Opel Antara | foto: Opel

Nový opel do terénu: Antara se drží při zdi

  • 13
Opel Antara je pravděpodobně přesným průměrem všech požadavků evropských i amerických zákazníků na moderní SUV.

Opel si navíc mezi čtyřkolkami již vybudoval solidní renomé, ačkoliv všechny jeho dosavadní teréňáky campo, frontera a monterey byly outsourcované modely campo, rodeo a trooper japonského Isuzu.

Zejména frontera si ve své době podmanila neobvyklé množství zákazníků, především díky svému svěžímu designu. Tato výhoda nové antaře trochu chybí, přesto si však moderní konstrukce své zákazníky jistě najde.

Segment lehkých SUV a crossoverů v Evropě roste doslova před očima - ze 3 % v roce 1998 na loňských 6 %. To je hlavní důvod, proč urychleně vyvíjejí lehké teréňáky i výrobci, kteří je donedávna ignorovali.

Opel sice nabízel svou fronteru, ovšem ta byla shledána příliš spartánskou a proto se Opel loni ve Frankfurtu pochlubil studií sportovně střiženého crossoveru, pojmenovanou Antara GTC.

Neobvyklá kombinace robustního podkladu s odvážně tvarovanými křivkami horní poloviny kabiny zaujala široké vrstvy publika a Antara GTC patřila mezi nejobletovanější exempláře loňského podzimního autosalonu.

Ekonomika
je neúprosná, proto se i tentokrát při proměně studie v sériový model bolestně škrtalo a výsledkem je tentokrát pětidveřový vůz s terénními ambicemi, který oblékl šaty, které urazí jen málokoho. Nakolik je dojem z prvních oficiálních fotografií pravdivý, si bude moci široká veřejnost ověřit již za čtyři měsíce při veřejné premiéře na pařížském autosalonu 2006.

Světový model
o rozměrech 4.57 x 1.85 x 1.70 m zasáhne nejméně tři kontinenty. Kvůli šetření nákladů se totiž bude vyrábět v korejském závodě Chevrolet (bývalé Daewoo) a kromě Opelu Antara na sebe v rámci sbližování značek Opel a Saturn vezme i podobu Saturnu Vue.

Na trhu se bude snažit zaujmout zákazníky, toužící po subjektivním pocitu bezpečí, siláckém vzhledu a nadstandardních trakčních schopnostech, ovšem odmítající neohrabané těžké off-roady.

Na půdorysu běžného hatchbacku nabídne prostor pěti cestujícím a jejich zavazadlům a k tomu poskytne i sportovní pocit z anatomicky tvarovaných sedadel a výrazné palubní desky. A k tomu přidá zvýšenou světlost a pohon všech kol - hlavním krédem tvůrců tedy byla univerzalita.

Nabídku
otevře čtyřválec 2,4i DOHC o výkonu 104 kW za 26.850 eur (asi 760 tisíc korun), což považují šéfové GM za více než konkurenceschopnou cenu. Náročnější zákazníci zvolí vidlicový šestiválec 3,2 l (165 kW) či dvoulitrový turbodiesel common-rail o výkonu 110 kW.

Motory jsou uloženy vpředu napříč a standardní pětistupňovou mechanickou převodovku může vystřídat pro dvě silnější jednotky samočinná se stejným počtem rychlostí. Zadní kola pohání elektronicky připojitelný a řízený elektrohydraulický diferenciál, spolupracující s ABS a ESP.

V základní výbavě
nechybí brzdový asistent, aktivní ochrana proti převrácení (ARP) či kontrola rychlosti při sjíždění prudkých kopců (DCS). Za příplatek je k dispozici i stabilizační program pro tažení přívěsů (TSA). Odpovídající aktivní bezpečnost obstará podvozek se vzpěrami McPherson vpředu a čtyřprvkovým zavěšením vzadu. Nechybějí ani velké ventilované brzdové kotouče na všech kolech.