti a zakazující předjíždění a umí rovněž avizovat ukončení úseku s omezenou rychlostí. V závislosti na světelných podmínkách systém začíná rozeznávat značky ze vzdálenosti 100 metrů.

Proces se začíná zaostřením na kruhový předmět, potom identifikuje čísla v jeho vnitřní ploše pomocí programu porovnávání obrysů. Pokud realita odpovídá obrazu dopravní značky uloženému v řídicím procesoru vozu, zobrazí se značka na přístrojovém panelu.

Systém vždy zobrazuje tu nejdůležitější informaci pro bezpečnou jízdu, filtruje se tak množství značek, jejichž počet by mohl řidiče zahltit. Jestliže systém rozezná dvě značky těsně za sebou, potom například značka označující zákaz předjíždění dostane přednost před omezením rychlosti.

Symbol upozornění se zobrazí během několika sekund uprostřed přístrojového štítu mezi hlavními kruhovými přístroji. Symbol si navíc řidič může kdykoli sám vyvolat z paměti systému stlačením ovladače na volantu.

Procesory dokážou rozeznávat dopravní značky, protože naprostá většina z nich je navržena jednotně podle Vídeňské konvence o dopravních značkách a signálech. Od roku 1968 tato dohoda standardizuje dopravní značky ve více než 80 zemích světa.

"Během prací na systému jsme zvýšili schopnosti zařízení na úctyhodnou úroveň. Například na německých dálnicích jsou někdy rozdílné nejvyšší dovolené rychlosti v jednotlivých pruzích. Systém "Opel eye" je schopný vždy registrovat relevantní údaj pro ten který pruh," říká Christoph Schmidt z vývojového centra GM, které se zabývá elektronikou.

Kamera kontroluje i to, zda řidič jede na dálnici bezpečně ve zvoleném jízdním pruhu. Zařízení tak pomáhá zabránit nebezpečným situacím, například pokud řidič za volantem usne. Pokud je systém aktivovaný, upozorňuje řidiče zvukovým znamením a blikáním signálu na přístrojovém panelu.

Opel Eye pro Opel Insignia

"Automobil, který dokáže vidět a dopředu varovat řidiče před možným nebezpečím, je dalším důležitým krokem naší dlouhodobé strategie prevence dopravních nehod," říká šéf Opelu Hans Demant. GM Europe v současné době pracuje na vývoji systémů komunikace mezi automobily V2V (Vehicle-to-Vehicle), kdy si vozy navzájem vyměňují údaje o poloze, rychlosti apod. Více o projektu V2V si přečtěte zde

Díky tomu mohou být řidiči už dopředu varováni, jaký vůz se nachází v mrtvém úhlu zrcátek, že jiný řidič zastavil na velmi těžce přehledném místě nebo že další vůz právě vjíždí do té samé křižovatky. Pilotní projekt se právě realizuje v německém spolkovém státu Hessensko ve spolupráci s tamní vládou.

Autor:




Nejčtenější

Kdo peče s kým a kdo koho vlastní v automobilovém průmyslu?
Kdo komu patří: přehledný průvodce automobilkami

Letošní prodej Opelu společnosti PSA opět změnil situaci na poli automobilových koncernů a aliancí. Kdo peče s kým? A kdo koho vlastní? Připravili jsme velký...  celý článek

Test zimních pneumatik pro SUV
Suverenita SUV je v zimě zrádná. Pohon všech kol zimní gumy nenahradí

„Kvalitní zimní pneumatiky jsou bezpodmínečně nutné i u pohonu všech kol,“ varují odborníci, kteří otestovali pláště pro velká SUV v rozměru 235/55 R 17. Ty...  celý článek

Opel Insignia první generace
Ojetý Opel Insignia boduje cenou. Minusem je prostor a kila

Insignia na trhu s ojetými automobily prodejní rekordy netrhá. To se přirozeně projevuje na cenách vozů. Jako ojetina tak přijde levněji i o desítky tisíc ve...  celý článek

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Yamaha Venture
Vzduchem chlazení obři od Yamahy couvají a popojíždí na elektřinu

Že by první důsledek odstoupení USA od klimatické dohody? Nová dvojice obřích cesťáků Yamaha Venture a Yamaha Eluder je zatím určena pouze pro americký trh....  celý článek

Další z rubriky

Ford Fiesta
Prodeje malých aut rostou, Evropané si dopřávají dražší provedení

S 1,8 milionu prodaných vozů je kategorie malých aut v prvním pololetí letošního roku stále nejpopulárnější automobilovou třídou. Ale není tomu tak díky ceně,...  celý článek

Veteránský závod Pražská noblesa
OBRAZEM: Pražská noblesa je závod, kde nevyhrává nejrychlejší

Rekordních 144 historických automobilů a motocyklů soutěžilo o uplynulém víkendu v pražské Jeremenkově ulici v závodě v pravidelnosti do vrchu. Na trať směly...  celý článek

Řidič, volant, řízení
Jezdíte v autě, nebo latríně? Ukliďte si i klimatizaci

Čas prosezený v autě už pomalu konkuruje tomu strávenému v obývacím pokoji na gauči. Za volantem tráví většina řidičů takovou dobu, že na čtyřech kolech jedí,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.