Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nová trojčata vyjedou z Kolína za dva roky

  11:34aktualizováno  11:34
Toyota, Peugeot i Citroën počítají s výrobou v kolínské automobilce i do budoucna. Pro fabriku už mají téměř před dokončením podobu nového malého auta. Na rozdíl od současných trojčat se od sebe budou více lišit.

Citroën C1 | foto: Citroën

Nejmenší auta vyráběná v Česku dostanou za dva roky úplně novou podobu. Automobilky Peugeot, Citroën a Toyota intenzivně pracují na novém voze, který nahradí současné modely 107, C1 a Aygo. První podobu nového vozu už viděli dodavatelé podniku TPCA, kde se současné trio malých aut vyrábí.

TPCA oficiálně, stejně jako všechny automobilky, k novému termínu nástupce mlčí. "Nebudeme se k tomu  vyjadřovat,“ uvedl mluvčí Radek Kňava. Informaci o novém modelu potvrdili MF DNES tři současní dodavatelé, kteří si přáli zůstat v anonymitě. "Plán začátku výroby nového modelu je rok 2014," sdělil jeden z nich.

Podle svědků, kteří viděli i představené auto, prošel vůz velkou proměnou, zůstane však nadále v kategorii nejmenších aut. "Je tam spousta líbivých změn, chtějí s ním cílit hlavně na mladší zákazníky," popsal jeden z dodavatelů.

Toyota Aygo

Letos představená podoba faceliftované Toyoty Aygo.

Vozy tří značek se od sebe navíc mají lišit podstatně více než dosud, kdy až na logo na přední kapotě vypadají velmi podobně. Automobilka si nedávno sezvala své nejvýznamnější dodavatele, aby je seznámila s výhledem na další roky. Uklidnila je, že nemusí počítat s tím, že by se v Kolíně přestala vyrábět auta, jak se spekulovalo
poté, co firma začala kvůli nedostatečné poptávce razantně omezovat výrobu.

TPCA počítá u nového modelu i nadále s výrobou zhruba tří set tisíc aut ročně, což je kapacita kolínského závodu. Do té doby musí dodavatelé automobilky počítat s podstatně nižšími objemy výroby, které už firma snížila zhruba o třetinu. Pokles dodávek se však již stabilizoval.

Prodeje klesají

Automobilka má v Česku do roku 2016 daňové prázdniny. TPCA sice přinesla české ekonomice nová pracovní místa, Kolínu však z příchodu automobilky zůstaly hlavně dluhy, které si město vzalo na stavbu bytů a úpravy průmyslové zóny. Městský dluh teď dosahuje výše 890 milionů korun. Kolínu se s automobilkou podařilo
dohodnout, že byty určené původně jen pro pracovníky TPCA mohou obývat i lidé z Kolína.

Peugeot 107

S letošním omlazením kolíňat se nejvíce změnil Peugeot 107.

Auta z TPCA zažila největší poptávku v roce 2009, kdy naopak jiné automobilky bojovaly s velkým propadem prodejů. Firmu nastartovalo především šrotovné v různých evropských zemích, které však současně vysálo poptávku na řadu let dopředu. Od roku 2009 tak výroba klesla z rekordních 332 tisíc vozů ročně o více než sto tisíc. Plán na letošek počítá s 221 tisíci auty. Malých toyot se v Česku loni prodalo 249, citroënů 294 a Peugeotů 107 366 kusů.

Současné vozy se v Kolíně vyrábějí už od roku 2005 a dosud neprošly zásadnější proměnou. Podle informací iDNES.cz uvedení nové generace modelů zpozdil Peugeot, který odmítl investovat do vývoje, na kterém pracovala Toyota. Proto automobilky letos představily pouze další facelift ayga, C1 a 107.

Kounkurence vyrostla

Konkurence na trhu malých vozů přitom v Evropě velmi zhoustla. "Náročnější zákazník má dnes v těchto minivozech výbavu, která nebyla ještě před pěti lety běžná ani o několik tříd výše,! říká Jiří Zouhar z PwC. Analytici očekávají, že segment nejmenších aut stále poroste. "Důvodem růstu je zvyšování restrikcí velkých měst pro vjezd některých typů vozidel, menší auta jsou zpravidla lépe schopna vyhovět příslušným omezením,“ vysvětluje Jan Linhart z KPMG. Malé auto chce tedy letos představit i Opel, zatím prozradil jméno, bude to Adam. Čtěte více ZDE

Koncern Volkswagen tak vyvinul také trojici malých aut. Volkswagen UP!, Seat Mii a Škoda Citigo vyrábí automobilka v bratislavské továrně. Právě Citigo je teď na trhu malých aut v Česku jedničkou.

Autoři: ,


Nejčtenější

Revoluce v kufru auta. Ministerstvo chystá změny v povinné výbavě

Test autolékárniček

Ministerstvo dopravy připravilo návrh na změny, které mají výrazně omezit povinnou výbavu aut. Od 1. října by tak už...

Škoda Fabia lépe vypadá a má už jen litrové motory

Škoda Fabia s novou tváří

Škoda Fabia přichází do prodeje v modernizovaném provedení. Za ceny od 279 900 Kč nabízí vylepšený vzhled, standardně...



Průvodkyně za volantem: policii zajímá, za kolik krav mě táta prodá

Průvodkyně za volantem Nela Přidálková najezdila desetitisíce kilometrů po...

Za poslední čtyři měsíce najela 21 tisíc kilometrů po Africe. Loni odřídila kolem 45 tisíc kilometrů po USA, sedm tisíc...

Nejlepší auto na světě: nemá střechu a 170 koní pohání zadní kola

Alfa Romeo Spider 2000 vs. Abarth 124 Spider

Každý, kdo se v něm svezl, věděl, že ho nutně potřebuje. Abarth 124 Spider nás uklidnil, že jsou ještě k mání normální...

S tímto Tankem můžete legálně na silnice. Pod kapotou má pekelnou kočku

Rezvani Tank Military Edition

Malosérioví výrobci hledají každou skulinu na trhu. Americká značka Rezvani připravila SUV, které ty ostatní zahalí...

Další z rubriky

Elektropohon a autonomní řízení změní vzhled aut, říká slovenský designér

Vedoucí designér interiérů škodovek Peter Olah

Jako obor s krátkou historií, ale rozhodně velkou budoucností vnímá automobilový design jeho přední slovenský...

Vědci varují: vibrace auta vás mohou za volantem uspat

Řidič za volantem usnul a havaroval. Neprobudil ho ani sedmiletý syn.

Výzkum melbournské univerzity RMIT ukazuje, že přirozené vibrace vozu mohou řidiče uspat již za 15 minut.

Pojízdné vraky i prémiová auta: ukrajinské silnice jsou plné kontrastů

UAZ 3303 Buchanka

Na Ukrajině prakticky neexistuje střední třída. Žijí tam buď boháči, nebo lidé s nízkými příjmy. A tyto rozdíly zrcadlí...

Najdete na iDNES.cz