Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nový opel bude číst značky za vás

aktualizováno 
V novém chystaném Opelu insignia už se nemůžete vymlouvat na to, že jste značku přehlédli. Kamera, kterou si v Rüsselheimu pojmenovali "Opel eye" neboli "Oko opelu", přečte značku a ozve se, když bude vaše noha na plynu moc těžká.

Opel Eye pro Opel Insignia | foto: Opel

Systém se představí s uvedením nástupce vectry začátkem příštího roku. Časem bude i ve výbavách ostatních opelů.

Kamera pomáhá řidiči hned dvěma způsoby. Díky funkci "Traffic Sign Recognition" rozeznává dopravní značky omezení rychlosti a zákazu předjíždění. Značky se zobrazují na displeji na přístrojovce. Druhá funkce "Lane Departure Warning" upozorní řidiče na nechtěné vybočení z jeho jízdního pruhu v případě ztráty pozornosti. Stejný systém známe třeba z nové Hondy Accord nebo VW Passat CC.

"Náš systém zprostředkuje řidiči důležité informace, ale nezasahuje do řízení vozu," upozorňuje Hans Demant, šéf Opelu.

"Opel eye" je vlastně širokoúhlá kamera s vysokým rozlišením, umístěná u vnitřního zpětného zrcátka. Ta rozeznává dopravní značky a označení jízdních pruhů. Není o moc větší než mobilní telefon, dokáže ale snímat rychlostí 30 obrázků za sekundu. Elektronika tyto snímky filtruje a čte.

popisek NEPŘEHLÉDNĚTE
NOVÝ OPEL INSIGNIA  

Systém rozeznávání dopravních značek dokáže "číst" značky omezení rychlosti a zakazující předjíždění a umí rovněž avizovat ukončení úseku s omezenou rychlostí. V závislosti na světelných podmínkách systém začíná rozeznávat značky ze vzdálenosti 100 metrů.

Proces se začíná zaostřením na kruhový předmět, potom identifikuje čísla v jeho vnitřní ploše pomocí programu porovnávání obrysů. Pokud realita odpovídá obrazu dopravní značky uloženému v řídicím procesoru vozu, zobrazí se značka na přístrojovém panelu.

Systém vždy zobrazuje tu nejdůležitější informaci pro bezpečnou jízdu, filtruje se tak množství značek, jejichž počet by mohl řidiče zahltit. Jestliže systém rozezná dvě značky těsně za sebou, potom například značka označující zákaz předjíždění dostane přednost před omezením rychlosti.

Symbol upozornění se zobrazí během několika sekund uprostřed přístrojového štítu mezi hlavními kruhovými přístroji. Symbol si navíc řidič může kdykoli sám vyvolat z paměti systému stlačením ovladače na volantu.

Procesory dokážou rozeznávat dopravní značky, protože naprostá většina z nich je navržena jednotně podle Vídeňské konvence o dopravních značkách a signálech. Od roku 1968 tato dohoda standardizuje dopravní značky ve více než 80 zemích světa.

"Během prací na systému jsme zvýšili schopnosti zařízení na úctyhodnou úroveň. Například na německých dálnicích jsou někdy rozdílné nejvyšší dovolené rychlosti v jednotlivých pruzích. Systém "Opel eye" je schopný vždy registrovat relevantní údaj pro ten který pruh," říká Christoph Schmidt z vývojového centra GM, které se zabývá elektronikou.

Kamera kontroluje i to, zda řidič jede na dálnici bezpečně ve zvoleném jízdním pruhu. Zařízení tak pomáhá zabránit nebezpečným situacím, například pokud řidič za volantem usne. Pokud je systém aktivovaný, upozorňuje řidiče zvukovým znamením a blikáním signálu na přístrojovém panelu.

Opel Eye pro Opel Insignia

"Automobil, který dokáže vidět a dopředu varovat řidiče před možným nebezpečím, je dalším důležitým krokem naší dlouhodobé strategie prevence dopravních nehod," říká šéf Opelu Hans Demant. GM Europe v současné době pracuje na vývoji systémů komunikace mezi automobily V2V (Vehicle-to-Vehicle), kdy si vozy navzájem vyměňují údaje o poloze, rychlosti apod. Více o projektu V2V si přečtěte zde

Díky tomu mohou být řidiči už dopředu varováni, jaký vůz se nachází v mrtvém úhlu zrcátek, že jiný řidič zastavil na velmi těžce přehledném místě nebo že další vůz právě vjíždí do té samé křižovatky. Pilotní projekt se právě realizuje v německém spolkovém státu Hessensko ve spolupráci s tamní vládou.

Autor:


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...



Vstupní bránu do Itálie čekají po pádu mostu kolony a dopravní katastrofa

Ponte Morandi v Janově na archivním snímku

Zborcení mostu v Janově je nejen tragédií pro všechny, které pád přímo zasáhl a poškodil, ale i katastrofou pro město....

Kečupgate: nová aféra Volkswagenu startuje v kantýně

Kečup, který se podává k párkům v kantýnách Volkswagenu v německém Wolfsburgu.

Volkswagen stála aféra dieselgate, od které zanedlouho uplynou tři roky, miliardy eur. Někteří bývalí členové...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...

Další z rubriky

Dávejte pozor, kde parkujete. Suchá tráva se může snadno vznítit

A Volkswagen Beetle scorched by a wildfire called the Carr Fire rests at a...

Louky a pole, které se v horkých suchých letních dnech využívají jako parkoviště při velkých akcích, se mohou za...

Autovychytávky: Dominik bojuje s horkem, lednici nakonec ocenili chodci

Otestovali jsme autochladničku. Posloužila i jako krámek se zmrzlinou

Lednice původně určená do kufru auta se dá využít i jinak, redaktor iDNES.cz Dominik Vršanský to vyzkoušel. Největší...

Uhýbejte vpravo. Pravidla pro průjezd sanitek se změní od října

Nový způsob řazení v jízdních pruzích při průjezdu policie, hasičů a záchranářů.

Řidiči v kolonách budou muset nově uvolnit vozům policie, hasičů a záchranářů prostor mezi levým a přiléhajícím jízdním...

Najdete na iDNES.cz