Nový Opel Zafira: astra pro sedm pro ospalce i závodníky

Velkoprostorová zafira už v modelové řadě Opelu lehce přesluhuje. Po astře je tak s blížícím se ženevským autosalonem nejvyšší čas na uvedení druhé generace sedmimístného MPV, které kategorii malých a vysokých aut pro sedm spoluzakládalo.

Omladil Renault Scénic i Fiat Multipla, ve stejném oboru se rozhodly podnikat i Ford (s C-Maxem) a VW (s modelem touran), což už zafira nemohla přejít bez povšimnutí.

Na základě Astry Caravan s podvozkovou platformou s rozvorem 2,7 metru postavili vývojáři nafouklou astru. Zafira oproti předchůdkyni o něco povyrostla, teď má 4,47 metru do délky, 1,78 metru do výšky a 1,64 metru do šířky.

K dynamickému základu hatchbacku se přidávalo: někde to byly centimetry, jinde decimetry, v kufru pak litry. Řezané linie, výrazné lampy světel a nezbytné chromové koření, které autu dodává na důstojnosti a hodnotnosti (minimálně na pohled). Zafira se ke své sestřičce, která svádí litý boj s golfy, focusy a mégany, hlásí možná více než se očekávalo.

Uvnitř musíme najít tři řady sedadel, jak se na slušnou a spořádanou zafiru sluší a patří. Auto si uchovává chytrý systém sklápění nepotřebných sedadel do podlahy (pojmenovaný Flex-7). Pří cestování v pěti s sebou cestující odvezou 620 litrů zavazadel. Chybět nemůže ani množství schránek, přihrádek a přihrádeček, dohromady jich má být třicet. Kouzlu pěti stropních schránek propadne nakonec každý. Co by to bylo za MPVčko bez skla na střeše, opelovi inženýři to vyřešili čtyřmi samostatnými okénky.

Pozorné ohledání fotek odhalí, že motor už se nebude probouzet klasickým klíčkem, ale stále oblíbenějším knoflíkem napravo od volantu. Jak se zdá, něco v nepořádku bude i s parkovací brzdou. Namísto archaické páky najde řidič vedle sedadla pouze malý spínač, elektronika pak vše zařídí.

Pro sportovně založené taťky od rodin bude zafira k mání také se sportovnějším podvozkem IDS Plus, který si také vypůjčila z astry. Hlavní kouzlo spočívá ve variabilním nastavování tuhosti tlumičů. Dnes už téměř samozřejmu položkou volitelné výbavy jsou samonatáčecí světlomety, díky kterým řidič vidí lépe do zatáček.

Pro ospalce i závodníky
Zafira dostane pod kapotu astří nabídku motorů. Ten nejslabší benzinový s objemem 1,6 litru nabídne 105 koní (77 kW), další v pořadí bude 140koňová 1,8 (103kW) a pak 2,2 litr s výkonem 110 kW (150 koní). Nejsilnější, co půjde pod kapotu zafiry pořídit, je přeplňovaný dvoulitr s výkonem 200 koní (147 kW). Všechny motory jsou šestnáctiventilové čtyřválce.

Nabídku dieselových agregátů otevírá 1,7 CDTi se 74 kilowatty (101 koní) výkonu. Po ní následují tři multijety 1,9 litru se 100, 120 a 150 koňskými silami (74, 88 a 110 kW).

Spekuluje se však také o ještě slabším dieselu pro hodně umírněné řidiče. Ve hře je údajně přepracovaný multijet 1,3 litru s 90 nebo více koňmi výkonu (66 kW).

Premiérové představení se chystá k Ženevskému jezeru. Na stánku Opelu by se také mohla představit "závodní verze" sedmimístného MPV označená OPC, s přeplňovaným dvoulitrem odladěným na 240 koní.

,